tilbage

Land Rover Forum  

Index
72702: Så har jeg lært noget nyt!! (28-11-2008 00:45:04)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.157)
Just hjemkommet fra en dejlig endagstysklandstur på 1800 km, hvor jeg og en kammerat var der nede for at se på et par P38, iler jeg med at bringe en advarsel til P38 ejere.

I højre side i motorrummet på en V8 sidder der en hvid/transparant plastbeholder med et sort skruelåg på.

Dette er en "Unterdruchbehalter" og låget må ikke skrues af og slet ikke med motoren igeng. Skrues låget af, kan det medføre skader på motoren, hvilket jeg så bevis for.
Når jeg stod og gassede motoren lidt op og ned, steg og faldt indholdet i denne "Unterdruchbehalter" i takt med udsvingene i omdrejningerne for til sidst at flyde voldsomt over. Det ligenede iøvrigt grandgiveligt kølevand!?
Så satte vi motoren under pres ved at lægge den i gear, træde på bremsen og give lidt gas, så motoren puklede lidt. Ved denne nanøvre vældede væsken, som grandgiveligt lignede kølevand, op af omtalte "Unterduchbehalter"

Jeg påtalte dette fænomen for den flinke "palermosælger" og han blev vældig opbragt og viste mig låget med angiveligt påskriften om at det ikke måtte skrues af, og forklarede så ovenstående omkring "Unterdruchbahalter"

I min uvidende naivitet begyndte jeg at snakke om defekt toppakning, men blev meget heftigt tilrettevist om, at det jeg havde foretaget mig var meget skadeligt for vognen, og at det iøvrigt ikke var kølevand.
Toppakningerne var, iflg palermofætteren, i perfekt stand og var kontrolliert.

Så pas på med at skrue dette låg af!!!! Det kan gå grueligt galt.

Senere var vi inde hos en Toytaforhandler og se på en rigtig fin P38. Jeg synes den var lidt træg i klapperne i varme/kuldeanlægget og påtalte dette forhold for den flinke sælger. Kein Problem!!, han havde mekanikere der kunne alt på alle biler, og dette varmeapp. var det mindste problem for dem at fixe. Ingen afslag for dette, fordi med interne fakturaer og en hel masse hurtig tysk tale, kostede det ham ikke noget at bringe dette forhold i orden. Jeg vidste intil i dag ikke, at interne fakturaer kunne fjerne en faktisk udgift. Så lærte jeg også det. Ikke et dårligt resultat af et par autohandlerbesøg!!! :-)

mvh
Knud, således ret- og vejledt.

PS. Mon de har bundet mig noget på ærmerne????
Index
72703: sv: Så har jeg lært noget nyt!! (28-11-2008 08:04:02) (svar på 72702)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.183.252)
Skriv det nu lige på en måde så også nybegyndere har en chance for at forstå det Knud. Det her nærmer sig fejlindlæring fordi en nybegynder ikke har en chance for at forstå din sarkasme.

/tony
Index
72718: sv: Så har jeg lært noget nyt!! (28-11-2008 13:28:13) (svar på 72702)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.72)
Da jeg er til morgen - klokken var omkring fem - læste dit indlæg, var jeg got klar over, at du var ude på at give os en god historie - med glimt i øjet und der ganzen Schweinerei... men Tony har nok ret i, at din sarkasme først forstås, hvis man som du er ekspert ud i alle småting.
En intern faktura fjerne ganskevist ingen udgift, men skal salgsafdelingen ikke honorere den interne regning, er udgiften heller ikke tilstede. Det kaldes for kreativ bogføring, men det er op til ejeren at afgøre, hvordan han vil fordele virkohedens udgifter.
Index
72723: sv: sv: Så har jeg lært noget nyt!! (28-11-2008 13:52:23) (svar på 72718)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Knud,

Min humor er kortvarigt på ferie - hvad fanden mener du?! er det ekspansionsbeholderen du mener - skru bare låget at - er der luftbobler i omtalte beholder skrues låget på igen - derefter løsnes den tynde slange øverst på køleren og gennemblæses - hvis der kommer damp ud af køleren, så vent med at sætte slangen på igen - den påsættes først når der kommer kølevand i en jævn stråle.

Er der benzinfyr i bilen så sørg for at de fittings dsom sidder mellem fyrets og bilens slanger IKKE er af plastik - skift til messing eller kobber! Plastikfitting bliver utætte og kan "trække luft" med i systemet!

Jeg har iøvrigt lige skiftet O-ringe på varmeapperatet på min P38'er - og ja, det er noget LORT at skifte - og specielt hvis man følger diverse anvisninger på eksempelvis www.rangerovers.net - man behøver ikke skille så meget ad. Det gør det faktisk kun sværere!!!
Index
72725: sv: sv: sv: Så har jeg lært noget nyt!! (28-11-2008 14:37:12) (svar på 72723)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.247.115)
OK, jeg har fejlvurderet visse ting.

For at skære sagen ud i pap, så er jeg selvfølgelig 200% klar over at det er ekspansionsbeholderen og jeg jagtede straks denne for at finde ud af om denne P38 også havde den klassiske fejl med toppakningen. Troede egentlig, at alle vidste, at man hurtigt og let tjekker en toppakning på den beskrevne vis.

Jeg ville så blot underholde om, hvor fantasifuldt denne tyske bilsælger så forklarede mig om beholderens funktion, iført det perfekte pokerfjæs, som en "Untetdruchbehalter", for at bortforklare den åbenlyse fejl på bilen. En forklaring om at Jorden er flad, ville være lige så plausibel. Altså han er en platugle af værste rang, og jeg ville dermed give endnu et eksempel på, at man skal tage forklaringer fra en sådan type med megen mistro. Faktisk blot en købsvejledning.

Måske slet ikke nogen dum metode han bruger, hvis man gerne vil prakke en godtroende køber denne defekte vogn på!

Jeg undskylder de kvaler mine forsøg på at bringe en, i mine øjne, spøjs oplevelse til torvs, men hvis man slet ikke kender til funktionen i en ekspansionsbeholder, kan jeg godt indse, at beretningen var åndssvag.

Men ad lange og trange omveje, så har jeg måske formået, at få nogle til at været opmærksomme på at afsløre defekte toppakninger.

Med mange undskyldninger
Knud
Index
72726: sv: Så har jeg lært noget nyt!! (28-11-2008 14:48:14) (svar på 72702)
Anders Boisen #4246, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 193.162.91.1)
Hej Knud,

læg du den skepsis på hylden. De tyskere kan et eller andet, og du har lært noget måske nyttigt nyt - dels indenfor teknik og dels indenfor bogføring.

Måske du samtidig må erkende, at en P38 i Tyskland ikke længere står forrest i vinduet hos de mest seriøse forhandlere. På både ondt og godt. Risikoen bliver større, men der bliver mere at grine af - og prisen falder.

Mvh
Anders,

med 110" fra Tyskland
Index
72727: sv: Så har jeg lært noget nyt!! (28-11-2008 14:59:00) (svar på 72702)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Liebe Knud

Vi danskere er jo verdensberømte for vores ironi og sarkasme. Så bliv endelig ved, selv om der er nogle få læsere, der - sådan i overført betydning - ryger af i svinget ...

Mvh
Mikael - med glimt i øjet og planer om en kæp i øret!
Index
72735: sv: sv: Så har jeg lært noget nyt!! (28-11-2008 19:02:22) (svar på 72727)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.146.87)
Helt enig Mikael.

Det er altid hyggeligt at læse Knuds ironiske og sarkastiske indlæg-

Selv i de mest hede debatter hvor hr Torp Madsen maner til gril og rødvin på sin egen gode facon.

Skønt skønt

Index
72739: sv: Så har jeg lært noget nyt!! (28-11-2008 20:41:31) (svar på 72702)
Bo Paaske #3526, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.66.141.138)
Hej Knud og i andre

Det er dejlig, hyggelig, og sjov læsning, så fortsæt endelig med det knud.

Mvh Bo Paaske