tilbage

Land Rover Forum  

Index
76286: moment til dyser (02-02-2009 11:52:14)
Jakob Arthur Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.53.66)
Hej alle!

Jeg har kikket lidt i min PDF manual over hvor meget moment mine indsprøjtningsdyser skal spændes med...

og er blevet liiidt i tvivl om hvor meget de skal spændes...

Er der nogen her som ved hvor meget de skal spændes med i Nm (newton meter)

Det er forresten en s3 2.25 diesel


Mvh Jakob
Index
76308: sv: moment til dyser (02-02-2009 16:18:25) (svar på 76286)
Birger Borgwardt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.167.121)
Husk Nye flammeskiver (Stål) + Kobberskiver.


Dysen spændes skiftevis til 0,8-1,0kgm
(6/8 pund/fod). Dysen må _ikke_ sidde og rokke, mens du bare spænder den ene side. Dette er Vigtigt!!

God arbejdslyst......


hilsen Birger Borgwardt.
Index
76331: sv: sv: moment til dyser (02-02-2009 20:20:56) (svar på 76308)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.142)
hej birger!

tak for momentet, jeg fandt dette alligevel :)

flammeskiver og kobberskiver er skiftet, det hele blev renset så godt det var muligt (koks osv.) dyserne er spændt ned stille og roligt over hver side med det korrekte moment, og det hele er tæt.

Jeg syntes dog at notere mig en svag "klokke/ringe" lyd ved tomgang... bilen trækker helt ok, men laver stadigt nogle udsættere i tomgang og ved fri gas... (syntes faktisk det er lidt flere)

Der er ikke nogen decideret bankelyd ved kørsel eller tomgang så jeg er lidt ude i spådomme :(

Jeg dog 200% sikker på, at der ikke er efterladt, f.eks. gammel flammeskive eller sådan nogle ting

jeg syntes dog at dysen på cyl. 2 var lidt slasket da jeg placerede den - jeg kontrollerede flere gange at jeg ikke satte den forkert i, og den er spændt stille og roligt som foreskrevet, så jeg vil udmiddelbart ikke sige jeg har gjort noget galt i den afdeling.
Index
76335: sv: sv: sv: moment til dyser (02-02-2009 21:41:07) (svar på 76331)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Hmmm for mange år siden da man kun købte sine reservedele hos den lokale Land Rover forhandler, var det sådan når man købte dyssespidser så fik man 6 og så kunne man altid komme tilbage med de 2 der ikke virkede.

Den klokke/ringe ding ding ding lyd kan være fordi den får brædstoffet en anelse for tidligt. ("tændingsbanken")
Eller en af dysser hænger en lille bitte smule og drøvler lidt.

Ka'ske de bare skal køres til, det er jo ikke raketvidenskab så'n 2,25 Land Rover diesel.
I modsætning til du ellers laver :)

Mvh
Kenneth Poulsen - din næsten nabo.
Index
76337: sv: sv: sv: moment til dyser (02-02-2009 21:54:11) (svar på 76331)
bBirger Borgwardt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.167.121)
Er det gamle dyser ?

Er åbningstrykker kontoleret, retur åbningstryk ( 100-150 atm ). Jeg plejer at sætte det til 120 atm. Man kan slet ikke være for omhyggelig/renlig før der kommer lidt skidt ind i dysen og så snakker den eller sætter sig. Det er solide dyser i de gamle s3, men snavs, er altså ikke lige sagen.

Hvis du prøver med de prøve teknikker der består af sprøjt ud i fri luft, imens dyserne sidder i/på motoren, så pas endelig på at _ikke_ blive ramt på huden at sprøjtet. Det går lige igennem huden. Det er Farligt for Dit helbred!!

Birger
Index
76339: sv: sv: sv: sv: moment til dyser (02-02-2009 22:09:24) (svar på 76337)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.142)
det er spritnye dyser, så der burde jo ikke være noget galt...

Jeg har været ultra renlig ved montering, så der skulle ikke være noget der heller.

Nå, men jeg må lige se efter om det hele er som det skal være i morgen...
Index
76369: sv: sv: sv: sv: sv: moment til dyser (03-02-2009 14:33:10) (svar på 76339)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.142)
Nå, jeg har lige haft dyserne oppe og i prøvestand... både sprøjtebillede og åbningstryk og tæthed var ok...

Jeg valgte derfor at justere pumpen til noget tidligere indsprøjtning, og det hjalp gevaldigt, både på røg og gang.

Jeg tror det må være fordi de gamle dyser har haft det så dårligt, at den (oprindelige) del senere indsprøjtningstidspunkt må have svaret godt til den del lavere åbningstryk.

og derfor må det modsatte gøre sig gældende, højere åbningstryk, og dertil tidligere indsprøjtningstidspunkt.

Jeg kan ihvertfald ikke forklare det bedre, og den køre altså også bedre end i går, der mangler blot en liiille smule finjustering, men det må jo komme an på et par prøveture :)
Index
76418: sv: sv: sv: sv: sv: sv: moment til dyser (03-02-2009 21:09:31) (svar på 76369)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.198.44.3)
Som jeg skrev.... et par prøveture og ARRRRGH!!!!

efter jeg kom hjem og kørte en tur på 4km til købmanden og hjem igen, sagde det pludseligt og uden varsel "banke,banke,banke" og en af dyserne har tilsyneladende "brækket" sig.

Jeg fik humpet de sidste 800m hjem, løsnede dyserørene en efter en, og konstaterede at dyse nr. 1 var skyld i rabalderet.

Dette er den samme dyse som havde lidt mere sodbelægning end de andre da jeg testede dem idag, men det regnede jeg ikke for noget :(

Jeg er blevet klogere! efter at have pillet dyse nr. 1 op kan jeg konstatere at den leger vandfald. billedet her er af dyse nr. 1, og den har ikke kørt mere en 20km maks, de andre er fine og rene, og har kun minimal sodbelægning lige ved tomgangshullet, som markeret i udsnittet.

Nr. 1 derimod ser ud som om den aldrig har lukket... Nå, men jeg får en ny en hjem i morgen, så må jeg håbe den fungerer som den skal.

S3 hilsen, Jakob
Index
76462: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: moment til dyser (04-02-2009 18:10:48) (svar på 76418)
Birger Borgwardt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.109.224)

Det er utroligt hvor hurtigt, en posefuld flammeskiver/kobberskiver forsvinder.... Ikke ?

Men glæd dig over, at Du kan finde synlige fejl. Det bliver først rigtigt surt, når alt ser helt rigtigt ud- Men alligevel ikke virker. Så er det man får motioneret ens ordforråd....

Hilsen Birger Borgwardt.
Index
76551: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: moment til dyser (05-02-2009 15:43:53) (svar på 76462)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.198.44.242)
Birger, som du skriver fik jeg også motioneret mit ordforåd - i den grad :)

jeg fik dog den nye dyse hjem, skiftet den og så kører det bare.

Jeg startede så med at justere indsprøjtningstidpunkt, og fik den faktisk til slet ikke at ryge, men til gengæld trak den heller ikke heelt optimalt :(

jeg har nu givet den en "my" senere indsprøjtningstidspunkt (drejet mod venstre), og nu trækker den og kører helt perfekt, desværre ryger den også en lille smule ved tomgang, men ikke noget når den får gas.

Indtil nu regner jeg ihvertfald med den får lov til at køre som den er nu, indtil at de nye dyser lige bliver kørt til, og alle de gamle slakker og sod er brændt af.

S3 hilsen jakob - snart med mohair truckcap :)