tilbage

Land Rover Forum  

Index
75405: motor renoveing (19-01-2009 13:06:26)
Thomas Freddie #6994, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.201.134)
jeg har fået fingerne i en brugt 2,5d motor som jeg nu vil renovere og smide i min 110" men jeg har lige et par spørgsmål i den forbindelse:

1. på vedlagte billede kan man se et "spor" i midten. det er der hovedlejerne køre. men må det spor være der? (det er vel omkring 1/4 mm højt.

2. på de forskellige dele står der nogle numre (ETC6835 stempler osv.) men jeg kan ikke finde noget på nogle af stumpe pushernes hjemmesider der passer på de numre jeg har.
nogen ideer?

mvh. thomas

(der meget sandsynligt vil være storbruger af forum den næste lange tid..)
Index
75407: sv: motor renoveing (19-01-2009 14:04:59) (svar på 75405)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
hej thomas
det spor opstår pga at der er en lignende rille i lejeskålen, denne er til smøringen.
hvor vidt det er kritisk er lidt en personlig sag. Hvis det skal spille 110% skal der en anden krumtap i. det er nemme nok at finde. Men hvis du kører et lidt stramt budget kan den altså godt bruges igen, det vil dog resultere i at motoren vil banke en smule. Men nu er gamle LR- motore altså ikke nogle supersarte ingeniør mesterværker. Men hvis du er helt sikker på at det er en 2,5d motor kan du bare bestille dele til denne. Men hold lige øje med om det er overstørrelse stempler eller lignende.
Index
75408: sv: motor renoveing (19-01-2009 14:12:03) (svar på 75405)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.229.236)
Du skal få udmålt din krumtap for ovalitet og nedslidning med en micrometerskrue og samtidig skal cylindrene udmåles for størrelse, slid og ovalitet.
Det er en opgave for en, som ved hvad man har med at gøre, i almindelighed en cylinderservice især mht. cylinderen.

Bag på de gamle lejeskaller står den med meget små tal/bogstaver: std, .010, .020 som indikerer evt. understørrelse og på stempelkronerne vil man almindeligvis finde de samme betegnelser.

Før du kender til stand og størrelse kan du ikke bestille reservedele.

mvh
Knud
Index
75534: sv: motor renoveing (22-01-2009 12:22:03) (svar på 75405)
Thomas Freddie #6994, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.201.134)
er der i øvrigt nogen der kan fortælle mig hvad et slibesæt hedder på engelsk?
Index
75535: sv: sv: motor renoveing (22-01-2009 12:28:17) (svar på 75534)
Thomas Freddie #6994, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.201.134)
og tak til Søren og Knud!
Index
75537: sv: sv: motor renoveing (22-01-2009 13:44:27) (svar på 75534)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.91)
Hej Thomas

Det er sikkert denne du skal bruge:

Head gasket set - 2.5 N/A Diesel - DEFENDER
STC1562

men tjeck lige selv efter med din vogn's data

Held og lykke
Index
75538: sv: sv: motor renoveing (22-01-2009 14:09:12) (svar på 75534)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.228.224)
Decoke set!!!

mvh
Knud
Index
75557: sv: sv: motor renoveing (22-01-2009 17:11:50) (svar på 75534)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Sådan som din krumtap ser ud, er det bedste råd at du finder den jernmand der giver mest pr. kg. og sparer pengene til et slibesæt.
Læg de 2 beløb sammen og køb dig en god bøf og en flaske rødvin.

Eller på en anden måde...du kommer ikke langt med et slibesæt hvis krumtappen er repræsensativ for motorens stand.

vh Claus
Index
75599: sv: sv: sv: motor renoveing (22-01-2009 23:06:32) (svar på 75557)
Thomas Freddie #6994, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.201.134)
jeg har ganskevist ikke fået målt den op endnu men umidlbart ser den ikke ud til at være skæv, oval, slidt, eller firkantet! så jeg venter lidt med vin og bøf... bare indtil den er blevet målt.. tak for svar
Index
75662: sv: sv: sv: sv: motor renoveing (23-01-2009 13:51:32) (svar på 75599)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Hmmm...en smule slidt er den da...ellers var der ikke spor at smørerenden på tappen

mvh
Claus