75890:
sv: sv: sv: discovery og terræn (26-01-2009 21:36:58) (svar på
75775)
Lars Kiærulf #7877, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 87.56.24.5)
Hej Jacob
En standard disco II TD5 aut. uden centerspær er ganske fremragende i terræn. Min disco 2 fra 2003 og jeg vandt trial i "lang skrue" i reg. N.sj. i sæsonen 2007-2008 bl.a. mod nogle modificerede RRC's. Indrømmet en del af grunden var en fremmøde procent på 100 for mit vedkommende og knap så vedholdende fra konkurrenterne.
Sæsonen blev kørt på alm. standard fra fabrik dæk. For at kompencere lidt for det, kørte jeg for det meste med kæder på baghjulene. Det virkede ganske godt. Jeg kunne nok også godt have brugt kæder på forhjulene så jeg kunne styre bedre i mudder. I fht. std. dækkene havde et par AT'ere havde gjort underværker, MT'ere ville have lavet et mirakel.
Discoens problemer, når du kører på standard hjul (29" i diameter), ligger bl.a. i dens relative lave frihøjde ved diff'et når man kører i veltilkørte hjulspor. Hvis du ikke bliver fanget på diff'et, er der stor risiko for at du kan hænge på den tværstiver der sidder på undersiden af rammen - i hvert fald når du er på vej over en bakketop.
Desuden er der en frygtelig masse plastic på dårligt valgte steder, som har en tendens til at blive beskadiget. Det er bl.a. for- og bagkofangeren samt panelerne under dørene.
Mht. spær, så er der en del disco II'er, specielt de første, hvor centerspæret er monteret og ført op til "den lille gearvælger". Det var vist nok et tilvalg om man ville have forbindelseslinket installeret, så ikke alle har det.
Dem der ikke umiddelbart har spæret er der en god chance for at det faktisk er der og at det blot er et spm. om at montere forbindelsen. Men ... I sin visdom valgte LandRover en overgang, at komme en transferkasse i hvor der ikke var spær i. Disse er det desværre ikke muligt at få centerspær uden at skifte transferkassen. Grunden til at de gik væk fra transferkasser med spær er efter sigende at de forestillede sig at TC'en kunne erstatte centerspærret fuldt ud. Det er delvist rigtig, men når først bremserne er godt fulde af mudder og vand mister TC'en en del af sin effekt og den vil slidde dine bremseklodser ned i løbet af meget kort tid - set fra den lyse side, så behøver du tilgengæld ikke at bekymre dig om rust på skiverne. ;-) TC kan ikke erstatte spær hele vejen rundt, men er et rigtig godt alternativ. Omvendt kan fuld spær heller ikke erstatte TC. De er gode til hver deres ting. Jeg tror en kombination med centerspær og TC må være super godt, da du har større muligheder for at styre og du har altid 50% trækkraft på hver aksel og TC'en forsøger at fordele kraften til de to hjul.
Automatgear eller ikke, er nok langt hen ad vejen et spørgsmål om smag. Jeg synes det er super lækkert ikke at skulle fokusere så meget på lige at få valgt det rigtige gear, men istedet kunne koncentrere sig om at følge det rette spor med det rette moment - i hvert fald op ad bakke og på lige strækninger. På vej ned ad bakke kan man gøre brug af HDC'en. Jeg synes dog HDC'en ofte giver en for høj fart (ca. 7 km/t), derfor vælger jeg i stedet at forhindre automatgearet i at skifte op og på traditionel vis lade motorbremsen tage sig af nedbremsningen evt. i samarbejde med HDC'en hvis motorbremsen ikke er tilstrækkelig.
Jeg ville ikke bytte min disco for noget andet. Det er en rigtig god universel Landy, der både kan give dig oplevelser i terrænet i weekenden og komfort på motorvejen til hverdag.
Havde jeg økonomisk luft til det ville jeg dog nok have en legelandy og en hverdagslandy. Det er svært at begrænse sig når først man er ude i terrænet, så det vil ind i mellem gå lidt hårdt ud over bilen.
Disco hilsen
Lars