tilbage

Land Rover Forum  

Index
73794: Defender 130"/TD5 motorstop (21-12-2008 21:11:10)
Allan Winge-Rasmussen #7474, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.212.35.110)
Jeg har periodevis haft udfald på motoren, men har indtil nu kunne få liv i den igen.

Denne gang mener den det. Når den sætter ud er det nærmest som "tænd/sluk", ikke noget med den mister kraft eller på anden måde varsler.
Det eneste der indikere problemet er at temperaturviseren svinger helt op til det røde felt (på kold motor)

Kan det være en defekt føler der lukker motoren ned for at undgå skader?

Jeg har tidligere haft samme problem med lignende symptomer hvor der blev skiftet et relæ på værksted. Har en af jer et bud på hvilket relæ det kan dreje sig om, hvor det sidder og hvordan det testes?

Min nanocom viser kun at der har været fejl på "tachometer" - men er det ikke kun hastighedsmåleren?

De bedste hilsner

Allan Winge-Rasmussen
Index
73795: sv: Defender 130"/TD5 motorstop (21-12-2008 21:15:55) (svar på 73794)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.157.182)
mig bekendt er tachometer omdr. tæller.

men held og lykke med det.

mvh Bjørn
Index
73799: sv: Defender 130"/TD5 motorstop (21-12-2008 22:43:54) (svar på 73794)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.130)
BBL har ret i, at et tachometer er en omdrejningstæller på dansk og engelsk, så det kan være styreenheden til instrumentet, der har en fejl.
Index
73800: sv: Defender 130"/TD5 motorstop (21-12-2008 23:06:54) (svar på 73794)
Allan Winge-Rasmussen #7474, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.212.35.110)
Tak for input.
Men bilen har ingen omdrejningstæller i instrumentbrættet.

/Allan
Index
73802: sv: sv: Defender 130"/TD5 motorstop (21-12-2008 23:16:19) (svar på 73800)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.130)
På tysk betyder tachometer hastighedsmåler....
Er du sikker på, at have tilsluttet denne naodims korrekt ?
Index
73812: sv: sv: sv: Defender 130"/TD5 motorstop (22-12-2008 04:51:14) (svar på 73802)
Michael Tøt Christensen #6744, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 67.87.6.109)

Din td5 har mere eletronik en godt er :-) der sidder en føler på svinghjulet, det kunne godt være problemet, har du lavet noget om på ledningerne til computeren?

Lånt fra Wikipedia
"En omdrejningstæller eller tachometer er som navnet antyder et måleinstrument, som "tæller" omdrejningerne per tidsenhed, hvilket også kaldes rotationsfrekvensen eller omdrejningsfrekvensen.
En omdrejningstæller benyttes ofte i motoriserede maskiner (fartøjer) og måler motorakslens omdrejninger per tidsenhed. Normalt benytter omdrejningstællere sig af enheden: Omdrejninger per minut. På de fleste omdrejningstællere står der dog "RPM", dette er engelsk for revolutions (el. revs) per minute, som betyder omdrejninger per minut."

MVH Tøt
PT i et land med masser af store V8... nice
Index
73813: sv: Defender 130"/TD5 motorstop (22-12-2008 07:43:37) (svar på 73794)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.175.40)
Hej Allan

Der sidder en føler monteret i koblingshuset lige over svinghjulet (CRANKSHAFT SPEED AND POSITION SENSOR - Lucas NSC100790). Den har 2 funktioner; den ene er at måle krumtaps position og den anden er at måle omdrejningshastigheden. Et manglende signal fra denne sensor vil få ECU’en logge en Tacho fejl og at stoppe motoren omgående, så det er nok et godt bud på din fejl. Tjek ledninger og stik før du skifter føleren.

Mvh,
Henning
Index
73814: sv: sv: Defender 130"/TD5 motorstop (22-12-2008 08:11:12) (svar på 73813)
Allan Winge-Rasmussen #7474, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.212.35.110)
Tak for jeres input.

Der er ikke rigtig mulighed for fejlmontering af Nanocom'en, så den er jeg ret sikker på er korrekt. Der er selvfølgelig ingen garanti for at den logged fejl er den som relatere sig til motorstop'et.

Jeg vil checke føler og ledningsnet på/ved koblingshuset - det lyder til et godt sted at starte.

Jeg melder resultatet tilbage

Bedste hilsner

Allan
Index
73826: sv: Defender 130"/TD5 motorstop (22-12-2008 14:40:57) (svar på 73794)
Arent Dahlke #2549, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.95.153.54)
Slår man efter i "Wahrig", en tysk ordbog, finder man følgende:Geschwindigkeitsmesser, efter græsk tachos=hastighed+mål. Frit oversat: Hastighedsmåler

Det tekniske ved jeg ikke noget om.

Hilsen
Arent
Index
73863: sv: sv: Defender 130"/TD5 motorstop (23-12-2008 12:21:25) (svar på 73826)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Hej

Kig på jeres ure - nærmere bestemt urkransen. Er det en sporty model med oprindelse i Schweiz har det sikkert tachymeterkrans, der bruges til at måle hastighed med. På uret kan aflæses hastigheden hvis man kører fx 1 km på 15 sekunder - hvor hurtigt kører man så?

Fx har masser af Certina, Tissot og Omega ure denne "nyttige" funktion.

Vinkes
Index
73871: sv: Defender 130"/TD5 motorstop (23-12-2008 13:36:16) (svar på 73794)
Allan Winge-Rasmussen #7474, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.212.35.110)
I mens denne interessante lingvistiske undersøgelse har været i gang, har Defenderen fået skiftet et brændstof relæ som var årsagen til motorstop'et.

Og tak til Sjelle's glade drenge, der fiksede det hele på den halve tid, for min kollega.

Ha' en dejlig jul

Allan Winge-Rasmussen