tilbage

Land Rover Forum  

Index
7483: Ingen traek paa baghjul.. (03-02-2003 16:34:03)
Morten Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.51.124)
Hej,
Jeg har et lille problem med min 88" serie III
fra 73. Bilen kan ikke koere i alm. hoej gear.
Saettes den i 4x4, baade hoej og lav er der
ingen problem. Har laest noget om en stikaksel,
men har ingen ide om hvor jeg skal starte med
at lede efter aarsagen. Der har ikke vaeret lyde
der kunne indikere oedelagte tandhjul, splintrede
aksler, eller andre ubehageligheder. Holdt for
roedt, og ved groent ville den ikke koere..
Haaber der er nogen der har foreslag til loesning
af problemet, jeg kan jo ikke have en LR der ikke
har traek paa alle fire hjul.
Med venlig hilsen Morten/#5314
Index
7485: sv: Ingen traek paa baghjul.. (03-02-2003 16:46:20) (svar på 7483)
Claus Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Morten

Du har knækket den ene stikaksel (trækaksel) i dit bagtøj.
Sandsynligvis den venstre.
Den hurtigste måde at lokalsere problemet er at skrue flangen i enden af akslen af. Den sidder med 6 bolte.
Når boltene er skruet ud kan du trække flange og stikaksel ud på een gang. måske skal flangen lige løsnes med en stor skruetrækker og små slag med en hammer.
Den er sikkert knækket helt inde ved differentialet og for at få stumpen ud skal du afmontere flange og stikalsek i modsatte side. Hvis du er rigtig heldig kan du nu skubbe stumpen ud med et tyndt jernrør eller lign. Evt. et kosteskaft med et meget langt tykt søm banket fast i den ene ende, husk at klippe sømhovedet af ellers er der ikke plads til at komme forbi planethjulenes aksel.
Hvis stumpen har kværnet sig fast ( sker ofte) må du pille differentialet ud for at løse problemet.

Når du køber nye stikaksler er det en rigtig god investering íkke at vælge de billigste på markedet ...forhør dig hos de kendte reservedelsforhandlere og husk at sige til dem at du skal have pakninger og bøsninger med.

god arbejdslyst

mlrh
Claus/1105
Index
7487: sv: sv: Ingen traek paa baghjul.. (03-02-2003 17:03:35) (svar på 7485)
Morten Philipsen #5314, reg. njy (medlem) (ip-adr: 212.10.51.124)
Hej Claus, tak for hurtigt svar.

Lige et spoergsmaal til, naar jeg nu lige
om lidt har konstateret at en stikaksel er
knaekket, er det saa en god ide at skifte
den anden i samme ombaering, eller er der
en maade til at bestemme slitage, eller
leve tid paa saadan en fyr?

hilsen Morten
Index
7488: sv: sv: sv: Ingen traek paa baghjul.. (03-02-2003 17:13:18) (svar på 7487)
Claus Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hvis strålerne i enden af stikakslen viser tegn på antydning af skævhed skal du skifte den da det pludselig bliver det svageste punkt.

Iøvrigt er det et gammelt cowboytrick der kan gøre livet lettere næste gang en stikaksel knækker...
få fat i noget oliebestandigt isoleringsbånd og vikel det rundt om akslen fra stråler til stråler.
Det holder på alle de små stumper der kan lave ballade i differentialet når skidtet knækker. Nogengange kan man endda få stumpen med ud og så har man skiftet stikaksel inden kaffevandet koger voila !

mlrh
Claus/1105
Index
7486: sv: Ingen traek paa baghjul.. (03-02-2003 16:55:40) (svar på 7483)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Ihh, nejjj - en dejlig serieIII 88" årgang 73´ - så er vi lige gamle -din og min.
Det du beskriver er sket for mig sidst der var sne og is. Det er med garanti stikakselen i bagtøjet (på min var det den korteste af dem, da den er mere "sprød" og uelastisk end den lange).
Når du finder ud af at det er den, så husk lige at få alle småstumperne med ud også. En ny koster iøvrigt ca. 250 kr. Fremgangsmåden er som Claus beskriver - nem.
LR hilsen Stefan