tilbage

Land Rover Forum  

Index
71499: Storrygende motor. (03-11-2008 09:28:16)
Jørgen Eegbæk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.20.144)
Nu bliver jeg snart vandvittig af den MOTOR... Jeg købte min første Land Rover, en serie III med 2 1/4 diesel for 3 md siden. da røg den godt nok meget, men jeg var overbevist om at det var ventilhætterne, der var utætte så jeg fik lige topstykket renoveret nu det jo var taget af. -det hjalp ikke...Der er lidt slid i cylindrene, men den bruger under 1 dl. pr. 1000 km. Nå, men så talte jeg med en, der har forstand på dieselmotorer. Han mente dyserne skulle justeres, eller var utætte. Jeg gad ikke døje med gamle utætte dyser, så jeg købte 4 nye som blev justeret inden jeg satte dem i. Den ryger stadig.. Så prøvede jeg at dreje lidt på pumpen... Der er forskel, men når den ryger mindst trækker den ikke ret godt, og varmer mere.. Det virker for mig som om den ryger mest når den bliver varm. Det virker også som om det begrænses når speederen er enten i bund eller der ikke gives gas.. "Toppen" skulle jo være i orden, dyserne lige så, men jeg har hørt lidt om nogle kugler i forkammeret, eller kan det måske være pumpen, der giver for meget diesel, eller forpumkpen der ikke giver tryk nok??? Røgen er Blålig /hvid og luget kraftigt af diesel, lige som når en cylinder ikke er helt med i opstarten.. HJÆLP -er der nogen, der hved hvad der er galt med min motor, jeg kan snart ikke være bekendt at køre i den mere ??
Index
71506: sv: Storrygende motor. (03-11-2008 11:52:09) (svar på 71499)
Ole Rud Knudsen #6027, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.13.89)
Er du sikker på at ventilhætterne er skiftede?
Jeg har været igennem en lignende historie, hvor jeg endda osse skiftede stempler,justerede pumpe osv. Til sidst tjekkede jeg ventilhætterne i det nyrenoverede topstykke - de var ikke rørt. De kan skiftes uden at afmontere topstykke - søg her på siden, eller skriv igen, hvis du vil vide hvordan.
Ole
Index
71508: sv: sv: Storrygende motor. (03-11-2008 12:50:43) (svar på 71506)
Jørgen Eegbæk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.20.144)
Ja, første gang jeg lavede toppen skiftede jeg kun hætterne, da den stadig røg meget tog jeg topstykket til et værksted, og her blev de skiftet igen. Jeg satte dem selv på, da topstykket blev samlet på det værksted, der planede og sleb ventiler. -jeg var lidt i tvivl om, hvilke der skulle være med "fjedderlås", og hvilke der skulle være uden. Jeg endte op med med, at sætte dem med "fjedderlås" på indsugningen, det synes jeg virkede mest rigtigt.. Hvad gav du for at få pumprn justeret ??
Index
71551: sv: sv: sv: Storrygende motor. (03-11-2008 20:23:54) (svar på 71508)
Ole Rud Knudsen #6027, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.13.89)
Jeg har fjederlås på dem alle. Pumpen blev kun justeret ved at dreje på den, med motoren i gang. Det er nemmest at styre hvis du har en stor tang du kan sætte om den - forsigtigt!. Så vidt jeg husker skal den højre om - hvis den så ryger for meget sort når du kører, kan du dreje den lidt tilbage igen, og det er ganske få grader vi taler om.
Det var så husmandsmetoden, der er sikkert nogen af de gamle rotter som har en mere forfinet måde at gøre det på ;-)
Index
71531: sv: Storrygende motor. (03-11-2008 16:13:18) (svar på 71499)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej I forum.

Jeg har også en storrygende og ikke trækkende 2,25 diesel motor. der er delvist renoveret og trækker som en okse i 1. høj, og 1. og 2. lav, men i de næste gear dør den ud.

Jeg har så fået af vide af en for mig pålidelig kilde at det kunne være at motor og pumpe er timet forkert. Jeg blev præsenteret for en vinkel på 15 grader, hvor jeg har brugt en vinkel på 13 grader ifølge min bog, det kan være derfor jevg ahr tænkt mig at gøre et forsøg.

Claus
Index
71541: sv: sv: Storrygende motor. (03-11-2008 18:47:36) (svar på 71531)
Jørgen Egebæk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.82.145.124)
Jeg har siderne der fortæller hvordan, hvis du skulle få brug for det. Jeg har prøvet at justerer een enkelt gang, men har fundet ud af at man skal turne akslen, der trækker pumpen, mod højre for at eliminerer slid og slup i motoren.
Det gjorde jeg ikke.
Vinkelen fra den store not på trækakslen til pilemærket på justerpladen skal så være 20 grader.. Jeg talte med en i dag der sagde, at man skulle lytte og se.. motoren skal gå rent og godt, og den må ikke ryge!! Han drejer pumpen medens motoren går, og ifølge ham passer det midt mellem der, hvor motoren ryger i yderpositionerne.. Ved ikke om jeg har mod på at prøve denne metode. Vil nok først prøve at følge bogen.. Jeg har ikke fået problemet løst endnu, så jeg er snart desperat nok til at prøve alt for at få det stoppet. Giv besked hvis du opnår et godt resultat..
/ Jør1
Index
71563: sv: sv: sv: Storrygende motor. (04-11-2008 01:44:46) (svar på 71541)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.172.181)
Hej Jørgen
En motor der ryger meget med grå røg der lugter af disel, og som trækker dårligt, har forkert indstilling af knastaksel/kæde/krumtap.
Det er uhyre vigtigt at knasten og krumtappen står helt nøjagtigt med kæden helt stram på den trækkende side.
Operationen er selvfølgelig lidt større, da forgården skal afmonteres for at komme til kæden, men der er en rigtig god beskrivelse i værkstedshåndbogen, husk bare at nøjagtighed er essentiel, en krillimilimeter til den ene eller anden side ødelægger resultatet.
Til gengæld går en 2,25 disel som en raket(sputnik)når indstillingerne passer.

Venlig hilsen
Hartley
Index
71595: sv: sv: sv: sv: Storrygende motor. (04-11-2008 16:22:16) (svar på 71563)
Jørgen Egebæk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.20.144)
Hej Hatrtly.
Det lyder som om du ved hvad der skal til.. Jeg vil lige hjem og læse lidt. Så er det jo bare om at komme i gang..
Tak for tippet, jeg må se og melde mig ind i klubben, der er jo en guldgtrube af viden gemt her. / Jør1
Index
71605: sv: sv: sv: sv: sv: Storrygende motor. (04-11-2008 18:27:55) (svar på 71595)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.27.21.88)
Hej J

Det er som Hartley skriver, men jeg har et par råd:

Sørg for at have nødvendige reservedele klar, det er
Pakning til: "forgården"
Pakning til: krumtapremhjulet
En ny vibrationsdæmper, den dæmper kæden så den ikke kan slaske
evt en ny kæde. reserve bolte, flydende pakning (Loctite)

Når du skal udføre dette kunstgrep, vil det være godt at have en til at give en hånd med eller kigge dig over skullern at du gør det som der står i "Bogen" 1 enkelt fejl,,, så kan det være værdiløst arbejde.
det bedste er at skrue gløderørne ud så kan du letter tørne motoren.
Lav lidt forberedelser så du har det hele klar og gennemgået det du skal, og lav det så i een arbejdsgang, UDEN FORSTYRRELSER

Og inden du drejer nøjlen, tørn motoren MED HÅNDKRAFT for en sikkerhedskyld.

Rigtig god arbejdslyst
Index
71607: sv: Storrygende motor. (04-11-2008 19:19:40) (svar på 71499)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.244)
Der er for megen uforbrændt diesel i motoren. Du skal dreje på pumpen indtil den oser mørkt/sort under accelleration.
Hvor bor du ?
Index
71628: sv: sv: Storrygende motor. (04-11-2008 21:33:05) (svar på 71607)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.27.21.88)
Hej Jørgen

Du skal ikke lytte til Pausefisken..

Han kommer næsten altid mad halv kvæde viser,, han har ikke engang gidet at skrive hvilken vej du skal dreje pumpen, det er sikkert mod omløbsretningen,, og hvor meget er svært at afgøre, her.

Men gør som der står i din værkstedsmanual og følg den 100%, det andet er noget fusk,, og ellers ved ingen ved hvordan den står.
Index
73463: sv: sv: sv: Storrygende motor. (15-12-2008 16:27:54) (svar på 71628)
Paul Sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.64.130)
Henrik,

du burde nærlæse indholdet af mit svar inden du skriver dit indlæg !
Index
71646: sv: sv: Storrygende motor. (05-11-2008 08:22:54) (svar på 71607)
Jørgen Egebæk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.20.144)
Jeg bor i Kolding, som svar på dit spørgsmål.
Uha, det begynder at ligne et besøg på værksted.. Jeg læste lidt om indstilling af takthjul i går aftes, og ved ikke om det her er noget for en glad amatør... Først vil jeg se, om jeg kan få fat i delene. Så må jeg se, om modet holder eller om jeg skal finde en "gammeldags" mekaniker, der reparerer motorer uden computer :-) / Jør1
Index
71648: sv: sv: sv: Storrygende motor. (05-11-2008 08:33:56) (svar på 71646)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.246.107)
Hej Jørgen

Du kan finde mit mobilnr på den medlemmernes email/hjemmesider, så kan du kontakte mig, find mit medlemsnummer og klik på rette sted, jeg bor kun få km fra kolding og kan let give dig nogle flere tips.

VH Henrik CArlsen
Index
71701: Storrygende motor. (05-11-2008 19:40:59) (svar på 71648)
Jørgen Egebæk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.82.145.124)
Fedt, jeg går på opdagelse i medlemslisten.
h!LseN Jør1