tilbage

Land Rover Forum  

75576: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 22:01:51)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
Pluselig ingen trækkraf, bilen satte ud i små ryk, og endte med at jeg måtte luske den hjem i en halvkvalt tomgangs kørelse.
Der var ingen mislyde, masser af olie på motoren, mangler ikke kølevæske. Bilen lød næsten nomalt i tomgang, kan bare ikke tage gassen, når den endlig kom op på ca 20km (overlyds hastighed) oser den som et gamle kulfyr. Da dansk autohjælp kom (efter en halv time).kunne den ved egen hjælp. og med masser af gas, køre op på rampen, dog med en noget ureglmæssig motorgang.

Kunne godt tænke mig om i der ude kunne komme med en ide til hvad der sket.
Vh Eric, der har sat vandkøling på dankortet.
75578: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 22:11:17) (svar på 75576)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.195.117)
Hvilken bil og motor??

Diesel: tabt kompression evt. knækket stempelring på en eller flere af cylinderne, diesel pumpe defekt, kunne det være snavs der er kommet med ind i pumpen og videre ud i dyserne, er den stoppet i sugerøet i tanken, tjek alle slanger om de er slidt igennem eller revnet.
Som du skriver det synes jeg det lyder som en bekendt fejl jeg havde.
Jeg tjekkde og skiftede næsten alt fra indløbet i sugerøret i tanken og til dyserne.

Claus
75579: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 22:11:46) (svar på 75576)
jørgen bruun (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.140.201)
hvilken model er det??
75580: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 22:12:32) (svar på 75576)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Stærkt tilstoppet dieselfilter?

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
75582: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 22:19:06) (svar på 75576)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
undskyld 300 tdi kørt 36000 km
75583: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 22:20:33) (svar på 75582)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
Alså næsten ny motor
75584: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 22:22:35) (svar på 75583)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
og lige for en god orden skyld. Har lige været til stort service, + et oliefyr isat
75586: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 22:30:57) (svar på 75584)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.195.117)
Vand eller snavs i dieselolien!!
Har du tanket mens der blev fyldt diesel i tankene på statioenen??
Men ellers snavset diesel filter - stoppet.
Lyder som om den ikke får diesel nok.

Claus
75587: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 22:32:25) (svar på 75584)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Et dieselfilter kan stoppe til i løbet af nul komma nix, hvis du fx. lige har tanket fra en tank, der er kommet snavs i...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
75589: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 22:39:52) (svar på 75587)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
Var rent faktisk på vej hen for at tanke den, Har før været så langt nede før uden problemer....tænker på om det nye oliefyr forsynings rør, har flytte på det orginale rør til brændstof...ved ikke
75593: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 22:49:05) (svar på 75589)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.91)
Hmm, prøv at fjerne luftfilteret, du skriver den ryger og det kan den kun hvis motoren får olie af en eller anden slags.
75595: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 22:59:33) (svar på 75589)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.202)
Hvis oliefyret er monteret således, at det suger diesel fra samme stikrør som motoren, kan det være, at fyret lige gik igang og derved stjæler olien fra maskinen. Oliefyrdykrør bør være seperat monteret.
75601: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 23:11:00) (svar på 75595)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
Nej fyret var ikke igang. Jeg havde idag kørt 400 km, og der var lav dielsel stand. ca, halv i det røde felt. har som før nævnt, være der nede inden en påfyldning.
75606: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 23:16:03) (svar på 75601)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
Tror enlig på det med skidtet i brændstof systemet.
Der var ingen mislyd. Holdte bare op med at trækker, og i starten kunne den gå rimlig fint i tomgang. derefter blev det gradvis dårliger, får til sidst at hikker hjem i ydmygende lav fart.
75609: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 23:25:56) (svar på 75606)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.208.52)
På min nylig gennemførte ferietur til de varme lande med min dejlige RRC 2,4 VM tdi, var jeg ude for præcis det samme fænomen.
Det kom meget hurtigt efter, at jeg havde været inde og tanke.
En udskiftning på et lokalt værksted i Sydfrankring løste omgående problemet.
Jeg var i øvrigt en smule imponeret over at et mindre værksted inde midt på Massif Grande, eller hvad det hedder, lå inde med et sådant filter, men det taler jo til fordel for den imponerende VM diesel! :-)

mvh
Knud
75614: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 23:40:48) (svar på 75609)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
Hej Knud. røg din også som et gammel kulfyr????
75616: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 23:45:08) (svar på 75614)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej Eric

Jeg har prøvet noget som ligner det du beskriver med min 300tdi.
Det var en sammenklappet slange mellem turbo og intercooler som gav problemet. Absolut ingen trækkraft når der skulle arbejdes den mindste smule over tomgang - og masser af fed sort røg.

Mvh
Jesper
75617: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 23:48:55) (svar på 75616)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej igen.

Glemte lige at skrive, at fejlen på min bil også opstod fra det ene øjeblik til det andet.
Og at man iøvrigt ikke kunne se nogen fejl på slangen udefra. Det var et gummilag indvendigt i slangen som havde løsnet sig og klappede sammen pga. suget fra turboen.

Prøv at tage de forskellige indsugningsslanger af og kontroller dem indvendigt med fingrer, lygte og hvad du eller kan finde på. Det er en hurtig og nem fejlsøgning.

Mvh
Jesper
75620: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 23:55:52) (svar på 75617)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej igen igen..

Korrektion.
Der er ikke selvfølgelig ikke slangen fra turboen..
Det var slangen mellem intercooler og indsugningsmanifoldet som var problemet.
Problemet opstår vist nok når turboen bliver lidt slidt og sender lidt olie med gennem slanger og intercooler.
Olien får slangerne til at blive bløde og møre og så kan kan lagene altså løsne sig.

Mvh
Jesper
- og nu tror jeg at jeg fik det hele med...
75618: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 23:50:53) (svar på 75616)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
bingo. Det lyder som min.....og ...det ..kostede.
med rystene stemme jeg spørger
75621: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (23-01-2009 00:05:05) (svar på 75618)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej Eric

Ja mig kostede det en frygtelig masse penge, da værkstedet fejldiagnostiserede i flere dage.
Men at checke for denne fejl er så simpel at du selv kan lave den på under 10 minutter.
Det er bare af med et par spændebånd og så vride slangen af og kigge/føle indvendigt.
Er gummiet blødt, svampet og måske endda helt løst, så er det bare en ny slange på.
Og er du heldig at fejlen ligger her, så er prisen på en ny slange vel et par hundrede kroner (rent gæt).

Mvh
Jesper
75619: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (22-01-2009 23:51:24) (svar på 75614)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.208.52)
Eric, jeg bliver dig svar skyldig, idet hele min koncentration var rettet imod at finde en afkørsel fra motorvejen og finde et værksted.
Al logik tyder på, at det ikke har været tilfældet. Sorry

mvh
Knud
75623: sv: 1st hjælp nu!!!! (23-01-2009 00:24:18) (svar på 75576)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
Ser i morgen hvad dommen bliver?
tak for hjælpen god nat, og jeg skal nok skrive hvad det var.
vh Eric
75629: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (23-01-2009 08:05:50) (svar på 75623)
Madsen Bo Visholm #7515, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.92.46)
Hej Eric.

Du er sikker på at det ikke var den grønne hane du tankede med sidste gang?

mvh Bo
75634: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (23-01-2009 08:41:51) (svar på 75629)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
Hej Bo. Nej den grønne hane slap væk :)
Men jeg nået jo ikke op til tanken!
Den er over ved Bertelsen, og jeg regner med at få besked i formiddag.
75636: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (23-01-2009 09:22:17) (svar på 75634)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Eric

Inden du betaler en bondegård så fyld tanken helt op med den bedste diesel du kan finde og start motoren. Gå ud og kig lidt på din dieselpumpe - det kunne være den der driller, og især når tanken er ved at være tom. Men det ved de kloge folk hos Bertelsen sikkert også alt om.

Håber det er en bagatel. God vind.

Søren I.

90" Defender V8 - for sjov
Saab 900 - ikke for sjov
75642: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (23-01-2009 09:59:07) (svar på 75636)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
Mange tak
75647: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (23-01-2009 10:44:31) (svar på 75642)
Madsen Bo Visholm #7515, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.92.46)
Hej Eric.

Det var ikke for at være nævenyttig.
Men jeg kender en der hældt benzin på sin lastbil og den var i en sådan blanding at den kun arbejdede på halv kraft og opførte sig underligt. Efter en ny optankning var den sig selv igen.

Mvh Bo
Det er selvfølgelig sjovt at makke med sin LR, men det er endnu sjovere når det er en bagatel.

75659: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (23-01-2009 13:25:10) (svar på 75647)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
Hej. synes at det var en sjov bemærkning. lige min stil:)
Som alle ved. Vi har kun det skæg vi sidder på.
75660: sv: 1st hjælp nu!!!! (23-01-2009 13:35:55) (svar på 75576)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.32.34)
Et stk brændstof filter. derefter nul problemo.
Jan Bertelsen fortog en kontrol af div. slanger, og rensede manifolden, for en sikkerheds skyld.
Han oplyste at de i denne uge har haft 5 stk Lr. med skidt i systemet efter tankning.

Min sidste tankning var på OK tanken, ved galten afkørelse på motorvejen mod Silkeborg.

Mange tak for hjælpen i nødens stund. Fortæller meget om, hvad en fantastisk og unik klub vi har.

mvh Eric der igen tror på at vi får forår i Danmark
75694: sv: sv: 1st hjælp nu!!!! (23-01-2009 19:52:28) (svar på 75660)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.117)
Det sner i Sønderjylland - men håbet er forude!