tilbage

Land Rover Forum  

Index
71710: Discovery II – advarselslamperne ABS, TC & Down Hill lyser (05-11-2008 22:16:17)
Thor Lindenskov #4883, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.48.117.32)
Hej forum

Jeg har tidligere skrevet omkring mit problem med advarselslamperne ABS, TC & Down Hill som lyser i instrumentbrættet i min Disco II TD5 fra1999 i dette forum. Men er ikke kommet videre til d.d.

Forløbet har været følgende til dato.

1. De tre lamper begyndte at lyser periodisk, men jeg kunne fjerne fejlen ved at slukke bilen.

2. Nu lyser ABS, TC & Down Hill i instrumentbrættet hver gang jeg benytter bilen.

3. Min makker måler på ledningsforbindelser til modulatoren, der er forbindelse i mellem ABS boksen og modulatoren. Tester om modulatoren kører når den for strøm, men den kørte fint. Tester ABS følere ude ved hjulene virker også. Vi bestiller et ledningsdiagram over ABS boksen og indser at der skal en diagnosticering til, for at lokalisering af fejlen.

4. Kontakter Høgh biler i Odense tidligere autoriseret LAND ROVER forhandler og laver en aftale om en fejlfinding af min vogn. Høgh Biler fortager en fejlfinding på min bil, men kan ikke lige fortæller mig fejlen på bilen, fordi data systemet i England midlertidigt var gået ned. Jeg skal nu betale for den service, som Høgh Biler har udført og vi aftaler at jeg modtager en mail, med fejlen når systemet er oppe at køre igen. Jeg venter og venter, men der kommer ingen mail, hvorefter jeg tager kontakt til Høgh Biler og spørg om fejl koden. Høgh Biler fortæller mig at de ikke kan udlevere fejl koden til mig. Jeg laver en scene ”jeg har betalt og aftaler var……osv.”. Efterfølgende kommer der en mail fra Høgh Biler ”Følgende ting kan være def. ledningsforbindelser til modulator, Modulator eller modulatorventil, men ingen fejlkode.

5. Nu er der noget at arbejde med, der måles igen på ledningerne og modulatoren. Men nej, vi kan ikke se at fejlen skulle være modulatoren. Jeg kunne jo bare skifte modulatoren, men den koster 12.500 kr. + moms.

6. Jeg ringer nu til de autoriseret LAND ROVER forhandler Danmark og får oplyst at GT Biler i Kolding har den ekspertviden, der skal til for at løse mit problem. GT Biler tester bilen og har en dialog med ingeniørerne over hos LAND ROVER i England. Resultatet fra GT Biler er ikke helt entydigt, men de anbefaler mig at jeg starter med at skifte modulatoren og hvis det ikke hjælper ABS boksen.

7. Jeg søger nu hjælp på vores forum og finder frem til at der findes et reparationskit til modulatoren pris ca. 700 kr. Jeg har nu prøvet med reparationskittet og de lamper lyser stadigt, men ABS systemet virker når jeg laver en katastrofe bremsning på landevejen.

8. Jeg ringer til Williams og fortæller om reparationskittet som jeg købte ikke har hjulpet og spørg til en ABS boks. Benedikte fortæller at en nordjyde lige har stået i en lignende situation. Jeg kontakter manden, denne flinke mand fortæller følgende. Problemet var at de tre samme lamper lyste og løsningen var at der sidder to sensor i mellem rammen og bagtøjet som skal registrere højen forskellen i mellem rammen og bagtøjet til luftaffjedringen. Vi har foretaget målinger af disse sensorer, men de virker på min bil. ABS boksen har åbenbart mange funktioner/forbindelser/tilkoblinger ABS, TC, Down Hill, luftaffjedringen, gearkassen mv.

Er der nogen som har et bud på mit lille problem?

Eller hvilken retning jeg skal gå, købe/låne en modulator, købe/låne en ABS boks, ledninger, kontakter, sensor mv.

På forhånd tak.

Thor Lindenskov #4882, reg. Fyn
Index
71718: sv: Discovery II – advarselslamperne ABS, TC & Down Hill lyser (06-11-2008 01:18:08) (svar på 71710)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Fy for den lede en omgang du er ude i.

Det lyder som om du har prøvet en hel del. Et skud fra hoften: Har du fået nulstillet dine ABS fejl?

På RRC kan man nulstille (og aflæse koder) vha. en papirclips i et teststik som ligger under sædet. Det virker også med Disco 1, men jeg kan ikke huske om det også gælder Disco II.

Ellers prøv at google "disco three amigos". Det er en kendt Disco II svaghed, og kan vist skyldes lidt af hvert. Modulator, shuttle valve, ABS sensors, skiver, etc.
Men igen - fejlkoderne og muligheden for at nulstille dem - er afgørende.

/anders
RR 3.9 EFI 1991
Index
71778: sv: sv: Discovery II – advarselslamperne ABS, TC & Down Hill lyser (06-11-2008 20:03:29) (svar på 71718)
Thor Lindenskov #4883, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.117.26)
Hej Anders

Jeg har prøvet at nulstille ABS fejlen, ved at tage alle stikkene ud af ABS enheden og trykke et stykke sølvpapir, så man afleder den sidste strøm i enheden, men det virkede ikke. Det er vel det samme du gør ved at anvende en papirclips?

Med venlig hilsen

Thor Lindenskov #4882, reg. Fyn
Index
71786: sv: sv: sv: Discovery II – advarselslamperne ABS, TC & Down Hill lyser (07-11-2008 01:12:47) (svar på 71778)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Nope. Det er et lille teststik som skal have kortsluttet to ben, samtidigt med at man tænder strømmen. Så kommer fejlkoderne som blink i instrumentpanelet. Og man kan cleare dem ved at afbryde kortslutningen.

Tricket er beskrevet på flere websider, til RRC og Disco-1, men jeg kan ikke huske om det virker til Disco-II.

Jeg tror at boxen kan huske fejlene, selvom du aflader den helt. Så den skal nulstilles rigtigt.

Men ellers er her en ret grundig gennemgang af mulige årsager til dit problem: http://www.roversnorth.com/web/downloads/rnnews/NSP96_RN_News.pdf

/anders
Index
71793: sv: sv: sv: sv: Discovery II – advarselslamperne ABS, TC & Down Hill lyser (07-11-2008 08:32:08) (svar på 71786)
Steen Christensen #6842, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.162.89.1)
Hej.

På en Disco II er der efter min bedste overbevisning ingen vej uden om at resette fejlen med en diagnosecomputer.
Jeg har af samme årsag investeret i en Nanocom, blandt andet fordi jeg på et tidspunkt også havde problemer med ABS'en. Det viste sig at være en hjulføler som skulle have nogen bank så den kom helt på plads.

Mvh Steen Christensen
Index
71817: sv: Discovery II – advarselslamperne ABS, TC & Down Hill lyser (07-11-2008 19:13:14) (svar på 71710)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
tag et kik på http://www.landrovertechinfo.com find et par tekniske bulletiner med numrene:

LT206-004 omhandler fejl på hjulførerne, mulige fejlkoder 4.4, 4.5, 4.6, 4.7, 6.4, 6.5, 6.6, 6.7, 8.4, 8.5, 8.6 og 8.7

LTB00060 omhandler modulatorventilen og kontrol af ledningsnet.

LT206-001 omhandle kun HDC og ABS lampen (TC er ikke nævnt) her er årsagen noget så simpel som en defekt stoplyskontakt hvis datokoden er en af de nævnte i bulletinen, hvis den ikke er defekt kan den bare være forkert justeret.

ECU'en er fælles for luftaffjedringen og ABS systemet, deraf navnet SLABS ECU (self leveling & ABS System). Der er en service aktion nr. D356, som henviser til en defekt i ECU'en, hvis din Disco er omhandlet af denne service aktion kan du få det oplyst, hvis du ringer til Land Rover Danmark og oplyser chassis nummeret.

Hilsen Carsten Pedersen