tilbage

Land Rover Forum  

Index
73658: tikkelyd (19-12-2008 20:20:01)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 130.226.70.180)
Hej alle jer på forum.

Jeg har en tiklyd fra min SIII diesel som jeg først troede var ventilerne. Problemet er så bare at når jeg slipper gassen forsvinderlyden fuldstendig.
Den får skiftet olie to gange om året og lige nu køre den på duckhams 15W40. Der er masser af olie på og den efterlader heller ikke en pøl alle de steder den har stået.
Jeg ville blive meget glad hvis der er nogen der har et bud på hvad det kan være.

SIII Hilsen REO
Index
73680: sv: tikkelyd (20-12-2008 05:44:30) (svar på 73658)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.74.115)
Jeg har har en RRC, og den siger klik når jeg starter.Og KLONK, når jeg sætter i gear. DAk,DAK, når jeg kobler ud. ZISSS, når jeg stopper. osv... osv....

Jeg finder normalt fejlen når jeg kigger på forsiden af instruktionsbogen...... Der står; Land Rover. ;-)



Jule Rover hilsen.

Hans
Index
73691: sv: tikkelyd (20-12-2008 11:48:32) (svar på 73658)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
Hej Reo
hvordan og hvornår optræder lyden?
er det når der er belastning på motoren og isåfald, er det kun ved høje omdrejninger eller altid?
hvad er pitchen på lyden? høj lav massiv, mettalisk?

min 90" 2.5n/a har haft de fleste klikkelyde og i øjeblikket også en fæl klikkelyd som kun optræder ved høje omdrejningstal håber på det er ventilerne der står forkert men hvis det ikke er ku det jo være vi var i samme båd ;)
mine andre tanker har været:

slidt knast/stødstænger og følgende større spillerum, manglende/slidte ventilhætter, og dræberen, begyndende revne i stempler, men det plejer dog at gi en mere skralrende lyd og ikke så meget tik tik.

har dog først tid til at komme forbi værkstedet imellem jul og nytår men skal nok la dig vide hvis jeg finder noget der kunne relatere til dit problem. og inder du af noget i mellemtiden så ringer du bare.
Index
73693: sv: sv: tikkelyd (20-12-2008 12:24:37) (svar på 73691)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.30.238)
På min dejlige 2.4 VM, viste det sig, efter et forslag her fra forum, at en sær tikkende/skraldrende lyd, stammede fra en indsprøjtningsdyse, der ikke var spændt hårdt nok ned.
Lyden kom ved belastning i lige netop det område, hvor drejningsmomentet er størst.

mvh
Knud
Index
73700: sv: sv: sv: tikkelyd (20-12-2008 12:58:43) (svar på 73693)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
orv ja det var også en mulighed dyser kan gi nogle grimme banke/tikke lyde, hvis det er en dyse der hænger vil man typisk også ku se det som mere røg/mindre trækkraft
Index
73701: sv: sv: sv: sv: tikkelyd (20-12-2008 13:27:39) (svar på 73700)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.176.64.4)
Hej Jacob og Knud

Nu løftede jeg lige hjælmen og gæt hvad jeg fandt. Ud fra den første dyse var der løbet en sær sort substans. på billedet er den skrabet lidt væk, for da jeg pærede til det med en pind havde det mest af alt konsistens som misløkedes karamel. Den er hverken fedtet eller klistret. Det er nærmest sej, men jeg får ikke sorte fingre af at røre ved det.

Spøgsmålet går derfor nu på. Hvad kan det være, hvorfor er det kommet og har min motor taget yderligere skade?
Der er så vidt jeg ved ikke nogen der har hældt andet end disel i tanken. hvertfald ikke hvad jeg har opdaget.

Tikkelyden er i øvrigt konstant, følger omdrejningerne og kun når den får gas.

LR SIII Hilsen REO
Index
73702: sv: sv: sv: sv: sv: tikkelyd (20-12-2008 13:47:44) (svar på 73701)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
hmmm sejt klister kan nogen gange være indkogt glykol, men hvordan det sku være kommet derind uden revner i topstykket ved jeg ikke. jeg ville nok under alle omstændigheder ta dysen ud og tjekke tilstanden på dysespidsen hvis der er sod og slagger op omkring dysehovedet er det tegn på at flammeskiven ikke er tæt. denne SKAL iøvrigt skiftes hvis du tar dysen ud men koster kun 10-20 øre, nå men alt det her ved du vel.
hvis du kender en der har adgang til en dysetester er det en god ide at få testet sprøjtebilledet på dysen. det kan hurtigt afsløre en hængende/skævslidt dyse.
Har set en golf 2 diesel brænde hul toppen af 2 stempler pga defekte dyser. ved at PF-auto (polyteknisk automobilklub) på DTU har en dysetester hvis du kender nogen der.

det er ikke meningen at jeg vil male fandne på væggen, men det er jo hurtigt og nemt at tjekke dysen fremfor at skulle ta topstykket af ;)
Index
73703: sv: sv: sv: sv: sv: tikkelyd (20-12-2008 14:37:41) (svar på 73701)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.30.238)
Du kunne jo lige prøve at efterspænde dysen og fornemme om lydbilledet ændrer sig, men med så megen og langvarig utæthed, vil jeg tro at tætningsringen, eller hvad der nu ligger i din motor, nok er brændt i smadder.
Det ligner en rigtig gammel skade.

Jeg var heldig med min, at jeg blot skulle efterspænde.

Det ser ud som om fejlen ligger der ved dyserne, og det passer perfekt med at det kun er ved belastning.

mvh
Knud
Index
73713: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tikkelyd (20-12-2008 18:10:15) (svar på 73703)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.102)
Knud er nok inde på noget af det rigtige, REO, men jeg ville tage hele dysen ud og kigge meget alvorligt på den. Det kan nemlig være, at dysespidsen er defekt. Ser den pæn ud, sæt den ind igen - huske nye kobber og stålskiver - og prøv ad.