tilbage

Land Rover Forum  

Index
75591: Kan man det... ? (22-01-2009 22:42:20)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.65.226)
Index
75592: sv: Kan man det... ? (22-01-2009 22:47:13) (svar på 75591)
Allan Krautz #7821, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.144.41)
jeps det går fint
Index
75596: sv: Kan man det... ? (22-01-2009 23:00:00) (svar på 75591)
Morten Dam (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.111.37)
Til almen oplysning: Det er ulovligt!
Med mindre altså, at bil er født med xenonlys og har automatisk niveauregulering.
I så fald er den unik.
Det er den naturligvis, men bare ikke af den grund.
Alternativet til en standard 50W kvartspære i en halogenlygte er en kvartspære med større lysudbytte.
Sådanne findes og kan anvendes uden at komme i karambolage med en anden kant af loven, som mange gør ved at skifte til 100W pærer, så lysets samlede lovlige værdi målt i lumen eller candelas dermed overskrides.
Regulativet er lavet for at hindre bilisterne i at blænde hinanden.
Det har n oget at gøre med færdselssikkerhed.
I øvrigt er disse alternative xenon-kit temmeligt heller ikke billige.
Så er det er langt billigere at erstatte halogenlygternes standardpærer med f.eks. Philips X-treme Power Racing Performance H4 60/55W pærer. De er godkendte og vil ikke få nogen myndighedsperson til at rynke på næsen.

Med vink & dyt
Morten
Index
75605: sv: sv: Kan man det... ? (22-01-2009 23:15:36) (svar på 75596)
Claus Ernst #7226, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.10.97.175)
Hej
Mon ikke det er en alm halogen, sikkert med "xenon" blå irriterende farve.Xenonpærer er vist væsentlig dyrere og kræver mere udstyr end "bare" en pære.
Claus
der vist snart slukker lyset.
Index
75608: sv: sv: Kan man det... ? (22-01-2009 23:24:57) (svar på 75596)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.202)
Vi har de af Morten omtalte Philips lamper på en Ford Transit - en væsentlig forskel, som jeg blot kan anbefale.
Disse 'semi'-Xenonlamper er til stor irritation for os, der kører bus eller lastbil. Lamperne afgiver en lyskegle, der rammer os førere helt ugunstig.
Index
75611: sv: sv: sv: Kan man det... ? (22-01-2009 23:36:38) (svar på 75608)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.208.52)
Jeg har et sådant "aftermarket" sæt Xenonlamper, købt henne i USA, på min S III bus, uden at kunne registrere nogen særlig effekt af disse, ud over at glassene på disse nye lamper ikke var revende.
Jeg kan køre med det lange lys tændt, hvor kun en ud af hundrede, måske PauSe, modkørende reagerer på det. Disse "aftermarket" dimser er vist det rene fis i en hornlygte efter mine erfaringer.
Det, der ændrede en del på lysafgivelsen, var at montere relæer på strømforsyningen til lygterne. Det gav et langt mere klart lys og jeg ved, det vil skåne de svagelige lyskontakter. Altså ikke noget nyt under solen!! :-)

mvh
Knud
Index
75615: sv: sv: sv: Kan man det... ? (22-01-2009 23:43:54) (svar på 75608)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
Er der nogen der har målt hvor mange volt , der er ude ved forbrugeren. Ku tænkes at der var spændigfald.
Index
75624: sv: sv: sv: Kan man det... ? (23-01-2009 01:01:27) (svar på 75608)
Jørgen Lund #4515, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.243.217)
Hej Paul
Kan du fortælle lidt om holdbarheden på Phillips lamperne?

Jeg prøvede på et tidspunk Osrams Nightbreaker - de skulle angiveligt gøre omtrent det samme som Phillips lamperne, men holdbarheden var ringe - ca. 3 mdr. i min Defender. For en sikkerheds skyld er spændingen målt efter, og den er i orden. Jeg prøvede faktisk ialt 3 sæt Nightbreakers med stort set ens resultater.

Jeg har iøvrigt overvejet at forsøge at finde et sæt "Free Form" lygter - altså dem, hvor optikken ikke sidder i glasset, men i reflektoren - hvis nogen har erfaring, vil jeg da meget gerne høre lidt om det.

Det originale lys på Defender synes jeg er i underkanten, så jeg vil bestemt gerne have mere, men samtidig vil jeg også have en lovlig bil.
Mvh.
Jørgen Lund
Index
75646: sv: sv: sv: sv: Kan man det... ? (23-01-2009 10:42:56) (svar på 75624)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.65)
Vi har endnu ikke skiftet lamperne efter ca. to år og det til trods for, at bilen har mange stop og start daglig.
Index
75612: sv: Kan man det... ? (22-01-2009 23:39:03) (svar på 75591)
Morten Dam (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.111.37)
Sorry, jeg var for hurtig på aftrækkeren.
Jeg opfattede din melding som handlende om et af de kit, der på markedet findes til ombygning af halogenlygter til xenonlygter.
Jeg overså ordet halogen i dit spørgsmål.
Selvfølgelig kan du skifte til en anden type pære, så længe du holder dig inden for grænsen for lygternes; dvs. fjernlysets, samlede lysmængde, som er 225.000 candelas - ifølge detailforskrifterne for motordrevne køretøjers fjernlys (6.02.002 Fjernlyslygter)
Til gengæld fik jeg ikke anført, at en halogenpære skal være OE-mærket for at være lovlig, og der er i EU kun tre producenter, som kan levere pærer med denne mærkning: General Electric, Osram og Philips.
Om Paddocks Ring-pære er produceret hos en af de nævnte skal jeg lade usagt, men den skal være OE-mærket for at være lovlig.
Markedet svømmer i pærer, som ”knalder“ for et godt ord ved vintertide, mange af dem kommer fra et meget stort og produktivt land i Østen, som har en meget nonchalant holdning til bestemmelser om copyright, mærkning og slige væsentlige småtterier.
Når det gælder lygtepærer er der ifølge sagkyndige en nøje sammenhæng mellem pris og kvalitet.
Altså: Ingen xenon-kit i lygtehuse på biler med halogenlys og ingen halogenpærer, som ikke er OE-mærkede.

Mere vink & dyt

Morten
Index
75631: sv: sv: Kan man det... ? (23-01-2009 08:19:22) (svar på 75612)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Spar dine penge på køb af pærer i udlandet - Køb Philips Vision Plus (De giver 50% mere lys end en konventionel Gløderørspære) - Den er OE godkendt og fuldt lovlig til gadekørsel (55/60Watt). Bruger dem selv og til 100 Kr. per par (Hvilket imidlertid IKKE er almindelig udsalgspris) så overvejer jeg slet ikke at finde andre pæretyper. Findes i DK i H1, H4 og H7.

Philips laver også nogle pærer der giver 80& mere lys, men de er IKKE merprisen værd - og fjernlysdelen af pæren er elendig:(

Tl deriebiler og "tomme"-bilerne" vil jeg klart anbefale at man monterer relæaer således at lyskontakten kun skal klare en styrestrøm.

Thorstein #7334
der iøvrigt vil sætte nye pærer i bilen idag:)
Index
75693: sv: sv: sv: Kan man det... ? (23-01-2009 19:50:54) (svar på 75631)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.117)
Der var i øvrigt et indslag om xenonlygter på P4 i dag. En godkendt ombygning ville iflg programmet koste omkring 15.000 DKK.
Og xenonlamper må slet ikke sættes i almindelige lygter.