tilbage

Land Rover Forum  

Index
7237: Brændstoføkonomi igen igen... (25-01-2003 16:22:05)
Lui (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.87.23)

Efter søgen på mere effekt til mit Forward Control 109 IIA projekt, har overvejet en tune den nuværende 2,25 L. benziner. Jeg spurgt rundt omkring og kigget her i LR-forumet, og har fået kig på et stage 2 topstykke fra Automotive, som jeg ville supplere med SU karb. og K&N-filter. En perfomance knast kunne også være rar at have, men de ved godt hvad de vil have for den !!!

Topstykke og SU karb. skulle alene give 98 HK, hvilket ville være et kærkomment tilskud en tung FC'er.

Nu er det jo ikke tophstighed jeg savner, men trækkraft til at komme op ad Valby Bakke i anstændigt tempo, i hvert hurtigere end cyklisterne.

Er der nogen der har et bud på hvad brændstoføkonomien er i et sådant projekt ?

Gennemsnitsvægten vil nok ligge omkring de 2,2 tons og den kører på 9.00 x 16 dæk, og max fart på 80 km/t.

Drømmeløsningen er en TDi'er men det bliver ikke lige foreløbig ;-)

Lui

Medl. 5621

Index
7239: sv: Brændstoføkonomi igen igen... (25-01-2003 16:37:07) (svar på 7237)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.69.239)
Brændstoføkonomi ?!?!? Hvad er det på en FC'er ?? Aldrig hørt om... Du skal regne med ca 4,5 km/l måske 5 km/l på årscyklus. Ole Meldgaard i Herning har fået en totalskadet TDI ind... Men ha' lige in mente, hvor meget Du kører på årsbasis contra inveseteringen. Er Din FC kun fritidssjov, så bliv ved en modificeret 2,25 l benziner...
Index
7245: sv: sv: Brændstoføkonomi igen igen... (25-01-2003 18:22:01) (svar på 7239)
Lui (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.87.23)
4,5 til 5 km/l ??? Er det ikke lige i underkanten ? Det kører den vel også uden modificeringer...

Hvis det er tilfældet kan jeg jo lige godt smide en V8 i. Kan en forsigtig kørt Range Rover ikke trækkes op en 8 til 10 km/l ? (et æg under spedderfoden, manauel gear, optimalt justeret, k&n filter, osv.)

Bilen skal bruges til langfart, Europa og Mellemøsten så derfor er jeg interesseret i godt kompromis mellem kraft og brændstoføkonomi...

Mht. til TDi'en : Det er vel ikke gjort med motoren alene, der (så vidt jeg ved) ikke passer på serie 2a gearkassen. Hvis der evt. findes adapterplade der kan løse problemet kan gearkassen så klare det højere moment en 2 el. 300 TDi'er leverer ?
Index
7250: sv: sv: sv: Brændstoføkonomi igen igen... (26-01-2003 01:20:46) (svar på 7245)
henrik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.202.21)
Mener at Zeus i england http://www.zeus.uk.com har lavet et bellhouse som gør det muligt at koble din gearkasse med f.eks. en tdi 300.

Mvh. Henrik Lauritzen
Index
7253: sv: sv: sv: Brændstoføkonomi igen igen... (26-01-2003 08:40:49) (svar på 7245)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.69.204)
Se, disse informationer kaster et andet lys på sagen... Glem alt om en modificeret 2,25 benziner. En 200 TDI burde passe på gearkassen, for jeg mener, at Tohuse har udstyret en 88 med et sådant apparat. En 2,5 l diesel turbo
skulle ligeledes være en mulighed.
Mit bud på økonomien anser jeg fortsat for værende meget realistisk, idet Du har en væsentlig højere, lavgearede bil end en Range Rover... og mere end 8 km/l i en Range, ja så bør der ligge en trædemine og en stinkbombe mellem skosålen og speederen.... Nej, gå i retning af diesel...
Index
7258: sv: sv: sv: sv: Brændstoføkonomi igen igen... (26-01-2003 12:51:12) (svar på 7253)
Lui (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.87.23)

Tak for svarene;

jeg har allerede kigget hos Zeus, og de har ganske rigtigt et bellhouse der muliggør monteringen af 200/300 Tdi.

Nå men der dukker hele tiden nye spørgsmål op. Der er en TD til salg på landroverbørsen nu til 13.000 kr. hvilket lyder som en rimelig pris.

Passer 2,5 l motorene direkte på Serie 2a gearkassen ?

Hvis man ser bort fra Turbo og søger efter et alternativ (læs større motor) er jeg faldet over Santana motoren, en 6 cylinder diesel, som skulle være en forlænget 4 cylinder, det vil sige lidt over 3 l. Det er svært at finde noget engelsk sproget tekst om denne motor, og da mit spanske ikke er på toppen, vil jeg høre om der er overhovedet er nogen i Danmark der kører rundt med en sådan motor ?
Index
7261: sv: sv: sv: sv: sv: Brændstoføkonomi igen igen... (26-01-2003 17:20:00) (svar på 7258)
Hønissen fra Tønder (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.69.160)
Det billigste bliver en 2,5 diesel, den skulle passe direkt på. En Rover motor er pga r-dele den sikreste løsning, men et godt alternativt er en Ford Transit motor. Steve Parker leverer kits.