tilbage

Land Rover Forum  

Index
71725: revne i motor (06-11-2008 08:24:32)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.109.143)
Hvilket middel er det stærkeste/bedste til at tætne en revne i skørtet ind til krumtaphuset på en støbejernsblok, det skal selvfølgelig være oliebestandigt og tåle en motors svingende temperature ?
Index
71727: sv: revne i motor (06-11-2008 08:48:01) (svar på 71725)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.160.197.46)
Hej Urban
Prøv at se under de produkter der kaldes kemisk metal. Men det må ikke være et spartelprodukt (Plastic Padding). Jeg har tidligere brugt disse produkter i forbindelse med reparation af hydraulikcylindre og stempler. Kontakt evt. firmaet Carl Hassing.
Hilsen
Martin
Index
71733: sv: revne i motor (06-11-2008 09:55:37) (svar på 71725)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Jeg mener det kan svejses.
Både med ilt&gas samt elektrode.
Begge dele selvfølgelig med det rette tilsatsmiddel og/eller den rette elektrode.

Hilsen
Jens B. Pedersen
Index
71737: sv: sv: revne i motor (06-11-2008 10:59:08) (svar på 71733)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.240)
Ja - det kan godt svejses - men han skal være sikker på at have fundet hver en mikroskopisk revne (for der er med sikkerhed mere end een)og derved bore enden på samtlige revner op , så de ikke kan "løbe" videre samt klargøre revnesporet til svejning- derefter kan han begynde at svejse dem een efter een.
Held og lykke med foretagendet
Stefan
Index
71740: sv: sv: sv: revne i motor (06-11-2008 11:40:47) (svar på 71737)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.219.240)
Er der ikke en risiko for at emnet slår sig ved svejsning?

Svejser man et langt 6-cyl aluminiumstopstykke, får man nogle grimme problemer, men det er selvfølgelig også et langt mere letpåvirkeligt emne.

Ved man noget om, hvorfor disse revner er opstået?

Hvis blokken er ude, kunne det være en god ide at prøve flugten i hoved- og knastlejer. Er blokken in situa, kunne man prøve at dreje krummeren før og efter svejsningen og fornemme om den går tungere.

mvh
Knud
Index
71748: sv: sv: sv: sv: revne i motor (06-11-2008 14:37:47) (svar på 71740)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.240)
Ganske gode og afgørende spørgsmål:

Om det vil slå sig afhænger af henholdsvis svejsemetode (tilførsel af varmeomfang) og så selve godstykkelsen.
Jeg vil ikke påstå at jeg er expert på netop støbegods svejsereparationer, men har dog udført enkelte med godt resultat i min sejltid - om de så den dag i dag er til noget - ved jeg ikke. Vi opvarmede hele emnet på forhånd til en jævn temp, så de store spændinger forsøgtes undgået hermed - det duede.

Ja - hvorfor er revnerne opstået?

Stefan
Index
71746: sv: revne i motor (06-11-2008 13:18:06) (svar på 71725)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.109.143)
Tak for forslagene, jeg kontakter Hassing.
Ved svejsning på støbegods skal emnet opvarmes til ca 800 Grader inden svejsning, så det kan ikke bruges denne gang.
Index
71872: sv: revne i motor (08-11-2008 22:16:51) (svar på 71725)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.52.106.87)
Hej Urban!
En revne i støbegods kan tætnes med gevind! Man starter i den ene ende af revnen med at lave et gevindhul, m5, m6 el. m8, alt efter revnens størelse, sætte en skrue i med loctite og skære det der stikker udenfor blokken af. så laver man endnu et gevindhul som har centrum der hvor den første skrue passerer revnen og monterer endnu en skrue med loctite. Efter en hulens masse tid og skruer har man fået tætnet sin motorblok uden at den er blevet skæv. Blot skal man huske at den sidste skrue skal være så kort at den kan spændes i bund og at den skal beholde hovedet på da den ikke bliver låst af den næste skrue.
Go´ arbejdslyst

Claus, s3 safari 2,25 b
--------------------------