tilbage

Land Rover Forum  

Index
76654: projekt med glas fiber. (06-02-2009 20:04:59)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Hej alle..

I forbindelse med endnu en ændring af min bil, vil jeg til at lave en anden top bagtil, og havde forestillet mig at lave den i glas fiber...

Men, jeg ved ikke ret meget om glasfiber arbejde, andet end det er giftigt.

1:Jeg vil gerne vide noget om arbejdsgang

2: Kan jeg påføre lagene på f.eks et net som har den form jeg ønsker? Ideen er at der skal være en rør ramme under glasfiber toppen, og på den ramme ville jeg sætte et net på af jern i den form jeg ønsker og så lægge glas væv på.

3: hvordan reagere jern der ligger i glasfiber?


Mvh

Stephan
Index
76660: sv: projekt med glas fiber. (06-02-2009 21:14:50) (svar på 76654)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.198.45.182)
Jern og glasfiber arbejder godt sammen - det du skal være obs på er arbejdsgangen - du skal bruge en kulmaske som kan optage alle de grimme dampe fra den expoxy/styren hærder, som du skal bruge for at føje lagende sammen. (ellers er det den nemmeste måde at få kræft på, og husk GODT med udluftning)

Du kan sagtens lave den form du ønsker, og derefter lægge glasfiberen på, for det øjeblik du smører den flydende blanding på, bliver glasfibervævet blødt som våd køkkenrulle :)

Du skal være obs på at det meget hurtigt bliver "flydende" og derfor skal du have forberedt x antal glasfibermåtter, som du kan væde og derefter lægge på formen. Når du har dækket hele formen med vædet fiber, starter du forfra med at lægge et tørt lag fiber oven på det du lige har lagt, og smører derefter den flydende blanding ovenpå osv...

Min erfaring er, at du skal ikke lægge mere end 4 lag ad gangen uden at det får lov til at hærde i 24 timer - derefter kan du lægge endnu 4 lag hvis du har lyst.

En vigtig ting når du arbejder med fiber er at undgå luftbobler - vær obs på at selv om du lige har glattet nogle bobler ud, så skal du efterse hele laget før det nye påføres, for der kan godt opstå nye bobler.

mvh jakob.
Index
76668: sv: projekt med glas fiber. (06-02-2009 22:33:48) (svar på 76654)
Lars Kiærulf #7877, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.56.24.5)
Hej Stephan

Glasfiberarbejde er ikke så vanskelig igen hvis ikke du ligefrem skal lave hightech vindmøllevinger el.lign. Det kræver blot lidt øvelse at få styr på de forholdsvis levende måtter.

Arbejdsgangen er lidt forskellig afhængig af hvad det er du vil opnå. Det er principielt tre veje: Positiv støbeform, negativ støbeform og så en belægning. Sidstnævnte lyder som det du har tænkt dig - altså lidt a la da man lavede pap maché i folkeskolen.
Hvis du benytter metoden med en negativ form er det lettere at få en super flot overfladefinish. Her ligger det meste af arbejdet i opbygningen af formen. Samtidig kan du nemt lave afstivninger mv. inden du hiver afstøbningen ud af formen. Hvis du forestiller dig din form svarer til en skål. Så vil du støbe indvendigt i formen. Det foregår ved at du bygger din form til indvendigt næsten at have den facon dit endelige resultat skal have. Så skal du spartle og slibe, spartle og slibe, spartle og slibe indtil du har den facon og finish dit endlige resultat skal have. Jo mere omhyggelig du er jo pænere resultat får du. Så skal formen have formvoks i et ganske tyndt lag og det skal poleres godt op, for den overflade som voksen har er også den din afstøbning vil få. Så skal der gelcoat i formen i et passende lag - ikke for tykt og ikke for tyndt. Når det er hærdet, så kan du begynde at lægge epoxy- eller polyestervædet glasfibermåtter i. Om det er epoxy eller polyester du bruger er ikke så kritisk her. Epoxyen er stærkere og god at bruge i meget våde miljøre som f.eks. i både, polyesteren er noget billigere. Skal man lave noget der let og stærkt bruger du flettede måtter i de første lag lagt så fibrene ligger diagonalt af hinanden og mest i den retning de største påvirkninger vil være i. Derefter kan du lægge den billigere glasfilt. Inderst skal der så glasvæv igen. Alternativt kan man benytte glasfilt hele vejen igennem, men så skal der flere/tykkere lag på. Man kan med fordel lægge forme til afstivninger i form af f.eks. halve "elektrikkerrør" (eller andet plastikrør) inden man lægger de sidste lag væv/filt på. Det har ikke nogen betydning om det halve rør bliver liggende i konstruktionen.
Så kan du vælge om du vil gøre noget ved overfladen indvendigt. Hvis du alligevel vil beklæde den indvendige side med stof eller andet, så er der ikke grund til at gøre mere ud af det.
En alternativ men utrolig flot indvendig overflade vil være trælister. Tag nogle lister på tykkelse med et skumliggeunderlag og lim fast med et passende mellemrum med epoxy eller polyester afhængig af hvad du brugte til at laminere med - giv også oversiden og især endetræet en tur også. De skal bruges til at skrue de endelige lister fast i. Så tager du før omtalte liggeunderlag og skærer ud i stykker der passer mellem listerne. Så tager du knastfri lister og skærer af så de passer i længden, olierer dem og skruer dem op med 5 mm mellemrum med rustfaste eller messing skruer. Hvis ikke underlaget har en passende farve til at have i mellemrummet kan der evt. lægges et stykke stof over liggeunderlaget. Den olierede overflade er nem at vedligeholde. Samtidig isolerer liggeunderlaget lidt.

Metoden med positiv form er nemmere i det forberedende arbejde, men man skal være meget mere grundig i det afsluttende. Når formen er lavet, skal den spartles og slibes så du har en nogenlunde jævn overflade. Det kan dog rettes op senere hen. Herefter gives formen formvoks, så den kan slippe. Så skal der glasfiber på efter samme mønster som ovenfor. Så skal formen ud og der laves ofstivninger indvendigt. Og så skal der slibes og spartles hvis der er fordybninger.
Så skal der topcoat på. Det skal slibes og spartles og slibes og spartles og vandslibes og vandslibes med finere papir og så skal det slibes med endnufinere papir indtil du når korn 1200 eller højere. Så skal det poleres med rubbin eller slipol indtil overfladen er næsten blank og så skal det poleres med voks.
Alternativt kan man male overfladen med en tokomponent maling. Man kan også få en autolakerer til at ordne den del. Muligvis kan maskinemalje også bruges.
Indvendig beklædninger er lige som ovenfor valgfri, hvis du overhoved vil have en.

Sidste metode er den du snakker om hvor formen bliver en integreret del af konstruktionen. Du kan lave formen i både jern og/eller træ. Både epoxy og polyester går fint sammen med jern. Epoxyen er mere diffusionstæt end polyesteren så den vil være mest velegnet da det samtidig vil lukke af for fugt ind til jernet. Du kan sågar vælge at give jernkonstruktionen rustbeskyttende grunder før du giver det epoxy og glasfiber. Epoxyen virker som en rigtig god rustbeskytter. Det virker godt på kølen på en båd, så mon ikke også det kan virke på en landrøver? Husk blot at jernet skal være rent, rust- og fedtfri for at give optimal vedhæftning og beskyttelse.
Fremgangsmåden er lige som med positiv formen hvor voksen udelades og formen bliver støbt ind i glasfiberen. Du vil dog nok i højere grad få behov for at spartle og slibe og spartle. Du kan med fordel lægge en spartling i midten af materialet da det så vil komme til at virke som distancemateriale som i en sandwichkonstruktion.
Husk det er vigtig, at din slibemasse er epoxybaseret hvis det er epoxy du bruger som binder i glasfiberen og ovendt polyesterbaseret slibemasse hvis du bruger polyester som binder. Du kan evt. få nogle "microbolde" der kan blandes i epoxyen som du så kan bruge til at spartle med, men tal med forhandleren om det.
Husk også at jo mindre binder jo bedre. Måtterne skal ikke andet end lige gennemvædes.
Det er også vigtig at du får presset alt luften ud mellem lagene. Ellers vil materialet have nemmere ved at delaminere. Der findes specielle metalruller til dette. På svært tilgængelige steder kan en pensel bruges.
En anden meget vigtig faktor er temperaturen du arbejder ved. Er det for koldt hærder det ikke og for varmt, hærder det meget hurtigt. En ideel temperatur er 20-22 grader og skygge.

Du kan få epoxy i forskellige slags der er mere eller mindre giftige og mere eller mindre hurtighærdene.
Det kan være en fordel at være to eller flere til arbejdet. Glasfiberen kan være ret levende at arbejde med, så når man står med meter lange gennevædet stykker vil det klæbe til alt det kommer i nærheden af. Den tredje person kan bruges til at håndtere stykker der endnu ikke er blevet gennemvædet. Sørg for at alle har overtræksdragter og engangshandsker samt det fornødne beskyttelse i fht. de angivne MAL-koder. Epoxy KAN være allergifremkaldende ved berøring.
Inden du begynder på den store top, så lave en lille kasse eller andet, så du lige kan få følelse med hvordan glasfiberen er at arbejde med når den er gennemvædet og hvor lang tid du har til at arbejde med det inden det hærder (bland ikke for meget polyester/epoxy ad gangen)
Kig evt. hos West System. De er eksperter i Epoxy.

Så det korte svar må være: ingen problemer med jern og specielt epoxy hvis jernet er rent, rust- og fedtfrit.

- Lars
Index
76740: sv: sv: projekt med glas fiber. (08-02-2009 15:13:01) (svar på 76668)
Kim Thomsen #7909, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.3.149)
Hej Stephan.

Du har fået en god beskrivelse af arbejdsgangen. Så mit beskedne indlæg, skal blot være for at sikre mig,at du er klar over at,den form du påfører glasfiberen skal være "trykfast" Dette med udgangspunkt i at du skriver, at du vil lave en form af net(Hønsenet !!!) Altså formen skal holde til, at du kan presse luften u' når du presser måtterne sammen


God arbejdslyst
NB
Glasfiber er ligesom at lege med modelervoks. Du ka' lave alt, det er blot væsentligt giftigere.
Index
76769: sv: sv: sv: projekt med glas fiber. (09-02-2009 08:20:46) (svar på 76740)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.74.221.2)
Tanken er, at det net der bruges, er o,8mm firkant hul plade.. Dette kan jeg forme og samtidigt give en del styrke når det sættes udover en rør ramme. Slutteligt skal dette så påføres glass fiber for at få en lukket kasse.


Mvh

Stephan