tilbage

Land Rover Forum  

Index
77195: Rygegryde (14-02-2009 20:49:00)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.198.44.206)
Hej Alle!

Efter jeg har skiftet dyser på min s3 88 2,25 D og har gået og justeret indsprøjtningstidpunktet til nær perfektion, er der nogle ting der irriterer mig lidt...

Jeg har stillet mit indsprøjtningstidpunkt, således at bilen trækker perfekt, og uden at banke på noget som helst tidspunkt, og den ryger overhovedet heller ikke når man kører i den.

Når man holder i tomgang, begynder den efter meget kort tid at ryge helt urealistisk meget med hvidlig røg (uforbrændt diesel) Det er så meget at det er pinligt, jeg holdt i ca. 3min ved et kryds, og den ene vejbane blev dækket af tågen :(

Jeg kan godt få den til at lade være med at ryge, hvis jeg justerer den til lidt tidligere indsprøjtning, men så trækker den ikke nær så godt, og så har den tendens til at banke når man kører f.eks 80 km/t og trykker speederen i bund... ( 85 er i øvrigt max hastighed ved hvis jeg stiller den sådan...)

Allerhelst ville jeg jo gerne have den til at blive stående der hvor den er nu, men røgen i tomgang er alt for meget, og jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.

Min mistanke falder på for meget brændstof ved tomgang, men jeg har ikke kunne finde mængdeskruen på pumpen, så jeg evt kunne stille den lidt ned.

Jeg ved godt at fordelerpumpen er ældre og slidt, men et eller andet må der kunne gøres - forslag?

Mvh Jakob
Index
77199: sv: Rygegryde (14-02-2009 21:09:56) (svar på 77195)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.154)
Hvis motoren ryger sort, får den for meget diesel, ryger den hvid, får den for lidt..
Er du sikker på, at tændingstidspunktet står korrekt? Det tyder nemlig på, at det ikke gør.
Jeg har desværre udlånt min værkstedshåndbog, men mener at huske, at tændingen skal stå 15 grader før top... men det sidste skal jeg først kontrollere ved at genlæse.
Index
77200: sv: sv: Rygegryde (14-02-2009 21:26:39) (svar på 77199)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.198.44.206)
Hej Paul!

Den skal stå 13 grader før top, men da jeg ikke har timer værktøjet (den til at fjerne mekanisk slør) har jeg kun justeret pumpen ganske lidt ad gangen, istedet for at hive den helt op - selv om det ville være det mest korrekte...

Jeg skal skifte filteret i morgen, og lige kontrollere slanger osv. for utæthed, men jeg forventer ikke at finde noget af den slags - den kører allerbedst som den står nu, det er blot den tomgangsrøg jeg skal af med...
Index
77202: sv: sv: sv: Rygegryde (14-02-2009 21:44:37) (svar på 77200)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.154)
Den tomgangsrøg kommer fordi den får for lidt at leve af. Iflg. min hukommelse, skal bilen kunne køre 70 - 75 km/h i 3. gear ved 4.200 omd/min. Sort røg er et sundhedstegn ! Naturligvis i acceptable mængder!
Index
77204: sv: sv: sv: sv: Rygegryde (14-02-2009 22:01:31) (svar på 77202)
Arne Feldskou #8073, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.132.241)
hej Paul!

Sort røg er absolut ikke noget sundhedstegn slet ikke, uden at komentere hvorfor her.

Hilsen Arne
Index
77208: sv: sv: sv: sv: sv: Rygegryde (14-02-2009 22:58:38) (svar på 77204)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.154)
Så må jeg altså bare få mine lærepenge tilbage: en motor, der ryger en sort røgsky under accelleration - altså ikke dybsort som ved traktortræk - og som fortager sig igen, har nu altid været tegn på, at maskinen yder noget, mens hvid røg er tegn på en underernæret motor.
Hvis tændingstidspunktet, indsprøjtningstidspunktet og dyseåbningstrykket ikke passer sammen, opstår der problemer.
Går vi ud fra, at tænding og dysserne er korrekt indstillet, skal der drejes på pumpen indtil der under accelleration kommer sort røg. Sort røg når speederen trædes ned, men ingen konstant fane.
Sådan har vi gjort med 2,25 d maskiner de seneste 34 år og det har dog fungeret.
Men vi skal da altid være åbne for nye tiltag!
Index
77203: sv: sv: sv: Rygegryde (14-02-2009 21:57:05) (svar på 77200)
Arne Feldskou #8073, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.132.241)
Hej Jakob!

jeg regner med du har sat nye dysser i med samme åbningstryk som de gamle, altså dem der passer til pumpen.
Jeg arbejder normalt ikke med så små motorer som der er i biler med med støre diselmotorer, men principet i dem er jo det samme.
Der er flere ting du skal være opmærksom på, særligt at der er 2 ting som du kan justere på pumpen, 1 er åbningstidpunktet for dyssen som du skriver skal være 13 grader før top, og husk hvad omdrejninger det skal være ved, da det ikke er ligegyldigt, gradindstillingen ændrer sig ved omdrejningerne, og er ikke fast hele skalaen igenem. Det andet er indsprøjtningsmænden som du skal justere særligt hvis du har fået dysser med ikke same åbningstryk.
Hvid røg ved tomgang tyder på for meget uforbrændt diesel og rigelig med luft, hvorimod sort røg ved belastning er for meget diesel og for lidt luft.
Der må ikke være bankelyde fra motoren men gerne en metalisk klikkelyd som er typisk for lidt ældre dieselmotorer.
Håber da du får løst dit problem så du kan komme ud at køre i sneen som der jo er lidt af her i landet lige nu.

Hilsen Arne
Index
77213: sv: sv: sv: sv: Rygegryde (15-02-2009 00:12:03) (svar på 77203)
Jesper Overgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.92.134)
Hej

Sort røg = for meget diesel ift luft.

Hvid røg = a)vand, eg kondens i udstødningen eller kølevand b)Kogt diesel, eg manglende kompression på en cylinder. eller alt for meget diesel.

Blå røg = motor olie.

mvh
Jesper
Index
77236: sv: sv: sv: sv: sv: Rygegryde (15-02-2009 11:19:41) (svar på 77213)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.249)
Man skal jo som bekendt holde gryden i kog; jeg går ud fra
at du har spændt dyserne til med korrekt moment og at du har været opmærksom på at topstykke m. Imperial gevind dvs.
tommegevind har et moment (indtil 1981, 3 hovedlejer)
herefter metrisk gevind som er andet moment da det er grovere gevind. I øvrigt hælder jeg til den faste overtro
at indsprøjtningspumpen er slidt ell. skal justeres; er
det en sen 88" er indsprøjtningstidspunktet 13 gr. før top.
Index
77239: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rygegryde (15-02-2009 11:27:02) (svar på 77236)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.198.44.206)
Ja, jeg hælder nemlig også til en slidt pumpe - mit problem er som sagt, at jeg kan godt justere den en "MY" tidligere det svarer måske til 3/4mm rotation, og så forsvinder røgen næsten totalt, men til gengæld trækker den heller ikke særligt godt, og tophastighed skal begrænses til ca. 85 km/t for hvis man bare prøver at give den mere gas ved den hastighed, så begynder den at lave højhastighedsbanken....

Så mit dillemma er - god trækkraft + masser af tomgangsrøg

nogenlunde trækkraft + meget lidt røg + max 87 km/t med tendens til banken... (kan godt køre 80 uden at banke, men altså helt ærligt)
Index
77242: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rygegryde (15-02-2009 11:47:41) (svar på 77239)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.249)
Nu er motoren jo ikke ligefrem en TDCIcDTcc-osv. har du nogen fornemmelse om motorens omdrejningsantal, er der små hjul på 88"eren? dvs. 6,5tomme ell. lignende, da 88" og 109" har samme gearing kan du øge topfarten ved at montere større hjul/dæk. Mht. pumpe, et regionsmedl. her har tidligere haft ubrugte pumper tilsalg til niceprice.
Index
77246: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rygegryde (15-02-2009 11:58:32) (svar på 77242)
Jakob Arthur Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.44.206)
Nej det ved jeg også godt, men optræk er jeg egentlig ligeglad med, det er mere tophastighed og ingen røg jeg vil have...

Den kører med standard dæk, og motoren har jeg sat til at være begrænset ved lige knap 3500 omdr. nu ved jeg godt den gerne må tage 4200, men det er jeg ikke så glad for med en gammel diesel + der hvor den står nu, kører den fint 85 - 90km/t hvilket er helt ok, men så ville jeg jo gerne slippe af med al den tomgangsrøg.....

Hvis jeg stiller den til 3/4mm tidligere indsprøjtning, kan jeg næsten fjerne røgen helt, men så kan den højst køre 85km/t, og der har den som nævnt svag banketendens, så det er heller ikke interesant :(
Index
77260: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rygegryde (15-02-2009 14:33:37) (svar på 77246)
Jesper Overgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.92.134)
Hej Jakob,

lige et dumt spørgsmål, der er vel kompression på alle cylindre.

mvh
Jesper
Index
77283: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rygegryde (15-02-2009 17:12:11) (svar på 77260)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.52.134)
Hej Jakob, har du prøvet at stille på tomgang ?
Lidt op eller ned, min gamle LW røg også en del i tomgan det forsvandt næsten da vi justerede på tomgangen.
Jeg tror min pumpe var slidt der, hvor omdr stod ved tomgang, ved ikke om det er rigtigt , men det hjalp !

V8 Hilsner
Finn Otto
Index
77298: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rygegryde (15-02-2009 19:53:35) (svar på 77246)
Michael Henriksen Nielsen #1048, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.33.241)
Hej Jakob
Nu har du snart fået mange svar omk. røg i forskellige farver og jeg kan kun istemme at med måde er alting godt.
Dog skal du passe på med at stille på en pumpe, der ikke har hele registret at arbejde på og hvis du har justeret på speedertrækket, så den kun går op på 3500 O/min er det ikke sikkert at regulatorens karakteristik kommer helt til sin ret (fjeder/centrifugal)
Jeg har haft mange 2 og 2,25 ltr. motorer og stillet dem på gehør/gefühl for et er teori ved 0 km. noget andet er praksis ved 300000 Km. (kæde/hjul) er slidte og dette slid kan til dels elimineres. En diesel måtte, i 70èrne, have synlig røg 2 m. fra udstødningsrøret til syn.
Så drej lidt frem og tilbage og lidt sort røg under træk er bedre end lys ved tomgang.
Index
77399: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rygegryde (17-02-2009 16:20:21) (svar på 77298)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.198.45.29)
Hej alle og tak for de gode forslag!

Kuren er indtil videre som følger:

nyt brændstoffilter (selvom det gamle kun har kørt ca. 6000km) - hjalp lidt

En omgang diesel fuelsystem cleaner over et par tankfulde - hjalp en del.

fandt en fejl ved speedertrækket, så den lige præcis ikke gik helt ned i korrekt tomgang - var svært at høre umiddelbart, men hold da op hvor det hjalp. Nu fik jeg ikke målt det, men jeg er ret sikker på at forskellen ikke var mere end ca. 50omdr. efter speedertrækket kom ordentligt på :)

den ryger stadigt meget lidt efter at have gået i tomgang et par min. men det er intet i forhold til hvad det var før, og det er jo trods alt en 30 år gammel diesel.