tilbage

Land Rover Forum  

Index
74855: Hjælp: Kan ikke finde årsag til rumlen fra drivlinie (12-01-2009 13:57:51)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.88.71.2)
Hej Alle,

Jeg har som tidligere beskrevet en høj rumlen fra drivlinien på min 90" 300tdi.
Lyden kommer som resonansbrummen i et ret kort hastighedsinterval omkring 40-50km/t. Ved højere eller lavere hastigheder optræder lyden ikke.

Det lyder klart som om lyden kommer fra forreste del af vognen, men det kan jo snyde..

Lyden optræder i 3. 4. & 5. gear ved samme hastighed. Jeg har ikke prøvet med 1. ell. 2. gear, da jeg ikke regner med at kunne høre meget andet end motorstøj i 2. gear ved 50 km/t.. :-)

Bagerste dif er skiftet for nylig hos Rødeleds Auto og har ingen slør. Samtidig er bagerste kardan efterset og der er sat nye kryds på bagpå.
Forreste dif er også uden slør og jeg har netop skiftet begge kryds foran uden at det hjalp på problemet.
Der er ny olie i begge differ og der var ingen synlige stumper i den gamle olie.

Der er noget slør i transferkassens forreste udgangsaksel, men jeg kan læse mig til at det skal være der.

Jeg har overvejet at skifte pakning og leje i transferkassen. - er der nogen, der har erfaring med dette? Er det til at gøre på perlegruset/gøt-det-værkstedet?

Gode råd og idéer efterlyses..

mvh
Christian
Index
74856: sv: Hjælp: Kan ikke finde årsag til rumlen fra drivlinie (12-01-2009 14:49:54) (svar på 74855)
Brian Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.116.223.241)
Hej

Det lyder som om du har styr på drivlinen. Kan det være en afbalanceringsklods der har forladt dig eller mudder på indersiden af fælgene. Der skal ikke ret meget til, før det bliver rigtig slemt.

Brian
Index
74857: sv: sv: Hjælp: Kan ikke finde årsag til rumlen fra drivlinie (12-01-2009 15:12:25) (svar på 74856)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.24.141)
Din forr. kardan kan være skæv efter en ublid medfart.
Du har måske været uheldig med monteringen af krydsene, så de strammer i nogle positioner.
Glidenoten på kardanen kan være slidt og slører.
Prøv at pille forr. kardan af og kør en tur uden og fornem om lydbilledet ændrer sig.
Når den så er pillet af, kunne du få den afbalanceret, men så er det måske billigere at købe en ny til små penge henne i i England.

mvh
Knud, med 2 nye og lydefri kardaner på bussen
Index
74858: sv: sv: sv: Hjælp: Kan ikke finde årsag til rumlen fra drivlinie (12-01-2009 15:22:05) (svar på 74857)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.88.71.2)
tak for input.

Jeg tror ikke at det er ubalance i et af hjulene. Rumlelyden giver ikke nogen rystelser i styretøjet, hvilket det vel ville gøre hvis det var der problemet lå, ikke?
Jeg kigger for en sikkerheds skyld lige efter om jeg har mistet en afbalanceringsklump i aften.

Index
74860: sv: sv: sv: Hjælp: Kan ikke finde årsag til rumlen fra drivlinie (12-01-2009 15:27:33) (svar på 74857)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.88.71.2)
Jeg har skiftet kardankryds for at komme af med problemet, så lyden var der både før og efter udskiftningen af kryds.
Derfor tror jeg ikke at det er der fejlen ligger.

Der er faktisk en smule slør i glidenoten på forreste kardan. (gummimuffen er gledet af og der er stensikkert kommet lidt skidt i noterne)

Skal der være nul-slør i denne?

Det lyder som en god idé at pille kardan'en af og høre om det hjælper. Kan se at en ny koster en plovmand i england, så det er jo heldigvis til at overkomme..

Hvad med pakning/leje på transferkassen?
Har I nogen erfaringer med hvilken lyd et slidt leje der, giver?

Index
74861: sv: sv: sv: sv: Hjælp: Kan ikke finde årsag til rumlen fra drivlinie (12-01-2009 15:54:53) (svar på 74860)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.24.141)
Jo mindre slør i glidenoten, jo bedre.
En ny slører ikke.
Mine kardaner var ikke specielt dårlige, men nye gav alligevel megen ro i kassen.

mvh
Knud
Index
74864: sv: Hjælp: Kan ikke finde årsag til rumlen fra drivlinie (12-01-2009 17:16:01) (svar på 74855)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Slidte noter på hovedgear akslen. (Tror jeg nok den hedder)
Kik bag flancen lige til venstre for håndbremse tromlen.
Hvis der er brunt snask og ligefrem rustfarvede spåner bag flancen, så er løbet kørt for den aksel. Det er en meget normal fejl på den gearkasse og kan (hvis gjort i tide) rettes med et nyt gennemboret leje, samt en "smøreplade" der forbedrer smøringen af akslen/noterne. Fåes som et kit.
Men forhåbentlig ligger fejlen bare i din forreste kardan.
Index
74866: sv: sv: Hjælp: Kan ikke finde årsag til rumlen fra drivlinie (12-01-2009 17:42:05) (svar på 74864)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.88.71.2)
Udskiftningen af hovedgearakslen... ak og ve, lad os ikke håbe at bliver nødvendigt..

- Hvis jeg er så uheldig, er det i givet fald noget man kan skifte mens transferkassen sidder på?
Index
74913: sv: sv: sv: Hjælp: Kan ikke finde årsag til rumlen fra drivlinie (13-01-2009 08:13:09) (svar på 74866)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.63.99.158)
Hvis du skal skifte hovedgearkassen skal du have begge gearkasser af, da transferkassen sidder bagpå hovedgearkassen.

Det kan gøres både oppe- og nedefra, jeg har selv gjort det oppefra, ved at tage bund og sædekasse ud, hvorefter der er meget fin adgang og plads omkring det hele.

Arbejdsmæssigt er det ikke så slemt, men prisen...

Med 90" V8 hilsen
Asger
Index
74928: sv: sv: sv: sv: Hjælp: Kan ikke finde årsag til rumlen fra drivlinie (13-01-2009 10:32:49) (svar på 74913)
Tom Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.162.34.10)
Hej Christian

Jeg havde nøjagtig samme rumlen i bilen, dog eksisterede mit kun under acceleration fra 60-100 Km/t. jeg skiftede alle kryds, da disse havde en anelse slør, dog uden at løse mit problem, jeg havde desuden bemærket at bilen begyndte at vugge ved en konstant fart a ca 15Km/t, fælge dæk blev afbalanceret uden positiv resultat… det viste sig at det ene fordæk havde fået et stød/knæk således at trådene i dækken havde et knæk indad.. nyt dæk,- og vupti, rystelser rumlen hører fortiden til !!!


Rh Tom
Index
74979: sv: Hjælp: Kan ikke finde årsag til rumlen fra drivlinie (13-01-2009 19:20:47) (svar på 74855)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.20.67)
Hej Christian, du er nødt til at gå systematisk til værks. Af mod forreste kardan - ud at køre. Ændrer det ikke noget så på med den igen, og af med den bageste kardan og ud at køre.Hvis du kan lokalisere lyden på den måde, så kan du gå videre med at afmontere en stikaksler osv. Jeg har alt liggende til drivlinien, fortøj,bagtøj, kardaner, hjul osv. hvis du vil låne.mvh Stefan
Index
75310: sv: sv: Hjælp: Kan ikke finde årsag til rumlen fra drivlinie (17-01-2009 19:51:49) (svar på 74979)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.51.77.131)
Hej Stefan,

Tak for din tippet. Har haft lidt travlt på arbejdet, så det er ikke blevet til så meget land rover på det sidste.

Har dog lige i dag ligget i 2 graders varme på perlegruset og pillet forreste kardan af. Den efterfølgende køretur afslørede at det ikke var der, problemet var..

Jeg prøver at pille den bagerste af en af dagene for at se om det hjælper..

Tak for tilbuddet om udlån af "test-dele". Det kan være jeg kommer op og benytter mig af det..

hilsen
Christian
Index
74984: sv: Hjælp: Kan ikke finde årsag til rumlen fra drivlinie (13-01-2009 20:40:41) (svar på 74855)
David Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.142.103.254)
jeg havde også sådan en rumlen i min engang det viste sig at være de to store lejeoverlæg i bagtøjsklumpen der var gået løs så det hele sad løst og raslede jeg nåede heldigvis at opdage det inden det sagde bang...