tilbage

Land Rover Forum  

Index
7535: Weber-dims-mysteriet... (04-02-2003 18:58:12)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.84.221.237)
Hej med jer !

I dag inspicerede jeg overfladisk min weber 32/34 DMTL twin-choke downdraught carburettor, som sidder monteret på min 2,25B motor(og motoren ligger i min 90´er fra 84). Det lader til at der en dims for meget.... Solenoiden til fuel cut-off sidder hvor den skal, men virker tilsyneladende ikke. Jeg tog kabelskoen af solenoiden, men motoren brummede videre fuldstændig uanfægtet!!
Midtjydsk folkene er mystificerede over hvilken dims jeg snakker om, så de sender en tegning over weberen, fint nok, men der lader til at sidde en gadget som deler ledning med solenoiden. Ledningen kan føres til tændspolen. Hvad er det for en dims, den ligner til forveksling solenoiden, og er monteret på selve karburatoren, men jeg har vel næppe to cut-off solenoider...?
På min tegning i owners handbook eksisterer denne dims ikke. Nu er det selvfølgelig ikke utænkeligt at der er tale om en anden karb. end 32/34, men weber er det helt sikkert (står på den!!!). Er der nogen kloge hoveder som kan identificere dimsen, eller karburatoren ud fra disse noget.. æh...mangelfulde informationer ???

Tak for hjælpen på forhånd!!
Vh.
Nikolai
Index
7607: sv: Weber-dims-mysteriet... (06-02-2003 01:09:12) (svar på 7535)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.21)
Hej Nikolai! Weber 32 34 DMTL, er original på både 2,25 og 2,5 liters landrovermotor med 5 hovedlejer. På den seneste udgave af kaburatoren monterede man en soleonide ved benzintilførelsen på svømmerhuset, ud over den normale "tomgangsventil". Formålet er iflg. fabrikkens opgivelser, at lede varm luft ind i svømmerhuset, og derefter gennem en lille kanal ind i high speed porten på kaburatoren, når der er tændning på (strøm til solenoiden). Når man slår tændningen fra, skubber en fjeder ventilen tilbage, og tillader kold luft at komme ind i svømmerhuset, således at benzinen ikke fordamper så let og bilen bliver lettere at starte når motoren er varm.
Derfor mærker du ikke umiddelbart nogen forskel når du fjerner strømmen til denne solenoide, du skal dog kunne høre/mærke en mekanisk aktion i selve dimsen. Det er historien om den ekstra dims, mærkeligt men sandt.
Hilsen Hartley
Index
7609: sv: sv: Weber-dims-mysteriet... (06-02-2003 02:53:22) (svar på 7607)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.84.221.237)
Tak for hjælpen Hartley, meget værdsat og den vil jeg så gå videre med til Midtjydsk, så får vi at se hvad der SÅ sker!!
Jeg havde jo på fornemmelsen at der fandtes en logisk (!) forklaring på mysteriet!!
Venlig hilsen
Nikolai Norup
Index
7613: sv: sv: sv: Weber-dims-mysteriet... (06-02-2003 11:21:01) (svar på 7609)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.84.221.237)
Hej igen.
Det visr sig så, at den carburator jeg har, normalt er monteret på 2,5 motoren og min er jo 2,25, men det lader til at hele historien får en lykkelig(indtil videre)udgang. Pyha.
Nu mangler jeg jo så´n set bare at gå ventiler etc. igennem, da det igår kom for en dag at jeg tilsyneladende kun kører på 3 cylindre og ikke fire som originally intendend! Kryds venligst alt hvad der kan krydses for at det kun er ventlierne den er gal med!!

Med nervøs venlig hilsen
Nikolai