tilbage

Land Rover Forum  

Index
72588: Kold vind i Rangi´en... (24-11-2008 21:21:04)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej Forum,
har lige været på en længere tur i det svenske med den "nye" RR Vogue 1990. Dejlig bil, men nøj hvor kommer der meget KOLD LUFT ind i hovedet på én. Det hjælper at lukke friskluftspjældet (venstre lodrette regulering på panelet) - men alligevel piver det ind. Den kolde luft kommer ud af alle dyser, der peger ud mod fører/passagerer. Den varme luft kommer - som den skal - ud af dyser mod frontruden samt foddyser. Varmedelen er altså OK. Men selv med fuld varme og max. blæser, kan jeg ikke holde varmen. Bilen er med org. aircon (der pt. ikke virker), så hele instrumentbrædtet er jo nærmest varmevekslerkasse.
Jeg har overvejet at stoppe friskluftindtaget på kølerhjelmen med gamle hovedpuder el. lign. - har i andre erfaringer?
Index
72593: sv: Kold vind i Rangi´en... (24-11-2008 22:18:00) (svar på 72588)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.120.180)
Hej Bo,

Hvis det ikke hjælper at lukke for friskluftreguleringen, er en nødløsning at lukke dyserne. Det kan gøres ved at skubbe sidereguleringen helt til den ene side.

Det er ikke nogen god idé at spærre luftindtaget ovenpå decker panelet, da varmeapparatet også trækker sin luft ind samme vej.

Det grundlæggende problem har jeg ikke været ude for før. Måske er stangtrækket fra reguleringen til spjældet i varmekassen gået ud af justering ?

Når du til sommer ikke kan få nok kold luft, kan jeg anbefale at få checket A/C'en hos www.klimasystem.dk i Roskilde (hvis du bor i østdanmark - ham har jeg gode erfaringer med.

Venligst,

Peter Vinter
RRC LSE
Index
72595: sv: sv: Kold vind i Rangi´en... (24-11-2008 22:39:04) (svar på 72593)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.39)
Det venstre håndtag der kan føres lodret op ned åbner for direkte luft udefra (udenom varmeapparat), til de vandrette dysser i instrument panelet, det er meget fornuftigt at holde dette i lukket position når udetemperaturen er under 20 deg.
Arcon delen virker ved recirkulation af kabineluften og giver ikke anledning til kold luft.

Det jeg har erfaret med 2 1990´modeller og en 1987 model RR at der inde i varmeapparatets kasse er et ca. 3" stort hul (der sikkert burde værret dækket af en gummiprop). Dette hul har direkte forbindelse fra udvendigt luftindtaget og gennem dit air con anlæg til de vandrette luft dysser i panelet.
Der er kun en løsning! løsgør aircon kassen i bilens højre side og afdæk hullet med gaffa eller lignende og bilen vil igen kunne anvendes i polar områder.
For nærmere redegørelse kan du ringe 40711933
Index
72607: sv: sv: sv: Kold vind i Rangi´en... (25-11-2008 21:16:59) (svar på 72595)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej Jens,
det lyder som om du har fat i noget af en mulighed der, jeg ringer nok til dig. Det drejer sig om temmelig store mængder kold luft ind i kabinen, vi var nødt til at tape netop gaffatape over samtlige instr.panel-dyser for bare at holde temperaturen over 10 grader i bilen. Ydermere var blæser-modstandene brændt over, så der var kun "fuld blæs eller intet", det blev lidt stressende kombineret med årets første isslag på E22...ja, jeg skulle ha´en tude-kiks vil nogen sikkert mene, men det var ihvertfald ikke så luksuriøst, som man forventer i en RR Vogue.

Vink & Blink
Bo