tilbage

Land Rover Forum  

Index
72705: Nedsættelse af kompression (28-11-2008 09:31:21)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.184.42.85)
Jeg har en 2,5 benziner, der har fået for høj kompression, efter et ACR-topstykke.

Nu er efterhånden blevet træt af at køre med alt for lav tænding - så nu skal problemet til livs.

Findes der en tykkere toppakning man kan give den (f.eks. fra en diesel) - eller er der nogen der med held har forsøgt sig med 2 stk. almindelige pakninger og holder det?

Jeg har forsøgt med større dyser i karb og kører med 99 oktan (v-power). Det har hjulpet, men ikke fjernet problemet.

Gode forslag imødeses

Lars
Index
72710: sv: Nedsættelse af kompression (28-11-2008 11:28:46) (svar på 72705)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Umiddelbart vil jeg sige der er tre løsninger: Enten drejer du stemplerne lidt ned, ligesom når man montere turbo, hvilket dog er lidt omfattende. Eller også får du lavet en kobbertoppakning i den ønskede tykkelse. Eller sidst men ikke mindst, kan du evt. finde et brugt org. topstykke og montere dette.
Index
72717: sv: sv: Nedsættelse af kompression (28-11-2008 13:26:08) (svar på 72710)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.184.42.85)
Det triste er at det er en sprit-ny motor, så jeg orker ikke rigtig den med neddrejning. At få produceret en kobberpakning, er naturligvis oplagt. Så skal jeg bare bestemme mig til en tykkelse og hvem kan kan gøre sådan noget?

Topstykket er også fint og nyrenoveret - så det er træls at smide det ud. Men det kan naturligvis blive løsningen - så er der en med en mere slidt motor, som måske kan få problemfri glæde af det...

Lars
Index
72722: sv: sv: Nedsættelse af kompression (28-11-2008 13:47:24) (svar på 72710)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Der findes også en løsning mere, som specielt er kendt blandt britiske veteranbils ejer, kan ikke siges at være kendt eller udbredt blandt veteranbiler herhjemme.

Fuel catlyst på tin amalgam, en teknologi der har været kendt siden WWII.

Man kan læse alt om baggrund, histore, teknologi på de to links.

http://www.broquet.co.uk/

http://www.carbonflo.com/index.htm

sælges også på ebay.co.uk - betragter det som rent salgsgas når de påstår at der er en fuel besparelse !!

Mv. Ole
Index
72714: sv: Nedsættelse af kompression (28-11-2008 13:09:06) (svar på 72705)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.72)
Hvad er kompressionsforholdet ?
Index
72716: sv: sv: Nedsættelse af kompression (28-11-2008 13:23:48) (svar på 72714)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.184.42.85)
Det ved jeg faktisk ikke - har ikke testet det. Men ned skal den.

Lars
Index
72740: sv: sv: sv: Nedsættelse af kompression (28-11-2008 21:33:08) (svar på 72716)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.118)
Hej Lars.
Det er nok ikke fordi din kompression er for høj,vi er jo mange der kører med disse topstykker, og det med at sætte tændningen lavt hjælper nødvendigvis ikke, fordi det sikkert ikke er tændningsbanken der er tale om.
Faktisk er der en hjemmeside hvor du kan læse meget mere om problemet, og jeg vil gætte på at du selv er inde på det rigtige når du har en fornemmelse af at det er blandningen der er forkert. Hvis du er i tvivl om blandningen, kan du jo altid montere en lambdasonde i udstødningen, og så aflæse blandningsforholdet med et millivoltmeter.
God læsning.

http://www.powerpage.dk/

Venlig hilsen
Hartley
Index
72741: sv: sv: sv: sv: Nedsættelse af kompression (29-11-2008 08:52:33) (svar på 72740)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.239.113)
Hej Hartley,

Du har tidligere været behjæpelig med dette link (som jeg har næstlæst med stor interesse), derfor også mine forsøg med blandingen.

Jeg synes den får rigeligt at leve af (kører pt mellem 5,5, og 6 km/l) - men jeg har nogle endnu større dyser liggende, som jeg ikke har orket at forsøge med, da det virker som om, der kommer rigeligt med føde til den. Men det tager jo ikke mange minutter at forsøge sig med de største - så kan je se om jeg har en forskel.

Suk

Lars

Index
72754: sv: sv: sv: sv: sv: Nedsættelse af kompression (29-11-2008 19:13:22) (svar på 72741)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.7)
Hej Lars.
Det er jo ikke størrelsen af dysserne der bestemmer hvor mange km. du kører pr. l.
Det er faktisk blandingen der bestemmer hvor økonomisk bilen kører, ved en for mager blanding, kan du sagtens hælde en masse benzin igennem, men opnå at de skønne kræfter bliver omsat til varme, og dermed bankning, istedet for trækkraft.

Venlig hilsen
Hartley
Index
72763: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nedsættelse af kompression (30-11-2008 10:16:47) (svar på 72754)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.208.74)
Hejsa

Jeg fostår ikke helt problemet! Hvad gør motoren? Er det tændingsbanken der er problemet? Når man ændrer på en motor bør den, efter min mening, på rullefelt og dyses om med mindre man laver noget kendt og hvor man kan få data fra andre. Jeg fandt ACR på nettet og deres topstykker giver 8:1 eller 9:1 i kompression og det er ikke noget skræmmende højt kompressionsforhold, det bør kunne køre! Måske er strømfordeleren "træt" og avancerer for meget? Er det den rigtige fordeler?

Hartley: Når i sætter sådan en top på ændrer i så noget andet på motoren i form af dyser i kaburatoren og/eller anden strømfordeler eller ændret fortændingskurve?

Jesper
Index
72765: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nedsættelse af kompression (30-11-2008 13:28:26) (svar på 72763)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.239.113)
Hej Jesper,

Ja, det er tændingsbanken. Jeg har ikke målt den faktiske kompr - men det kommer i denne gue. Strømfordeleren er ny og købt til motoren - men den naturligvis være forkert eller give for meget fortænding...hmmm

Lars
Index
72764: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nedsættelse af kompression (30-11-2008 13:25:54) (svar på 72754)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.239.113)
Hej Hartley,

Karb kører oprindeligt med dyser på 112/114. Jeg har forsøgt mig med lidt forskelligt og senest 120/125. Har du også lige prøvet 125/130 - og situationen er den samme (får heller ikke ros af dem der køre bag mig...).

Lars
Index
72780: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nedsættelse af kompression (01-12-2008 11:54:20) (svar på 72764)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.179.54)
Hej Lars
Din oplysnig om dysestørrelser får mig til at gætte på at du har monteret en 32/34 DMTL karb fra en 2.5L Land Rover motor.
Men da der er mange muligheder for gætteri, når man taler motortuning, synes jeg at det vil være lettere, hvis du ringer til mig på 20296409, så vil jeg prøve at hjælpe dig efter bedste evne.
Venlig hilsen
Hartley.
Index
73508: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nedsættelse af kompression (16-12-2008 16:40:20) (svar på 72780)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.88.171)
Hej Hartley og andre,

I havde (igen) ret i jeres antagelser. Det dumme barn måtte opgive og gå nedbøjet til hans gamle far.

Nu er vognen kørende uden tændingsbanken (og med nyt varmelegme i varmeapp., der sprang læk).

Da kompressionen blev målt, var den meget fint - men ikke på et niveau, som skulle give problemer med tændingsbanken alene. Alt blev endevendt fra en kant - og det har nok været den fine spritnye strømfordeler, der har haft en vis andel af balladen. Nu kører jeg med en anden strømfordeler og det fungerer (indtil videre).

Ved samme lejlighed fik den en 140 dysse og den originale til 1. port blev fastholdt på 112. Det lader til at virke og det giver heller ikke sort røg.

Tak for overbærenhed og inspiration.

Mvh

Lars