tilbage

Land Rover Forum  

Index
72235: fartskriver i busser (16-11-2008 16:52:35)
torkild sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.53.175)
der har været skrevet en del om fartskrivere i lr busser, jeg har gransket lidt tysk lovtekst og så vidt jeg kan se skal der ikke fartskriver i biler/busser der er under 17 siddeplaser og som kun bliver brugt til ikke kommerciel transport,

http://www.verkehrsportal.de/board/index.php?showtopic=3673
Index
72238: sv: fartskriver i busser (16-11-2008 17:26:21) (svar på 72235)
Peter Sølvtofte #6380, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.81.244.141)
TAK!
Det var det vi alle håbede/troede/ønskede var tilfældet uden at vide det med sikkerhed. Nu kan vi (jeg) køre til søster i Frankrig uden at få noia hver gang jeg ser en af de hvid/grønne biler med blink på.
Igen
Tak Torkild
Peter 110 Bus
Index
72239: sv: fartskriver i busser (16-11-2008 17:27:39) (svar på 72235)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.51)
Denne bestemmelse findes også i den danske vejledning om syn 10.04.002 / fra October 2008
i) Køretøjer med mellem 10 og 17 siddepladser (registreret som stor personbil),
der udelukkende benyttes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring
(ikke-erhvervsmæssig personbefordring og rent privat kørsel).

MEN der står klart og tydeligt, at det er nationale undtagelser:
Derudover er følgende køretøjer undtaget fra krav om fartskriver ved kørsel i Danmark:

Generelt gælder følgende ved grænseoverskridende kørsel:
Biler til godstransport, hvis tilladte totalvægt – inkl. eventuelt påhængskøretøj –
overstiger 3.500 kg, samt biler, som er indrettet til befordring af flere end 9 personer,
føreren iberegnet, skal være forsynet med fartskriver.
Følgende køretøjer er internationalt undtaget fra krav om fartskriver:
a) Køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremt rutens længde
ikke overstiger 50 km.
b) Køretøjer, hvis højeste tilladte hastighed ikke overstiger 40 km i timen.
c) Køretøjer, der ejes eller lejes uden fører af de væbnede styrker, civilforsvaret,
brandvæsenet og ordensmagten, såfremt transporten sker som led i
disse tjenesters funktioner og er under deres kontrol.
d) Køretøjer, herunder køretøjer, der anvendes til ikke-kommerciel transport af
nødhjælp, i katastrofetilfælde eller under redningsoperationer.
e) Specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaver.
f) Specialkøretøjer til vejhjælp inden for en radius af 100 km fra deres hjemsted.
g) Køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling, reparation
eller vedligeholdelse, og nye eller ombyggede køretøjer, som endnu
ikke er taget i brug.
h) Køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt
på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport.
i) Erhvervskøretøjer, der har veteranbilstatus i henhold til lovgivningen i den
medlemsstat, hvor der køres i dem, og som anvendes til ikke-erhvervsmæssig
personbefordring eller godstransport.

Det betyder altså, at hver medlemsstat kan fritage omtalte busser for brug/montering af fartskriver, der er registreret i medlemsstaten udelukkende, men kan ikke fritage samme type busser fra andre lande.

At dette så er dybt god nat - det er en anden side af sagen og burde ændres.

Hvis sagen skulle komme for domstol, skulle den nok falde, hvis begge kontraherende lande anvender samme bestemmelse nationalt.

Bestemmelsen indskrænker faktisk den frie bevægelsesret indenfor EU-området.
Index
72241: sv: sv: fartskriver i busser (16-11-2008 17:45:42) (svar på 72239)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
øhh begrænser den frie bevægelsesret.. hvordan det Paul?! Såfrewmt man har en fartskriver, kan man da køre overalt (blot skal hastighed og køre/hviletider overholdes) hvori ligger begrænsningen så? - at udstyret har en anskaffelsesomkostning er jo ikke en forhindring, der gør brugen af køretøjet umulig - det medfører jo blot en merudgift - at busser så alle år har været billigere at anskaffe/eje/drive (anskaffelsespris/forsikring/vægtafgift etc.) end almindelige biler på nummerplader med fuld afgift - ja det er vel lidt at sammenligne med de husejere der har klynket over renten på flekslån på trods af at det hele tiden har været billigere end almindelige huslån - og oven i købet er blevet forgyldt af staten for nyligt...

Thorstein 7334
Index
72244: sv: sv: sv: fartskriver i busser (16-11-2008 18:16:33) (svar på 72241)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.51)
Den frie bevægelse bliver efter min mening indskrænket af, at bestemmelsen kun har national gyldighed, hvilket i bund og grund er imod EU-ånden.
Hvis alle eller hovedparten af EU-landene har denne nationale særordning, er der ingen grund til, at den udelukker busser fra andre EU-lande.
Der skal i denne sag ikke tages højde for, hvilken beskatning de omtalte busser er pålagt i deres registreringsland. Det er irrelevant.

Især i grænseområderne kan en del af de nationale bestemmelser virke forvridende.
Index
72243: sv: sv: fartskriver i busser (16-11-2008 18:12:32) (svar på 72239)
torkild sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.53.175)
det er rigtigt at det er op til de enkelte lande at lovgive omkring fartskriver, men tyskland bliver altid nævnt på div fora som problemland ang fartskrivere/privatbusser , derfor tog jeg fat i Tyskland. Men uden at vide det kunne jeg forestille mig at der er undtagelser i de fleste lande. men da fransk og spansk ikke ligger til mit højre ben vil jeg overlade det til andre.....
Index
72246: sv: sv: sv: fartskriver i busser (16-11-2008 19:09:48) (svar på 72243)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.51)
Ja, og det er i sådanne spørgsmål Tyskland har et udmærket retsvæsen!
Det kan være. at den første retsinstans ikke vil tage stilling til bestemmelsens gyldighed, men senest i landsretten OLG vil dommerne afvise forskelsbehandlingen, der også må betgenes som værende forfatningsstridig.

Men sagen skal ses som helhed og ikke udelukkende LR-relateret.
Index
72245: sv: sv: fartskriver i busser (16-11-2008 18:28:17) (svar på 72239)
Søren Belli #1148, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.52.81)
Mojn Paul
Nu er jeg også helt forvidret.
Øh.jeg ved ikke helt hvad, vi med busser skal forholde os til, er både blevet stoppet i Danmark, Tyskland og i Sverige uden at der er noget, der har nævnt noget om fartskriver. Derimod fartbøder er alle helt vilde med.ØV
Og jeg har heller ikke set noget Danske 110" med fartskriver, kun på foto, altså må det vel være en gråsone som ingen ved, hvordan de skal forholde sig til.
Min teori er, at en Land Rover er fredet i denne sammenhæng, i den virkelige verden, da en Land Rover er en mellemting, imellem en traktor og en bil.
Ellers var en 110" 10/12 pers. vel blevet udstyret med en fartskrivet fra forhandleren.
Det er et godt spørsmål at sende vidrer til myndighederne, så alle med en 110" bus 10/12 pers. vidste, hvad De skal forholde sig, når de kører uden for DK.

Rover hilsen
1148 Søren Belli.
Index
72247: sv: sv: sv: fartskriver i busser (16-11-2008 19:21:50) (svar på 72245)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.51)
Mojn Søren,

du behøver slet ikke være forvirret. Danske forhandlere sælger biler svarende til den danske lovgigning, som nationalt fritager privatbusser op til 17 personer for brug og montering af fartskriver.

Forhandleren kan ikke vide ( det er noget sludder ), at bilen også vil krydse statsgrænsen, hvorfor han ikke er pligtig til, at opfylde de krav, som er gældende international ved kørsel udenfor Danmark.

Det har også noget med afgigften at gøre. En fartskriver koster typisk 12.000 DKK, men skal forhandleren sælge den sammen med bussen, tillæges der registreringsafgift på små 60 % - Reelt sparer busejeren 7.000 DKK ved at forhandleren er uvidende omkring udenlandskørslen.

MEN, det er altid brugeren/ejeren af køretøjet, som er fuldt ansvarlig for, at køretøjet opfylder de betingelser, som stilles national og internationalt til køretøjet!

Udover de skøre briter og danskere er der vel ingen, som vil kalde en 109/110 STW for en bus ! Derfor er der vel næppe nogen betjent, der stiller spørgsmål i den retning. Og så vidt jeg ved, er man ikke pligtig til, at oplyse om de ulovligheder, man har begivet sig ud på.

Index
72270: sv: fartskriver i busser (16-11-2008 23:42:10) (svar på 72235)
Allan Larsen #6858, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.50.39.9)
Hejsa.
Indehaver af Bus MED fartskriver og efter at have snakket med gud og hvermand (føler jeg) og især Færdselsstyrelsen blev konklusionen, at fartskriveren først er nødvendig NÅR DU KRYDSER GRÆNSEN. Den er ikke nødvendig i Danmark og andre landes nationale lovgivning kan have andre retningslinier (fritagelser). Der udover kan det være at tyske betjente ved at danske busser skal køre med fartskriver og det giver jo et problem, hvis man ikke har. Så et buscheck ved grænsen - som laves med mellemrum (specielt til skiferierne) vil checke fartskriver, hvidt og blåt bevis samt hvem der sidder i bussen ( det sidste bliver måske irrellevant efter den sidste dom)
Index
72271: sv: sv: fartskriver i busser (17-11-2008 07:04:57) (svar på 72270)
torkild sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.53.175)
Tyskland HAR undtagelse for fartskriver til privatkørsel, ang hvidt og blåt bevis er disse bortfaldet pr 10 sep. i år så nu hedder det rødt bevis. Du skal IKKE ha rødt bevis hvis du kører privat bus under 17 siddepladser !!

VH Torkild, højrestyret bus
Index
72275: sv: sv: sv: fartskriver i busser (17-11-2008 10:32:55) (svar på 72271)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.227.66)
Dette link til Færdselsstyrelsen giver en overskuelig gennemgang af reglerne for det nye, røde kvalifikationsbevis i forb. med ikke-erhvervsmæssige busser:

http://www.faerdselsstyrelsen.dk/sw196326.asp

Iflg. teksten er førere af private busser (under 17 pers). undtaget fra reglen om rødt kvalifikationsbevis ved kørsel i Danmark.


Ved international kørsel er der ikke nævnt nogen undtagelse for private busser, så det ser ud til at førere af disse SKAL have beviset ved international kørsel.

Men læs selv.

Mlrh
NH

Index
72278: sv: sv: sv: sv: fartskriver i busser (17-11-2008 12:42:44) (svar på 72275)
claus kjøller #1105 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.232.2)
Som supplement til Niels Henrik´s indlæg skal kun oplyses, at de nordiske lande har indgået "Den nordiske trafikkonvention" der betyder at medlemslandene godkender de nationale regler for det land motorkøretøjet kommer fra, altså intet rødt kort i norden.
Med samme indhold og mål har de fleste EU lande tiltrådt EØS forordning nr. 50, jeg er dog usikker på om Tyskland er med i aftalen, men det må kunne afklares via f.eks. FDM eller ADAC.

mlrh
Claus
Index
72290: sv: sv: sv: sv: sv: fartskriver i busser (17-11-2008 17:10:41) (svar på 72278)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.131)
Claus, kan de Nordiske lande sætte ud over EU bestemmelserne??
Den med det Røde bevis er jo en EU beslutning.
Jeg spørger dig, da du plejer at vide noget om indholdet i de indlæg du kommer med, :)
Mvh
Kenneth Poulsen