tilbage

Land Rover Forum  

Index
76321: Renovering af generator (02-02-2009 18:46:00)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.77.35)
Hej, jeg er begyndt at skille min 24v generator ad da den skal have nye lejer, den sidder i en 109 sIII ex mili....mit spørgsmål er nu hvordan får jeg pillet lejet ud af generatoren uden at bruge alt for meget vold, og hvor kan jeg købe nye lejer til en sådan fætter :0)

LR hilsen
Thomas
Index
76328: sv: Renovering af generator (02-02-2009 19:35:44) (svar på 76321)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.62.149.107)
har du ingen billeder?


Prøv at måle dem og se om de ikke kan købes hos en normal leje pusher i dk.

Brug evt en aftrækker eller dask dem ud med en hammer og en skruetrækker. Den nordjyske metode.

Mvh. Jacques
Index
76329: sv: Renovering af generator (02-02-2009 19:39:47) (svar på 76321)
Orla Vad #1565, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.205.114)
Hej Thomas !

Jeg har ikke nogen 24v LR, men jeg har kikket i værkstedsmanualen til en lightweight.
Umiddelbart ser det ganske "normalt" ud med hensyn til at skifte lejerne. Jeg vil varmt anbefale at du alierer dig med en ikke alt for stor aftrækker. Det bagerste leje kan du først få af, efter at du har loddet slæberingen af. Derefter kan du ved hjælp af aftrækkeren, trække lejet af. Det forreste leje kan afmonteres på to måder. Enten ved hjælp af en presser eller ved hjælp af et blødt slagvåben. Det er en messing hammer eller et stykke messing at slå på. Derved kan du slå rotoren ud af det forreste hus. Lejet bliver siddende i huset. Skru de tre skruer til holderen ud. Nu kan du forsigtigt slå lejet ud af huset.
Rengør nu den smalle kant på de to lejer. Her finder du helt sikker nogle bogstaver og tal. Det er en kode som definerer lejet. Du kan nu ved hjælp af denne kode, surfe internettet, og finde en leverandør.

// Orla
Index
76388: sv: Renovering af generator (03-02-2009 16:37:16) (svar på 76321)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.77.35)
Hej, har nu prøvet skruetrækker der knækkede, prøvede at bruge brækjern så sprang bunden af lejet uden at rokke sig en cm .... PS jeg havde fjernet den spændrem der sidder på billede, så set er ikke den der holder lejet nu.

Håber der er nogen der har nogle ideer.

Blink og vink
Index
76391: sv: sv: Renovering af generator (03-02-2009 16:49:33) (svar på 76388)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Thomas

Nu får du et af ødemarks triksene HI HI.

Du tager en lille vinkelsliber med en ny skæreskive på gerne en 3mm tyk.

Du rigger godt med lys an og så da det jo er en generator og vi slet ikke er intereseret i at få slibestøv nogen steder i den, så tager du en plastik pose og trækker ned over den, du lader akslen prikke hul i posen, men kun så det er stramt og så trækker du den helt ned så den også går ud over lejet.
Dernæst taper du posen til i den anden ende så er der godt lukke af ind til de ædlere dele.

For en sikkerheds skyld så giver du posen i den ende der er ved lejet et lag malertape over det hele.

Øreværn og øjenværn monteres.

Nu er kunsten så at slibe lejets inderbane ned helt ind til akslen uden at slibe i akslen, du gør det lidt af gangen, kigge og lidt mere, kigge osv

Lige pludsslig når du kigger der hvor du har slibet kan du se en tynd revne i lejet og juhu nu kan du sandsyligvis trække lejebanen af med fingrene (husk handsker)

Hvis ikke så må operationen gentages på modsat side af lejet.

Held og lykke.

Med venlige roverhilsner

Ole.
Index
76692: sv: sv: Renovering af generator (07-02-2009 20:21:50) (svar på 76388)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.160.249)
der skal en krafig aftrækker til at trække et leje af, når låseringen stadig sidder på
Det er en OMÈR

Steen
sIIa
Index
76623: sv: Renovering af generator (06-02-2009 15:58:26) (svar på 76321)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.77.35)
1000 tak for alle de gode ideer.
Jeg har desværre ikke fået fat i min vinkelsliber endnu har prøvet at finde en aftrækker der passer, dog uden held:0( har knækket 2 skruetrækker og lejet sidder stadig fint på sin plads

/THomas
Index
76634: sv: sv: Renovering af generator (06-02-2009 17:08:22) (svar på 76623)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.242.103)
Der findes helt specielle lejeringsaftrækkere, men som det ser ud på billedet, er min sørgelige erfaring, at det sidder rigtig godt fast.
Hvis det lykkes at få en rigtig god aftrækker til at bide, er chancen for at ødelægge gevindet på akslen pga stukning, ganske god, selv hvis man bruger en beskyttelseskop.
Dernæst er aftrækkere til de dimensioner lejer alligevel så beskedne i størrelsen, at de også kan spændes i smadder.
Alt med at vippe ringen af med skruetrækker kan godt glemmes. Får du virkelig fat med noget der kan holde, laver du med stor sandsynlighed en ulykke på generatoren.
Det kan slet ikke anbefales at varme ringen fri pga nærliggende ømfindtlige sager.
Gør nu som foreslået og slib ringen ned til akslen og knæk den, hvorefter det vil gå som sild i olie eller hvad man nu siger.

mvh
Knud, med stor erfaring i sådanne tilsvarende opgaver ifm baghjulslejer på Jaguar :-(