tilbage

Land Rover Forum  

Index
76515: skift af pakning på bremsekalibra (05-02-2009 10:03:30)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.70.28)
Hej

Jeg har købt nye stempler (piston) og pakninger til mine skivebremser foran (90" '84).

stempler og neders pakning (Fluid seal) var nemt nok at skiften men toppakningen (Wiper seal) sammen med denne her metal ring (Wiper seal retainer) var nærmest umulig at få på plads.
I service bogen står der at man skal bruge et special tool 18G672. Det ligner bare et lille strue-sving.

Jeg har prøvet noget med at sætte pakning og metalring rund om stemplet og presse med med en bremseklods, men i ville den ikke.

Er der nogen som kender nogle cowboyder trix til at få metalringen på plads?

Har dette special tool nogen super egenskaber og hvor kan man evt. købe det?
Index
76523: sv: skift af pakning på bremsekalibra (05-02-2009 10:46:14) (svar på 76515)
svend bahn sanger (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.133.224)
du skal tage en meget lille skruetrækker og rense renden fuldstændig som metalringen og gummiringen skal ned i. Kun hvis renden er HELT ren kan det lade sig gøre. Renden bliver under brug langsomt fyldt med bitte små slagger og aflejringer som gør at det er nærmest umuligt at få metalringen ned i renden.du kan evt løsne skidtet med rensevæske fra skivebremserens eller ved brug af tætte handsker 40% brintoverilte (stærkt ætsende).

hilsner


Svend
Index
76534: sv: sv: skift af pakning på bremsekalibra (05-02-2009 11:30:44) (svar på 76523)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.53)
Børst evt. yderligere renden op med en meget heftig, hård, roterende stålbørste til vinkelsliberen.
Smid ikke de gamle metalringe ud, thi de vil komme dig til gavn.
Ret ganske let og forsigtigt kanten, både på caliber og ring lidt af med en fil og brug med meget stor forsigtighed en blød hammer, (bolchehammer) til at lokke denne pakning på plads med. En smule bremsefedt skader heller ikke. Pas på ringen ikke kæntrer under monteringsforsøgene.
mvh
Knud
Index
76565: sv: sv: sv: skift af pakning på bremsekalibra (05-02-2009 19:12:21) (svar på 76534)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.70.28)
Det lyder stadig som noget af et pille arbejde.
Tog I kaliberen af bremse system under monteringen?

Jeg skiftede bremse-cylinderne uden at tage kaliberen af bremse-systemmet, så slangen sad stadig på. Det gør det jo nok heller ikke nemmere, men så skulle jeg ikke udlufte andet end nogle få bobler.
Index
76568: sv: sv: sv: sv: skift af pakning på bremsekalibra (05-02-2009 19:47:49) (svar på 76565)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.53)
Du kan helt glemme at montere disse ringe med caliberen in situa.
Af med den, op i skruestikken og skil den i de 2 halvdele. Sørg for at passe på de 2 små o-ringe, der åbenbarer sig i samlingen, mellem de 2 halvparter.
Jeg ved godt at man fraråder denne adskillelse, men det har jeg nu gjort >100 gange uden antydning af problemer og vil også i fremtiden gøre det uanset, hvor mange der nu råber op!! :-) Men hold det hele fri af grus og sten.

Det må ikke være et problem for dig at udlufte dine bremser, når du vælger at gå ind i så omfattende en operation.
Du får ved samme lejlighed skiftet din bremsevæske, så ikke bremserne ruster alt for hurtigt sammen. I den forbindelse kan det meget stærkt anbefales at montere stempler i rustfrit stål, har jeg observeret.

mvh
Knud
Index
76747: sv: sv: sv: sv: sv: skift af pakning på bremsekalibra (08-02-2009 18:02:07) (svar på 76568)
peter skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.142.95)
Den med at dele den i 2 er en god ide har selv arbejdet med renovering af caliber i nogle år så skulle de små pakninger forsvinde så tager du bare en oring der kan købes alle steder til 1 krone eller to ellers ringer du bare så har jeg dem nok på lager.
21375224