tilbage

Land Rover Forum  

Index
71849: Hvorfor købe en bus? (08-11-2008 18:36:19)
Thomas Kjerstein (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.46.189)
Jeg står for at skulle købe en Defender 110 og har buskørekort.
Kan jeg få nogle ideer og argumenter for køb af en Defender som bus - er der ulemper som ikke lige kan gennemskues af en ukyndig person?
Hvordan står jeg økonomisk?
Index
71850: sv: Hvorfor købe en bus? (08-11-2008 19:19:37) (svar på 71849)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.5)
Bussen skal til syn hvert år.
Ved udenlandsrejser kræves brug af fartskriver.
Fartskriver skal være kontrolleret hvert 2. år.
Du får spektakel fra maksimalt elleve passagerer.
Du må ikke fjerne sæder for at have plads til flyttegods .

Der er nogle uklare regler om, hvem du må køre med udover familien, hustanden. For et stykke tid siden faldt der dom i sagen, som gav udviddede muligheder ift. myndighedernes beskrivelse. Men om den dom er blevet anket af SKAT, ved jeg ikke.
Index
71854: sv: Hvorfor købe en bus? (08-11-2008 19:34:53) (svar på 71849)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.220.100)
Hvis du har brug for en vogn på hvide plader er bussen bestemt attraktiv. Den koster kun 821 i årlig vægtafgift, men skal tilgengæld til syn hvert år (i stedet for hvert 2. år) og synet koster vist 15% mere end et almindeligt syn.

Med den dom der ligger fra i sommers er du reelt ikke begrænset for at anvende bussen som en privatbil. Dog må du ikke køre med folk, du ikke har nogen personlig relation til. Men check tidligere indlæg herom - det er vigtigt, at du forstår reglerne.

En lille praktisk ulempe, er i mit tilfælde at kæresten ikke har kørekort til vognen (og hun giiider ikke tage kørekortet). Dette har den negative side, at hvis vi ved en fejl er kørt i byen i den - så skal jeg også køre den hjem. Ved enkelte lejligheder har dette medført, at jeg har måtte sig nej tak til en ekstra fadøl, hvilket ikke var let...

Det med udlandskørsel gælder syd for den danske grænse - men er ikke et problem for mig, da jeg her bruger noget der kan præstere en lidt højere gennemsnitsfart på de lange ture.

Mvh
Lars


Index
71863: sv: sv: Hvorfor købe en bus? (08-11-2008 20:41:56) (svar på 71854)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.131)
Hej Lars, der må jeg lige rette påstanden i henhold til:

>Vejledning til bekendtgørelse nr. 337 af 28 april 2008 om kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport.<

Ja, det hedder den faktisk, men i det kompendie står der at man skal have et såkaldt rødt kvalifikationsbevis (tages på AMU, et 72 timers kursus) for at køre en privat bus uden for landets grænser.

Det er rigtigt, at før dette kunne man køre i Skandinavien på samme betingelser som i DK, men det er så ændret pr. datoen i år.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
71865: sv: sv: sv: Hvorfor købe en bus? (08-11-2008 20:59:34) (svar på 71863)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.5)
Nå, Kenneth,
du er allerede hjemme...???
disse regler om kvalifikationskrav er lidt indviklet og skal læses som helhed...
Gælder nemlig ikke alle førere.
Det må vi vist heller få lagt ud som link, da der er mange, som har forskellige buskørekort...

En dieseldreven bus koster 2.074 DKK helårlig i vægtafgift!
Index
71867: sv: sv: sv: sv: Hvorfor købe en bus? (08-11-2008 21:18:05) (svar på 71865)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.131)
Yeps Paul, jeg har jo en lækker seriekaret at befragte mig i.
Og så er det godt lige at lagt ørene ind til hovedet igen med lidt Forumkiggeri.
Den med linket vil jeg lige kigge på, udemærket idé.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
71864: sv: sv: Hvorfor købe en bus? (08-11-2008 20:46:28) (svar på 71854)
Martin Mulvad #7749, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.122.227)
Hej Thomas

Jeg har kørt defenderbus i nogle år nu, og en del af fornøjelsen har absolut ligget i den fornuftige økonomi. Omkring 800 kroner i årlig vægtafgift må siges at være billigt sluppet for en stor firhjulstrækker på hvide plader.

Min koster godt nok 2.000 kroner i samlet afgift. Det er fordi den har dieselmotor, og det udløser en ekstra såkaldt "udligningsafgift". Men stadig et fornuftigt niveau.

Så vidt jeg ved gælder reglerne om fartskriver kun for erhvervsdrivende. Men måske har jeg misforstået noget?

Bedste hilsner
Martin
defender 300tdi bus


Index
71866: sv: sv: sv: Hvorfor købe en bus? (08-11-2008 21:15:38) (svar på 71864)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.131)
Hæ Hæ Martin, der er sørme ikke meget rutebil over den bus :)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
71868: sv: sv: sv: sv: Hvorfor købe en bus? (08-11-2008 21:35:34) (svar på 71866)
Martin Mulvad #7749, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.122.227)
Nej, Kenneth, det er nok rigtigt. Til gengæld er det en fornøjelse at være chauffør på bussen...

Martin
Index
71885: sv: sv: sv: Hvorfor købe en bus? (09-11-2008 09:54:14) (svar på 71864)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.5)
Reglerne for fartskriver gælder alle busser uanset, om de er indregistreret til erhverv eller privat.

En Land-Rover bus kan ikke indregistreres til erhverv pga den ikke har et lukket karrosseri, dvs, at det ikke er helsvejset, men boltet sammen.

Tachograph i Kolding kan levere en fartskriverløsning for ca. 10.000 DKK.

Hvor fartskriver skal anvendes, er man underlagt køre-og hviletidsbestemmelserne.

Jeg har kun een gang set en STW bus med fartskriver i og det er vel ca. 30 år siden. Og den blev skam brugt!
Index
72202: sv: sv: sv: sv: Hvorfor købe en bus? (15-11-2008 18:27:22) (svar på 71885)
torkild sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.53.175)
ang fartskriver, der skal ikke være fartskriver i danmark hvis det er til privat kørsel men i eks tyskland gælder tyske og ikke danske regler, jeg har fundet et link på et firma i tyskland der installerer fartskrivere og så vidt jeg kan se (tysk er ikke min stærke side) har årgangen indflydelse, biler før 1996 er det frivilligt !!
Index
72203: sv: sv: sv: sv: sv: Hvorfor købe en bus? (15-11-2008 18:28:18) (svar på 72202)
torkild sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.53.175)
Index
72207: sv: sv: sv: sv: sv: Hvorfor købe en bus? (15-11-2008 20:47:29) (svar på 72202)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.100)
Det er frivilligt for ejere af køretøjer med fartskriverpligt reg. 1.gang før 01.01.1996 at udskifte den analoge fartskriver med en digital, hvis der skal udskiftes.
Det er det, som står skrevet i den tyske tekst.

I øvrigt har EU langt om længe indrømmet, at de digitale fartskrivere er så fejlbelastet, at de faktisk er uanvendelige...
Index
72218: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvorfor købe en bus? (16-11-2008 11:52:55) (svar på 72207)
torkild sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.53.175)
har siddet og studeret lidt tyske lovtekster og så vidt jeg kan gennemskue skal der ikke i køretøjer under 17 siddepladse være installeret fartskriver hvis køretøjet udelukkende benyttes privat (ikke kommerciel transport)

http://www.verkehrsportal.de/board/index.php?showtopic=3673
Index
71875: sv: Hvorfor købe en bus? (08-11-2008 23:25:41) (svar på 71849)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.24.118.89)
- husk så lige, at hvis du hænger mere end 750 kg bagefter skal du have kørekort kategori DE!
mLRh
Nils
Index
71935: sv: sv: Hvorfor købe en bus? (10-11-2008 08:12:44) (svar på 71875)
Thomas Kjerstein (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 82.150.92.2)
Skal bussen være indregistreret før en betsemt dato eller lignende for at få den billige afgift?
Må jeg køre med en alm. trailer uden bus-trailer-kort?
Index
71942: sv: sv: sv: Hvorfor købe en bus? (10-11-2008 09:03:38) (svar på 71935)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hvis det er vægtafgift du tænker på, så er der (mig bekendt) ikke nogen skilledato, men du kan ikke finde nye Land Rover busser, da det på et tidspunkt blev forbudt at nyregistrere busser med langsgående bænksæder. Jeg tror det var omkring 2001 (det er der nok nogle busejere der ved bedre end jeg)
Med hensyn til trailer, så må du altid køre med en trailer med højest tilladt totalvægt på 750kg. Så hvis du mener det er en alm. trailer, så må du gerne køre den uden bus-trailer kort.

MVH Jakob E S