tilbage

Land Rover Forum  

Index
76784: Pitman-arm vil ikke af... (09-02-2009 12:05:42)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Forum,
jeg er ved at skifte styredele på min RR Vogue 1990, der var slup i næsten alle kugleled. Men min styrearm (pitman) kan jeg ikke få af. Møtrik plus spændskive kom af med "kun" lidt besvær og forlængerarm, men selve pitman-armen sidder uhjælpeligt fast. Har prøvet med aftrækker (hopper af efter "megaspænding"), gasbrænder, skære halv igennem med vinkelsliber, mere rustløser på).
Har i nogle gode ideer ? Kan man skære den helt igennem uden at ødelægge strålerne for meget?

Trætte hilsener
Bo Helsted
Index
76787: sv: Pitman-arm vil ikke af... (09-02-2009 13:23:03) (svar på 76784)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.209.35)
Det med at skære halvt igennem vil ikke hjælpe dig noget. Nu du er begyndt at skære, kan du lige så godt skære helt igennem, men helt kan du jo ikke uden at skære i kanten på styrehuset eller ødelægge akslen. Til det sidste kan en minisliber måske hjælpe. Men ellers må det sidste flækkes med en mejsel.
Det er en lorteopgave, som bør løses med en megaaftrækker, der virkelig kan holde fast. Så voldsomme aftrækkere findes normalt ikke i køkkenbordsskuffen.
Normalt er det ved landbrugsmaskinværksteder eller lastvognsværksteder man kan tumle den slags sager.
Kør ind sådan et sted og få dem overtalt til at trække armen løs med en kop over akselenden, så ikke bevindet stukkes. Sæt den nogenlunde fast igen og kør hjem og fortsæt opgaven. Hvis du ikke allerede har skåret for meget kan det måske stadig være løsningen for dig.
Desværre er en løsning med at varme vildt og voldsomt ikke vejen frem med styrehuset lige oven over.

mvh
Knud, der ikke misunder dig opgaven.
Index
76789: sv: sv: Pitman-arm vil ikke af... (09-02-2009 13:35:18) (svar på 76787)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.67.102)
læg den på siden på en ambolt og giv den et par kraftige slag med en mega hammer. Dernæst prøver du igen med aftrækkeren. pas på ikke at ramme styrehus og gevind. funktionen er den samme som når du varmer, materialet strækkes.
Index
76790: sv: sv: sv: Pitman-arm vil ikke af... (09-02-2009 13:49:30) (svar på 76789)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Tak for jeres svar,
havde jeg vidst, hvor fast den sidder, havde jeg købt et renoveringskit til kugleledet istedet...
Nu startede jeg i den anden side (dvs. jeg har skilt trækarmene helt ad nu, og har således ikke mulighed for en "hurtig samler" og køre et sted hen)...
Da styrehuset sidder i bilen, kan jeg ikke forstå det med ambolten?
Løsningen (eller ihvertfald næste forsøg) bliver at låne en større aftrækker på et værksted. Jeg fandt også et tip på svensk forum om at slå på pitman-armen ovenfra med en lang stang (det er lettere at slå end at trække). Vil bare nødigt skade styrehuset...så hellere mangle en stråle eller to og slå/skære armen af med vinkelsliber og mejsel...
Hilsen Bo.
Index
76792: sv: Pitman-arm vil ikke af... (09-02-2009 14:21:20) (svar på 76784)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.27.27.241)
Hej Bo .

Jeg havde samme problem på min RRC, jeg brugte en meget stor aftrækker(prof) og holdte den sammen med spændebånd, det gjorde sådan at den ikke hoppede af for mig.

Da den så var godt spændt, og jeg ikke kunne rokke den uderligere, gav jeg den et dask med en stor hammer og så sagde det bang, og armen røg af.

Chok påvirkningen virker somregl, ligesom hvis man skal have styre kugler af ..

Har gjort det samme på en 90 2,5 td med samme gode resultat..

Mvh Rasmus
90" 200 Tdi
Index
76960: sv: sv: Pitman-arm vil ikke af... (11-02-2009 12:28:27) (svar på 76792)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.103.2)
Hej Bo.

Det nemmeste er efter min mening at skære med en tynd 1.0 mm skæreskive i bagenden af pitman armen, forsigtigt. skær lidt af gangen. Når du er igennem kan armen trækkes af med en lille aftrækker, tjah den falder næsten af af sig selv. Så undgår man ødelæggende varme fra brændere og slag fra hammer.


Mvh

Mads
Index
76995: sv: sv: sv: Pitman-arm vil ikke af... (11-02-2009 19:40:32) (svar på 76960)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej,
tak for tip, jeg har dog tilladt mig at være lidt "pivet" og venter med at lægge mig ud på fliserne, til sneen er væk igen.
Jeg skal nok vende tilbage, når jeg får den skilt ad.

Mange vink og blink
Bo - der nu har lånt en Fiat Punto, og kan køre laaangt uden at spejde efter benzintanken.