tilbage

Land Rover Forum  

Index
72221: Modstand! (16-11-2008 13:49:33)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
På min 90" 1987 2,5 TD har ladelampen på det senste været noget flakkende i det. Da jeg så går systemet efter, ser det ud til, at problemet må være at finde i instrumentpanelet; her har jeg fundet, hvad jeg tror er en modstand; mit spørgsmål er nu: kan en modstand blive "ustabil", således at den nogen gange har kontakt, andre gange ikke? - der har været et mønster i, at lampen begyndte at lyse efter nogen tids kørsel...

Og så et tillægsspørgsmål: hvor mange ohm skal den modstand være på?

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
72227: sv: Modstand! (16-11-2008 15:24:07) (svar på 72221)
troels juel hansen#7172 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.9.230.100)
Hej Jørgen

Har du målt ledningen fra generatoren igennem. Har oplevet linednde problem flere gang både med råden ledning og en der var gnavet megget lille hul på isoleringen.

Med venlige hilsen
Troels
Index
72249: sv: Modstand! (16-11-2008 19:27:57) (svar på 72221)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.71.227)
Hej Jørgen.

Det lyder faktisk ret interessant det du beskriver. Det kan være svaret på noget jeg går og leger med. På min 110 V8 fra 1984 har jeg prøvet at montere en 100 amp. marelli fra en 300 tdi. Med denne type generator gløder ladelampen ved tænding og gløder også med motoren igang. generatoren lader fint som den skal men jeg kan ikke lide det med ladelampen plus at mit kørelys også skaber sig ved at tænde så snart der er tænding. Det er ikke stel og diode fejl og alle de andre fejlmuligheder, har prøvet alt og flere ens Marellier. Så snart den gamle 65 amp Lucas type kommer på virker alt fint igen. Det kunne måske være den modstand du omtaler der får en anden spænding fra Marelli type generatoren. Glæder mig til at høre om nogen har et svar på dette. Jeg havde selv en mistanke om det var kørelys relæet der lavede ballade. Det helt mærkelige er at Marelli generatoren (Reservedelsnummer YLE10113)Passede direkte i en kammerats defender 300 tdi 1997 som også havde kørt med en gammel type Lucas 65 amp. Her kører det bare og ladelampen slukker som den skal, han har dog ikke kørelys. Har efterfølgende tænkt på at finde en mere lukket generator da en Marelli som virker meget åben overfor mudder. Og jeg kan også bedre lide dem hvor kullene sidder til at vippe ud. Nogen der ved hvor sådan en 100 amp. generator købes. Tør ikke gå højere op en 100 ampere da jeg kun har single V-rem.

Mvh

Mads
Index
72341: sv: Modstand! (18-11-2008 20:06:08) (svar på 72221)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Det er anbragt en modstand parallelt med ladelampen, den har en værdi på ca. 100 ohm. Modstanden er anbragt så man sikrer en lille strømgennemgang gennem generatorens rotor, når tændingen tilsluttes, selv om pæren (ladelampen) er brændt, strøm gennemgangen sikrer en for magnetisering af generatorens rotor, så den begynder at lade så hurtigt som muligt når motoren startes. Hvis både pæren og modstanden er gået, får man først lade effekten ved et relativt højt omdrejningstal, når den først lader, vil den fortsætte med at lade også ved et lavt omdrejningstal. Modstanden har ingen eller meget lille virkning hvis ladelampen er OK.

Følg den ACR fejlfinding der er på forsiden http://www.dlrk.dk/images/LucasACR.pdf , den er nem at følge og du vil sikkert finde fejlen.

En ladelampe der lyser behøver ikke at være en fejl på generatoren, det kan også være en dårlig forbindelse på tændingskontakten, som giver en reduceret spænding til tændingssiden af ladelampen.

Hilsen Carsten
Index
72342: sv: sv: Modstand! (19-11-2008 10:52:35) (svar på 72341)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Mægtigt, tak for de gode svar!

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup