tilbage

Land Rover Forum  

Index
71553: Driv-Flange (03-11-2008 20:44:59)
Karsten Schibsbye #7549, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Hej

Vi var ude at køre noget godt off-road i weekenden, med DanskOffroadSport her i weekenden. Der gik vi og hyggede os lørdag aften, i bedste uviddenhed. Indtil vi stødte på Ralle der rendt rundt om hans bil og efterspændte diverse "obligatoriske" ting. Ralle fik os til at spænde diverse bolte, og alt gik fint til vi kom til forreste "driv-flange" 3 bolte knækket. Nu kommer spørgsmålet hvad hedder sådan en "driv-flange" på engelsk. Det er den hvor hjulboltene sidder og som er boltet på bremseskiven. Ville gerne finde en ny pris på den, da de 3 knækkede bolte sidder uhjælpelig fast. på forhånd tak.
Index
71554: sv: Driv-Flange (03-11-2008 20:50:02) (svar på 71553)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.73.68.191)
Hvis der er samme del vi snakker om hedder det en hub paa engelsk, nav paa dansk hvis jeg ikke har misforstaaet noget!

Venligst Christian
Index
71555: sv: Driv-Flange (03-11-2008 21:08:37) (svar på 71553)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
Har i prøvet med alle cowboyder tricks??
Tænker her på at få stumperne ud af navet..
Laver sådant noget til hverdag på jobbet og ville ikke kassere et helt nav "bare" pga. tre stykker gevind.
Tror nemlig de er ret bekostlige til en TD5´mer.
Index
71570: sv: Driv-Flange (04-11-2008 08:02:25) (svar på 71553)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hej Karsten
Det hedder et hjulnav, som før skrevet. Men tag da og skift boltene i navet ud istedet, det er langt billigere.. Så har du flere penge til udstyr! ;)
Du kan købe hjul boltene ved fx. Paddock..
Index
71572: sv: sv: Driv-Flange (04-11-2008 09:01:13) (svar på 71570)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.17.167)
Hvis du ikke er vant til at pille sådanne gevindstumper ud, skal du nok alliere dig med en, som kender til metoderne, men det forekommer at være helt hen i vejret at købe nyt nav pga af dette.
Glem alt om at købe forskellige indretninger (ornep....) man skulle kunne skrue gevindstumper ud med. De dur overhovedet ikke, hvis stumperne sidder naturligt fast.

Jeg går ud fra, at vi taler om de 5-7 bolte, der holder drivflangen fast mod navet og som ses tydeligt når man kører med pladehjul, og ikke hjulboltene som Søren vist nok antager?

mvh
Knud
Index
71590: sv: sv: sv: Driv-Flange (04-11-2008 15:44:44) (svar på 71572)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hmm.. Ja jeg har vidst forlæst det lidt.. :) Men i så fald kan jeg godt se problemet, disse bolte er nemlig samlet med gevindlim fra fabrikken, men jeg ved så dog at de har været af på Karstens da han har HD-drivflanger på, så de har da været af før. Men de bolte burde ikke brække, så de har nok været spændt for hårdt er mit gæt. Men man kan nogle gange med held svejse en bolt på stumpen af den gamle bolt og så skrue den ud, men det kan være noget værre bøvl.. :)
Index
71591: sv: sv: sv: sv: Driv-Flange (04-11-2008 15:54:27) (svar på 71590)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Hvis bolten sidder rigtigt godt fast, kan en boltuddriver heller ikke klare sagen. Jeg har tidligere haft held med at bore bolten væk med et understørrelsebor og derefter rense gevindet op med en gevindfil eller eventuelt med en snittap, omend det sidste er MEGET svært, og kan koste et helt gevind. I sidste ende kan du jo genskabe gevindet med en helicoil.
Delen som gevindet sidder i hedder iøvrigt udefra og ind(som tidligere delvis nævnt):
Hub Cap (FTC5414), Drive Flange (RUC105200 normal model), Hub (jeg kender ikke reservedelsnummeret på denne) og endelig Swiwel Housing (FRC7065)
Index
71596: sv: sv: sv: sv: sv: Driv-Flange (04-11-2008 16:30:07) (svar på 71591)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 77.241.139.198)
Da jeg overtog min SIII bus var der også på den knækket et par bolte ved drivflangen på et baghjul
Det lykkedes mig at bore stumperne ud, som sad så langt inde, at det ikke var muligt at svejse møttrikker på, som ellers er et genialt godt trick.
Med en spids dorn og andet sært grej fik jeg resterne fri af gevindet og pillet skallerne ud, som man af gode grunde ikke kan tage med boret, uden at ødelægge gevindet.

Så kommer spørgsmålet! Hvad er det for et gevind?
Jeg kunne ikke med mine UNF tappe rense gevindet og ej heller få nogle standard UNF bolte til at gå i, men måtte hjemskrive de til formålet beregnede bolte, som så gik ret let i.
Denne sag og mine egen erfaringer, siger mig nu, at man skal omgås disse bolte med respekt! :-)

mvh
Knud
Index
71611: sv: Driv-Flange (04-11-2008 19:32:12) (svar på 71553)
Karsten Schibsbye #7549, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Mange tak for alle de fine svar, det lyder til jeg vil tage min drive-Flange med til klubaften på fredag.
PS. jeg tænkte hvis det nu er umuligt at få alle 3 ud, kunne man så ikke bore dem op til 10,5 og skære M12 gevind. Det ville også gøre det stærkere på sigt?
Index
71616: sv: sv: Driv-Flange (04-11-2008 20:13:43) (svar på 71611)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.129.13.247)
Hej Karsten lyder som en god idé at atage den med til klubaften, så har vi noget at pille ved!! :)
Index
71677: sv: sv: Driv-Flange (05-11-2008 14:03:55) (svar på 71611)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Ja, tag dem endelig med. Jeg kender ikke fortilfælde med knækkede bolte, så jeg vil da gætte på, at de har været overspændt tidligere?