tilbage

Land Rover Forum  

Index
77130: batteri, ladning? (13-02-2009 19:20:35)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
Jeg fik forleden fortalt noget om at man ikke bare kan skifte fra et fx, 90a batteri til et 110a da generatoren ikke kan lade mere end det fabriksgivende.?

Så mit spørgsmål er hvor stort batteri kan jeg sætte i min landrover og stadig få et fuldt opladt batteri?

90" 1988 2,5TD

Hilsen jacob.
Index
77132: sv: batteri, ladning? (13-02-2009 19:47:59) (svar på 77130)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.220)
jeg har 2*110 amp batt. i min og en 65 amp generator, den lader fint begge batt op, det tager jo bare lidt tid hvis begge batt. er helt flade, hvilken ikke burde være muligt

Steen
Index
77133: sv: sv: batteri, ladning? (13-02-2009 19:49:24) (svar på 77132)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
han fortalte nemlig bare at hvis generetoren er en 65a lader så kan den kun lade 65a og ikke derover?
Index
77134: sv: sv: sv: batteri, ladning? (13-02-2009 19:56:06) (svar på 77133)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.220)
som jeg forståt det er max amp du kan få ud af en 65 amp generator 65 amp, men det får du indtil batt er fuldt
Steen
Index
77135: sv: sv: sv: sv: batteri, ladning? (13-02-2009 20:09:52) (svar på 77134)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Vedkommende der har bildt dig det på ærmet har tilsyneladende ikke opfundet den dybe tallerken....

Det er kun et tegn på generatorens effekt - intet andet!
Index
77137: sv: sv: sv: sv: batteri, ladning? (13-02-2009 20:15:00) (svar på 77134)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.29)
Hej Jakob! Jeg er sikker på at Kim Horsevad kan give dig et bedre svar, men i praksis så er det "hullet" som batteriet skal være i, som bestemer størrelsen. Kan din generator følge med dit forbrug, nogenlunde da, så er det kun spørgsmål om batteriet kan være der. Principielt, jo større batteri, desto bedre, da man har en større reserve, som især gør sig gældende ved lave temperaturer.
Index
77169: sv: sv: sv: batteri, ladning? (14-02-2009 15:38:51) (svar på 77133)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Du skal holde to ting adskilt i denne situation.
En generator omtales som 65 Ampere. Det er det antal Ampere, som den kan lade med.
Et batteri omtales som 90 AmpereTimer (AH)og er mængden af ampere, du kan trække i en time.
Det vil sige, at det svarer til at du sammenligner kilogram og liter. Ikke noget, der umiddelbart kan sammenlignes uden at kende massefylden.
Så derfor, en 65 A generator kan sagtens lade på et 110AH batteri, det lader bare i det længere tid, før det er ladet fuldt op.
Håber forklaringen er til at forstå.

Jimmi
Index
77141: sv: batteri, ladning? (13-02-2009 21:58:58) (svar på 77130)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.228.178)
Er der i denne forbindelse nogen der har erfaring med 24 volt biler med 2 batterier, hvor man trækker 12v fra det ene batteri? Sker der en skæv (af)ladning af batterierne så de bliver ødelagt?

Hilsen Rune
Index
77151: sv: sv: batteri, ladning? (14-02-2009 09:12:04) (svar på 77141)
Kim Horsevad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.240.162)
Vedr 12 volt fra 24 volt anlæg:

Det kan lade sig gøre - og der findes også fabriksmonterede løsninger på nogle biler.

Med mindre du har godt styr på bil-el generelt vil jeg dog anbefale dig at skaffe en 24->12 v konverter. Med det andet setup skal man holde tunge noget lige i munden for at sikre sig at batterierne arbejder rigtigt sammen.

Jeg har tidligere lavet en vejledning til een fra forummet med diagrammer for tilslutning af sådanne forbindelser. Hvis du ikke kan finde den, så sig til - så skal jeg prøve at grave den frem fra min computer.

Vedr køb af batterier:

Som David Bjerrgaard skriver er det i praksis den fysiske formfaktor for sædekassen der begrænser hvor store batterier man kan smide i en landrover. En 65 amp generator (der virker) kan sagtens holde to 110ah batterier opladet under normal brug (og større batterier får du ikke plads til i sædekassen)


//Kim Horsevad
Index
77154: sv: sv: sv: batteri, ladning? (14-02-2009 09:39:17) (svar på 77151)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej Kim.
Den med 12v fra 24 volt bil vil jeg gerne høre lidt mere om!
Jeg kører pt med 24-12 volt inverter for at føde oliefyr og andre ting. Inverteren bruger meget strøm i tomgang og glemmer jeg at slukke den tapper den så meget strøm over et par dage, at jeg ikke kan starte LaRoen på kolde dage.
Kan jeg slippe for den og de 2 12 volt batterier samtidig er ok med det vil det være at foretrække.
Vh,
Ole
Index
77156: sv: sv: sv: sv: batteri, ladning? (14-02-2009 09:48:45) (svar på 77154)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.70)
Du kan få inverter, der er tændingsstyret eller du monterer en kontrollampe, som du ikke kan undgå atg lægge mærke til.
Men de fleste 12 v kan da også bruges til 24 v, hvis deres opladere/strømforsyning er bygget til det. Man skal blot mærke apparaterne med 24 v for at være sikker på, de ikke brænder af ved en fejltagelse.
Oliefyr, kølebokse, telefon og pc-ladere er næsten alle 12-24 v.
Index
77157: sv: sv: sv: sv: sv: batteri, ladning? (14-02-2009 09:49:23) (svar på 77156)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.70)
Oliefyr er enten 12 eller 24 v... der var lige en smutter...