7607:
sv: Weber-dims-mysteriet... (06-02-2003 01:09:12) (svar på
7535)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (
ip-adr: 195.249.54.21)
Hej Nikolai! Weber 32 34 DMTL, er original på både 2,25 og 2,5 liters landrovermotor med 5 hovedlejer. På den seneste udgave af kaburatoren monterede man en soleonide ved benzintilførelsen på svømmerhuset, ud over den normale "tomgangsventil". Formålet er iflg. fabrikkens opgivelser, at lede varm luft ind i svømmerhuset, og derefter gennem en lille kanal ind i high speed porten på kaburatoren, når der er tændning på (strøm til solenoiden). Når man slår tændningen fra, skubber en fjeder ventilen tilbage, og tillader kold luft at komme ind i svømmerhuset, således at benzinen ikke fordamper så let og bilen bliver lettere at starte når motoren er varm.
Derfor mærker du ikke umiddelbart nogen forskel når du fjerner strømmen til denne solenoide, du skal dog kunne høre/mærke en mekanisk aktion i selve dimsen. Det er historien om den ekstra dims, mærkeligt men sandt.
Hilsen Hartley