tilbage

Land Rover Forum  

Index
74238: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 11:27:14)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
Hej! og godt nytår.

Efter lidt diskusion her på forum er jeg kommet til den konklusion at jeg har en defekt udrykkerarm.
Og jeg har lige nogle spørgesmål i den anledning.

1:
Derfor sprøger jeg nu om det er nemmest at hive gearkassen ud inde fra kabinen eller om moteren skal ude eller om man kan nøjes med at rykke moteren lidt frem ude i motorrummet.

2:
Skal man evt. købe noget special værktøj til at udføre det her?

3:
Og så skal jeg spørge om der er nogen fra region øst sjælland der skal svare mig på om det er noget jeg kan få hjælp til på en værksteds dag.
Jeg har sørget for at bilen kan blive transporteret, og jeg skal nok sørge for der er diverse dele.

4:
Hvis ikke det er noget jeg kan få hjælp til på en værkstedsdag, så kan jeg sagtens ligge værksted til med truck og værktøj til formålet.
Index
74239: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 11:59:45) (svar på 74238)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.155)
5. Hvad bil snakker vi om?
Index
74240: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 12:01:07) (svar på 74239)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
Min fejl.

90" 2,5TD 1988
Index
74241: sv: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 12:07:41) (svar på 74240)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.81.123.51)
90" 2,5TD fra 1988
Index
74242: sv: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 12:12:16) (svar på 74240)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.155)
Godt ord igen, som en af "inputterne" er inde på, så prøv at afmontere koblingsslavecylinderen, det kan være at den
hænger i bundstillingen.
Index
74243: sv: sv: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 12:16:21) (svar på 74242)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
jeg er ret sikker på at det er udrykkerarmen den er gal med, det tyder symptomerne nemlig på, men jeg kunne godt tænke mig at kende min recurser hvis det er worst case, hvilket jeg tror det er.
Index
74247: sv: sv: sv: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 12:51:02) (svar på 74243)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.155)
Udrykkerarmen er, korrekt nok ofte skurken, The hardcore
boys svejser en kraftig skive på udrykkerarmen modsat side af der hvor den vipper over kuglehovedet; sidstnævnte bør også skiftes da det ofte er slidt skævt.
Proceduren, gulvet skal afmonteres, har man adgang til grav ell. lift og evt. gearkasselift kan man "nøjes" med at frigøre gearkassen og trække denne bagud.
Er man henvist til indkørslen kan man udtage motoren, så har man så bedre adgang til koblingen, denne bruger jeg selv. Når den tid kommer, så invester i en god tube monteringsfedt til koblingen og smør det glatte stykke af
gearkasseakslen der går ind i svinghjulslejet, strålerne
samt der hvor udrykkerarmen vipper over kuglehovedet og v.
slavecylinderpinden, bon apperite!
Index
74245: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 12:40:47) (svar på 74238)
Niels Peter Jørgensen #2263, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.50.40.13)
Hej Jakob
I følge din beskrivelse er det, som Kjøller også skriver, udrykkerarmen der er defekt.
Det nemmeste er at tage motoren ud. Så skal du bare bruge en motorkran (reg. NSJ har 2 til "udlejning") samt værktøj.
Af med kølerslanger, brændstofslanger, udstødningsrøret osv så motoren er "fri". Derefter ud med de to bundplader og tunnel ved gearstang, så du kan komme til omgangen mellem motor og gearkasse. Til sidst af med møtikker på motorophæng og vupti motoren kan tages ud.
Du bør have flg reserdele:
Udrykkerarm + kugle
Komplet kobling (med mindre den er ret ny, det er surt at skulle til det hele igen)
2 nye motorophæng ( de er som regel mørnet )
Jeg ved at BOX AUTO i Birkerød har det hele på lager.
Ellers ring 26 84 14 82
MVH Niels
Index
74246: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 12:48:50) (svar på 74245)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
er det virkelig nødvending at købe en ny kobling??

Jeg har kammerater der er nogenlunde erfarne så det var mere fremgangsmåde, vejledning og køb af dele.
Index
74248: sv: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 12:52:23) (svar på 74246)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Som der også står skrevet, så er det bare for at du ikke skal til det hele en gang til lige foreløbig. Det er rent præventivt.

MVH Jakob E S
Index
74249: sv: sv: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 12:53:35) (svar på 74248)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
Ja det kan jeg godt se fornuften i.


Men er det noget man plejer at kan få hjælp til på værkstedsdage?
Index
74255: sv: sv: sv: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 14:42:39) (svar på 74249)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.160.83)
Hej Jacob

Det ser ikke ud som om at der er nogen der vil svare dig, så nu gør jeg det , dog vil jeg ike hængeshvis tiden skrider i svinget.
hvios du har en hjælper vil jeg mene at det kan gøres på7 timer ud med gulv , sædebase og af med kassen , ny kobling.
på med kasse, i med sædebase og gulv, men der skal ikke holdes for lande pauser. men hør om du må på vores værkstedsdag d. 24.

jeg brugte selv omkring 9 timer til det hele da jeg lavet øvelsen, vi var 3 mand, dvs vi var kun 2½ rtil det da kassen skulle i og 1½ da den skulle ud, jeg kan måske godt give en hånd ind i mellem d. 24

køb nu en komplet kobling og alt hvad der evt skal bruges der er dumt ikke at kunne skifte dele når det er skildt ad



Steen
Index
74256: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 14:46:15) (svar på 74255)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
Dav steen. mange tak for svaret, hvem skal jeg ringe til for at spørge om det er muligt at lave på værkstedsdagen.?
Index
74260: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 17:18:22) (svar på 74256)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.2.62)
Du skal ringe til Erik og sige at du deltager på værkstedsdagen kik på region siden, det er op til dig selv om hvor hurtig du er, tag evt en ven med til at hjælpe dig, hvis det brænder helt på, er der måske nogen der giver en hånd med, jeg vil/kan godt hjælpe lidt, LIDT
jeg har noget jeg også skal kikke på

Steen
Index
74263: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 18:14:12) (svar på 74260)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.238.109)
Jacob Gren, du kunne hjælpe lidt på den, efter min mening meget magre tidsplan, ved at forberede sceancen.
Min erfaring siger mig, at der går uforholdsmæssig meget tid med at fjerne møbler, sædekasse, bund og div. dæksler over gearkasen m.m. pga rustne skruer, bolte og møtrikker, hvor kærv og sekskant mangler.
Sørg for at alt dette er skruet løs og kun lige sidder med det allermest nødtørftige, for at du kan sidde i vognen og køre den til åstedet.
Det er jo lidt fjollet at de flinke eksperter skal bruge tiden på dette "idiotarbejde" som du sagtens kan forberede og afslutte hjemme.
Har du lidt følelse med din bil, kan du udmærket køre den på egne hjul, uden at have koblingsfunktionen. Du skal bare tilpasse omdrejningerne på motoren med hastigheden på bilen, og så stille og roligt lægge i gear, når du kan høre at tænderne er ved at tilpasse sig. Brug endelig ikke vold.

Det skal dælme gå godt, for at klare denne operation på en enkelt aften!!

Og så må du slet ikke tænke på at spare en ny kobling, Hvorfor vil du bagefter vide alt om!! :-)
Index
74250: sv: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 12:57:40) (svar på 74246)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
Ja for pokker, med mindre den er næsten hel ny. alligevel skal den stadigvæk tjekkes grundig. Alt anden er at pisse i en vis del for at holde varmen.
vh Eric
Index
74252: sv: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 13:05:32) (svar på 74246)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.155)
At købe en ny kobling? det kommer an på et skøn, er koblingen ren og oliefri, er der belægning nok, er fingrene, der hvor udrykkerlejet trykker ved at være slidt
igennem, er dæmperfjedrene i navet hele? kan du svare ja og nej de rigtige steder kan den genanvendes, ellers få
et komplet sæt, plomberet, hjem og betal ell. aflever tilbage.
Index
74257: sv: sv: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 16:09:42) (svar på 74252)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.183.252)
Ja, og så skal man kigge på om man ikke bare tager det gode med det onde og skifter skidtet slligevel. En ny kobling, komplet med plad og leje koster £59 ved paddockspares.com.

/tony
Index
74262: sv: sv: sv: sv: sv: Vejledning til udtagelse af motor. (02-01-2009 18:14:09) (svar på 74257)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.87)
Sådan er vi jo så forskellige; i alle de år jeg haft og skruet på LR og RRC har jeg aldrig købt en kobling; jeg har
taget en brugt fra en bil der er "hugget op" ell. lignende og nej, jeg har heller aldrig måtte adskille igen blot for at skifte selvsamme, men kanske når vor ven får koblingen frem i lyset så giver det måske sig selv. Selvfølgelig
kan man forlods hjemkøbe et sæt og det der ikke bliver
brugt kan sættes på "Roverbørsen" Det engelske pund er jo
pt. så lavt i kurs at man nok kan få pengene hjem igen.