tilbage

Land Rover Forum  

Index
71426: En 2.4 VM kan godt!! (01-11-2008 15:38:31)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.220.161)
Er just hjemkommet fra en tur på 5.300 km over 3 uger til Sydfrankrig i min RRC 2.4 VM td.
Den brugte dog ½ ltr. motorolie, men ikke en dråbe vand.

Vi havde campingvognen efter og med den kørte vi 7,5 km/l, hvilket jeg synes er ret pænt, ved kørsel med hastigheder på 80-90 km timen, sammen med lastbilerne.

Der kommer dog en sær lyd ude fra motorregionerne, og hvis ikke jeg mente at vide bedre, ville jeg dømme det til at være et hovedleje. Lyden var der inden vi tog afsted, og kom efter skift af toppakning, og jeg havde da kørt et par tusinde eller mere med den, og den er der stadig. Olielampen har på intet tidspunkt tændt uønsket og slukker meget omgående efter opstart.
Jeg har heller ikke fantasi til at forstille mig, at den skulle kunne klare så lang og anstrengende er tur, hvis virkelig det skulle være et hovedleje! eller er jeg galt afmarcheret?

Lyden optræder fra ca 2200 omdrejninger under belastning som en klaprende/flaprende lyd og ikke den sædvanlig hårde hamerende lyd som kendetegner et leje i udbrud/nedbrud, der varsler plejlstang ud gennem siden.

Jeg er slet ikke stiv i dieselmotorer og vil derfor ikke kloge for meget, men kan vaistgate, indsprøjtningspumpe, vacuumpumpe, turbo eller andre rare indretninger præstere noget lyd i den henretning?????
Har nogen et bud?

Endvidere kan jeg oplyse om, at hvis man stiller sin GPS til at undgå motorveje og finde den korteste strækning får man ret let noget greenlaning ud af ruten.
På billedet man ser hvordan!
Med 1½ tons på krogen og vejen tegnede til at blive magrere og magrere, valgte jeg dog en ulovlighed og måtte vende inde på en mark, der skrånede ret betydeligt. Så er det jo godt man har 4x4 med spær og har lært terrænkørsel i DLRK! Ingen ødelagt græs! :-)

mvh
Knud
Index
71433: sv: En 2.4 VM kan godt!! (01-11-2008 19:54:27) (svar på 71426)
jens bollerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.157.107.154)
Ja det er tumpe gode motorer. En dysse kan sprøjte skævt, give en stråle det kan larme og i sidste ende brænde dit stempel. og passer muligvis med et sandkorn i dyssen i forbindelse med at du har haft toppene af.
Index
71441: sv: sv: En 2.4 VM kan godt!! (02-11-2008 10:44:06) (svar på 71433)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.244.97)
Efter at have læst flere indlæg omkring dysser og støj, dog ifm disse sære, gammeldags 200 og 300 tdi, udviklet fra en lille, svag benziner!! :-), har jeg også selv haft mistanke til netop dysserne, men at jeg skulle have fyldt grus i dem ved toppakningsskifte er dog utænkeligt!! :-)

Er det bare at købe en sådan:
http://www.paddockspares.com/pp/RANGE_ROVER_1986-1994/Fuel/Injector_-_2.4VM/2.5VM.html
og så skrue den i, eller skal man omkring en dieselkyndig?
Man kan vel næppe se, hvilken der evt. er defekt?

Iøvrigt var det overraskende, så meget mere kraft der kom i maskinen efterhånden, som den åd det ene 1000 km efter det andet. Det gode drejningsmoment flyttede sig betragteligt nedad. 90-100 km/t med en halvstor CV blev efterhånden en leg.

Jeg kan huske at vi talte sammen ifm med vandforbrug. Det var toppakningerne. På et tidspunkt væltede kølevandet ned i olien, uden at jeg dog kunne finde lækagen, men skifte bare pakningen i "blinde".
I alle tilfælde hjalp det at give den en ny stålpakning, og en tidligere ejer havde skiftet toppe.

mvh
Knud, med hang til provokationer
Index
71447: sv: sv: sv: En 2.4 VM kan godt!! (02-11-2008 16:18:54) (svar på 71441)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.209.88)
Hej Knud

Det der dyseproblem kan være en lille banal ting som jeg selv har oplevet nemlig at en af dyserne ikke er spændt helt hårdt nok, når der så kommer højt forbrændingstryk løfter den dysen en lille smule og der kommer en "sær" lyd... måske er det det men har du spændt med det foreskrevne moment er det nok ikke sandsynligt. Ved du hvor langt dyserne har kørt? Grunden til mit spærgsmål er at da jeg var ude med mine dyser og få dem checket hos AmagerMøller så en planche hvor der stod at gammeldags (en lille provokation!) dyser som dine holder ca 100.000 km. Så bør de checkes, ikke nødvendig udskiftes men checkes. Har man udstyret som er noget med en pumpe og 70-80 bars tryk eller deromkring kan man se spraymønstret og sammenligne dyserne og skifte det nødvendige. Eller det hele hvis de er slidte. Jeg har ingen erfaring med dyse-gør-det-selv, jeg ville smutte forbi en dieselkyndig med dyserne og få dem checket.

Sjovt du skriver det med at den kørte bedre og bedre, jeg oplevede det samme på min lille odyse til Sverige i sommer med min RRC, også med en 2.4 vm'er. Den kørte klart bedre på vejen hjem. Som i øvrigt var en tur på 18 timer fra Åre den mandag aften i august hvor himmel og hav stod i et, hvis nogen ellers kan huske så langt tilbage. Pløjede igennem 5-10 cm vand i Göteborg og over Hallandsåsen i så meget sidevind at jeg var ved at blive betænkelig over at måske blive blæst af vejen! I gennem Helsngborg som var fuldstændig tom for mennesker, vejbelysningen var gået flere steder mens regnen bare høvlede ned og det blæste adskillige pelikaner. Spøjs oplevelse. VM'eren var dog ret uimponeret og kørte bare i gennem det hele. Testen bestået!

Held og lykke med fejlfindingen
Jesper
Index
71452: sv: sv: sv: sv: En 2.4 VM kan godt!! (02-11-2008 17:59:49) (svar på 71447)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.244.97)
Den med tilspændingen af dyserne er nok værd at efterprøve. Det kunne bestemt godt lyde til at kunne være noget sådant.
Direkte adspurgt, vil jeg ikke turde lægge hovedet på blokken.
Det er da til at komme over at efterspænde!! :-)

mvh
Knud
Index
71453: sv: sv: sv: sv: En 2.4 VM kan godt!! (02-11-2008 18:51:57) (svar på 71447)
jens Bollerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.157.107.170)
Jamen Knud! Sandkorn i en dysse var det eneste jeg kunnne forestille mig. Min VM 2,5 har kun gået 360 000 km så jeg har ikke den store erfaing i fejl og mangler på den maskine.
Index
71640: sv: sv: sv: sv: sv: En 2.4 VM kan godt!! (04-11-2008 23:16:09) (svar på 71453)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Knud

Du skriver at det optræder ved omkring 2200 o/m. Uden at jeg skal kloge mig, er det netop ved det antal omdrejninger turboen slår til.

mvh
Ib 0219
Index
71735: sv: sv: sv: sv: sv: sv: En 2.4 VM kan godt!! (06-11-2008 10:46:57) (svar på 71640)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.219.240)
Så fik jeg efterspændt dyseholderne og ganske rigtigt, den bagerste gav sig ganske meget.
Her til morgen fik den så en testkørsel og blev pint og plaget i området 22-2500 omdr/m, hvor det store drejningsmoment ligger og turbotrykket starter, og ikke en mislyd længere.

Igen et eksempel på, at det er en god ide at give sig tid til at finde ud af, hvad der er i vejen, før man giver sig i kast med store heroiske indgreb.

Det er helt fantastisk at have en sådan aktiv og effektiv vidensbank lige ved hånden her på Forum.
Tak for alle bidrag!

mvh
Knud, der ikke aner en disse om diesel.