tilbage

Land Rover Forum  

Index
73349: Autobox erfaring til interesserede fæller (13-12-2008 00:35:57)
René Davidoff #6283, reg. nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.28.147.12)
Er man uheldig når Discoens autobox går i stykker mens man er på ferie i England?. Ja det beror vel på om man kan spare mange penge ved at få den lavet i England. Ja jeg valgte at se positivt på og fik den lavet derovre, mens vi fik en erstatningsbil til at trække campingvognen rundt, men desværre var ferien slut og vi måtte tage hjem. Efter en måned bliver Discoen meldt klar. Jeg ringer til SOS og beder dem om at bringe Discoen hjem. Men SOS siger at der godt kan gå op til en måned inden de kan bringe den hjem, men de vil godt spendere 10000 kr. på at jeg selv henter den. Så vi flyver til Birmingham og kører i taxi til Worcester får en fin behandling hos M&M4x4 som har monteret en renoveret gearbox. Jeg spørger om garantien? Der er selvfølgelig et år, men det er bedst at de får bilen derover hvis der skulle blive brug for garantien. Vel, det er vel meget forståligt?. Nå men da vi ca. har kørt ca. 6000 km uden problemer, skal min kone køre en tur for at handle. Da hun skal køre igen vil gearet ikke skifte op fra første gear. Fandens nu har vi den situation som jeg håbede at kunne undgå.
Jeg kontaktede automatgear centeret i Gilleje og de fik Discoen op og konstaterede at der var en defekt inde i gearboxen. De mente det var Governor / fordeler ventilen der ikke fungerede ordentligt. Til alt held har de en indfødt englænder til at reparere automatgear. Han kontaktede M&M4x4 og forklarede dem situationen. Jeg skulle nu selv snakke med dem. De vedkendte sig ansvaret men de ville have bilen eller gearboxen sendt der over og det skulle ikke koste mig noget. Jeg skulle blot selv sørge for at betale transporten derover og hjem. Nå men det koster altså kassen at få bragt Discoen der over og hjem igen, så det valgte jeg fra. Nå men så ville de have gearboxen derover, de ville godt betale transporten men jeg skulle selv betale for afmontering og remontering. Det ville koste 5000 kr. + moms, og så skulle jeg regne med at undvære bilen yderligere 4 uger. Til alt held er Pete som mekanikeren hedder i Gilleleje, god til at snakke så han fik overbevist M&M4x4 at det ville være billigst for alle parter hvis værkstedet i Gilleleje fik lov at reparere gearboxen. Det gik englænderne med på og de ville så betale mig det beløb de skulle have brugt på transporten af gearkassen til og fra England. Det syntes jeg var ok. De tog nu transfergear kassen af og åbnede gearboxen og fik Governor ventilen ud. Han fandt fejlen. Det viste sig at gearboxen fra den var blevet renoveret ikke var gjort ordentligt ren, han fandt 2 små plastic dimser der ikke var meget større end negleafklip der havde gået i klemme så ikke ventilen ville åbne så olien kunne komme videre til andet gear og så videre. Hvad endte regningen så på til mig? Ca.7000 kr. - ca. 1500 kr.fra England.
Bare til orientering.
Index
73350: sv: Autobox erfaring til interesserede fæller (13-12-2008 11:04:37) (svar på 73349)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.246.1)
Det er ikke en enestående historie, du der har været ude for René!! :-) hvis det ellers er til nogen trøst.

Jeg kender ikke så meget til LR/RR rep. i udlandet, men derimod ret meget til Jaguar, som er lidt af den samme surdej.

Det er utallige gange, jeg har set og oplevet at folk er taget over til England, for typisk at få skiftet motor på Jaguaren, når træthedstegnene har været ved at vise sig.

Der hvor det gik bedst, var en mand, der på aut. Jaguarværksted fik en fabriksombytter lagt i. Det tog til gengæld kun en måned i England at skifte den motor, og manden måtte opgive at vente på den og måtte ofre en ekstra tur frem og tilbage til UK med fly. Så røg den økonomiske gevindst plus lidt mere. Her i DK regner man 3-4 dage med et sådant motorskift, for at have tid til lidt følgerep. m.m.
Efter nogle relativ få måneders forløb gik motoren i fuldstændig udu, og fordi det var foregået på aut. værksted i UK og med original ombyttermotor tog den danske importør, efter mange, lange og trange forhandlinger, sagen på sig, og det eneste der gik galt i anden ombæring var forkert montering af gearkasseophæng og lidt andre småfejl. Da opgav han og jeg måtte gøre det færdigt. Det kostede ham blot nogle få tusinde at få fixet.

Det værste tilfælde var en der blot havde fået en anden gammel, total opslidt motor, dog fint nymalet udvendigt. Det var godt nok også ret billigt, men ikke meget værd nærmest negativt, set med mine øjne.

Men ellers alt der imellem.

Det kan også alt sammen forekomme her i vore sogne, men så skal man da ikke ofre den dyre fragt til UK og er lidt tættere på den uheldige reparatør.

Mit ærinde er alene at delagtiggøre andre i mine triste erfaringer og få interesserede til at tænke sig om en ekstra gang.
Det lyder så besnærende at få sit engelskproducerede køretøj tilbage til oprindelslandet, hvor de mennesker findes, der i deres krogede hjerner har fundet på at fremstille disse sære køretøjer. De må da om nogen kunne finde ud af at reparere dem. Men nej fsv. angår flertallet!! De har fundamentalt en helt anden holdning til bilrep, som slet ikke stemmer overens med vore ønsker og forventninger. Ingen regel uden en minimal undtagelse!

Vil man have sin bil repareret i større omfang, skal det være, hvis man er udstationeret eller udvandret i længere tid, så man kan følge op på sagerne.

Selv har jeg, ud over alm. sliddele, kun dristet mig til, i de senere år, at købe en ombytter aut.gearkasse til en Jaguar fra 50-erne og alene fordi reparatøren kom med en lang og rørende beretning om, hvorledes man nu havde fået nyfremstillet pakninger i moderne materialer, som skulle bevirke at kassen nu ikke skulle smide olie fra sig som vanligt. Han ville ikke sælge disse vidunderlige sager ud af butikken.
Nu 5000 km senere drypper den ikke olie, nej den strinter olien fra sig i stride strømme.

Jeg har, som nævnt i en tidligere tråd, været oppe hos Gilleleje Atomatgear og Pete med min Mustang, og oplevede der, at man kunne få en fornuftig tovejs kommunikation om sagerne. Men ting koster penge.

Men i øvrigt er automat gearkasser en lidt rigelig delikat sag at reparere, med en stor fejlfrekvens, både for de som er vant til det og når man selv roder med det :-(
Index
73397: sv: sv: Autobox erfaring til interesserede fæller (14-12-2008 09:40:44) (svar på 73350)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Knud,

Så tror jeg at jeg har været ude for den minimale undtagelse du nævner - jeg købte min Stage 1 - 109 V8 CSW hos et lille værksted i Norwich ubeset - det var så ikke den store beløbs-risiko eftersom det nærmest var et vrag, men udover selve bilen bad jeg ham om at bruge +500 timer på at sætte den i stand - fra RHD til LHD, ny håndlavet torpedo, ny (og den sidste på markedet) galvaniseret Stage 1 ramme, renovering af motor, gearkasse (inkl Disco gear i høj), aksler, nyt ledningsnet og udskiftning af stort set alle sliddele iøvrigt - og så betalte jeg ham 50% af den estimerede sum på forhånd... ja, min kone var ikke imponeret.

9 måneder efter "bestillingen" hentede jeg dyret som jeg hidtil kun havde set via email-billeder - det er nu snart 2 år siden og den har opført sig fantastisk. Så det kan lade sig gøre, men vil give dig ret i af detaljeringsgraden ikke er noget som englændere hænger sig :)

Mvh
Michael
Index
73402: sv: sv: sv: Autobox erfaring til interesserede fæller (14-12-2008 12:37:38) (svar på 73397)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.235.177)
Til lykke Michael med dit enestående held!! :-)
Jeg havde nok ikke turdet binde an med et sådant projekt, som du der har gjort og er sluppet levende fra.
Som du også så rigtigt har noteret dig findes der et minimalt antal undtagelser!!

Det jeg er ude efter, er den næsegrus beundring rigtig mange folk med engelske biler har for England og regner med at englænderne må være selvskrevne til at tage vare om "egne" produkter.

Som du selv har opdaget er detaljeringsgraden ikke excorbitant høj, men det kommer også meget an på, hvordan man selv anskuer projektet og hvad man forventer.

Englænderne har så yderligere en fantastisk selvopfattelse, som min svigersøn, der er ærkeengelsk, så smukt udtrykker det, når han mangler yderligere forsvar for underlige forhold i UK: "But we are superior!" :-)

Altså tænk Jer grundigt om og overvej, hvordan man skal tackle følgeproblemer. Jeg udtaler mig ikke bare på grund af enkelttilfælde, men snarere 100+ tilfælde gennem 30+ år.

mvh
Knud, som dog stadig er en del anglofil.
Index
73403: sv: sv: Autobox erfaring til interesserede fæller (14-12-2008 12:43:11) (svar på 73350)
René Davidoff #6283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 90.184.227.151)
Hej Knud.

Ja du har ret med hensyn til at man skal tænke for og imod inden man beslutter sig for om man skal have Roveren repareret på stedet eller man hellere skulle have bilen repareret hjemme i lille Danmark.

Jeg havde jo undersøgt så godt man kan, når man står i situationen langt hjemmefra.

Glad skulle have kassen, ca. 35000 kr. + moms og arbejdsløn.
Min lokale mekaniker skulle have 27000 kr. + moms og arbejdsløn.

M&M4x4 skulle have 17000 kr. alt inclusive, og de påtog sig jo også garantien, men som jeg skrev tidligere ville de jo have bilen derover og så havde det jo ikke kostet mig en krone at få den repareret.

Men set i bakspejlet ved jeg stadigvæk ikke om det var en klog beslutning. Hvis defekten var sket efter garantiens udløb havde jeg jo ikke fået økonomisk kompensation fra M&M4x4. Så bortset fra besværet med at kommunikere på engelsk over telefon og mail, at undvære køretøjet i ca. 4 uger har jeg vel fået en ok behandling.

Jeg vil gerne anbefale Automatgearcenteret i Gilleje, de har været en stor hjælp i komunikationen med englænderne og har gjort et godt stykke arbejde.
Index
73406: sv: sv: sv: Autobox erfaring til interesserede fæller (14-12-2008 13:10:05) (svar på 73403)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.235.177)
Daw René.
Har du undersøgt, hvad Gillelejefolkene skulle have for den komplette reparation?
mvh
Knud, der alligevel ikke kommer til juletamtam!
Index
73416: sv: sv: sv: sv: Autobox erfaring til interesserede fæller (14-12-2008 17:54:06) (svar på 73406)
René Davidoff #6283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej Knud.
Nej jeg havde ikke undersøgt det. Jeg kendte med skam at melde ikke dette værksted før jeg fik det nye "problem". Jeg læste faktisk om værkstedet her på vores egen Side.

mvh.
René