tilbage

Land Rover Forum  

Index
77003: Forstærker modul på strømfordeleren til V8 (11-02-2009 21:25:45)
Finn Frederiksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.102.61)
Hej

Havde for 1 år siden problemer med tændingsmodulet på strømfordeleren i RR V8 efi 1991- pludselige tændingsvigt i tide og utide. Udskiftede modul, og det hjalp 100%.
Men nu har jeg samme problem igen. Nogengange kan motor startes øjeblikkelig efter tændingssvigt,andre gange kan situationen reddes ved at manipulere med stikket til modulet. Det lyder jo som en oplagt kontaktfejl, MEN stikket er renset i hoved og r.., samtidig skal der virkelig trykkes så hård, at jeg har mistanke om, at fejlen ligger inde i selv modulet. Det er heller ikke muligt at afbryde tændingen ved at bevæge stikket! Er der mon andre, der har lignende dårlige erfaringer med deres "amplifier modules"? eller om der findes udgaver, der er mere driftsikre end mit, der er af ukendt fabrikat.

Hilsen Finn
Index
77140: sv: Forstærker modul på strømfordeleren til V8 (13-02-2009 20:39:20) (svar på 77003)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.120.180)
Hej Finn,

Det lyder som om du har indkredset problemet. Eneste andet bud kunne være at en af ledningerne er knækkket inde under isoleringen (det er noget tyndt stads) - så forbindelsen sluttes når du rykker i stikket.

Jeg havde problemer med mit modul (RRC 1993) når der efter terrænkørsel var rigtig varmt under hjælmen. Den fejltændte og var heller ikke til at starte efter kort stilstand. 10 minutters udluftning af motorrummet hjalp. Er med på, at det ikke er dit problem, men jeg fandt en rigtig god erstatning.

Jeg skiftede til en ny forstærker 'A&R Power Amp' fra firmaet RPI Engineering. Du finder beskrivelse på http://www.v8engines.com/electrics-1.htm#Poweramp. Deres hjemmeside rummer i øvrigt tonsvis af anden nyttig information om V8'eren; såvel mekanisk som indsprøjtning, tænding og tuning.

Modulet kan placeres på inderskærmen, f.eks. ovre ved tændspolen, hvor der er meget bedre køling. Operationen tog et par timer, og sammen med et sæt nye Magnecor-kabler fra samme firma var alle problemer med fejltænding løst - og den har kørt upåklageligt et par år nu.

Land Rover har udviklet et ledningskit, der tilsvarende kan bruges til at forflytte modulet til inderskærmen. Men modul + kabelsæt kostede vist over 3.000,- samlet, så det droppede jeg.

RPI sælger via Ebay for 125 GBP på adressen http://stores.ebay.co.uk/Partsrange (og nej, jeg har ingen økonomiske interesser i firmaet ;-)

Alternativt har jeg stadig mit gamle modul liggende. Det har selvfølgelig varmeproblemerne, men hvis du kan bruge det til at diagnosticere problemet, kan vi nok finde ud af noget med en prøvekuvert.

Endelig: Du må endelig ikke åbne eller knuse det gamle tændingsmodul. Det indeholder Beryllium, der er noget giftigt stads.

Venligst,

Peter Vinter, Nsj
RRC LSE 1993
Index
77237: sv: sv: Forstærker modul på strømfordeleren til V8 (15-02-2009 11:21:40) (svar på 77140)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.120.180)
Hej igen, Finn;

Efter at have læst dit indlæg igen kommer jeg til at tænke på en anden mulighed. Inden i selve strømfordeleren sidder der en magnetisk pick-up, som berøringsløst aftaster de 8 'knaster', der sidder på strømfordelerakselen.

Hvis pick-up'en er defekt eller sidder løst, kan det også give intermitterende problemer med tændingen.

Workshop manual angiver at modstanden målt ind i pickup'en skal være mellem 2 og 5 kOhm - se vedhæftede billede.

Er det OK, bør du checke om selve pick-up'en sidder løst eller er fejljusteret. Spillerummet til knasterne skal være 0,20 - 0,35 mm og skal måles med en ikke-metallisk føler. Jeg har klippet en strimmel ud af noget klar plastemballage, som passer i tykkelsen.

Billede af dette følger i næste indlæg - kan ikke (finde ud af at) vedhæfte mere end et billede.

Venligst,

Peter.
Index
77238: sv: sv: sv: Forstærker modul på strømfordeleren til V8 (15-02-2009 11:22:20) (svar på 77237)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.120.180)
Hermed det lovede, andet billede.

Peter.
Index
77361: sv: sv: sv: sv: Forstærker modul på strømfordeleren til V8 (16-02-2009 20:44:18) (svar på 77238)
Finn Frederiksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.102.61)
Hej Peter

Mange tak for dine kommentarer og råd. Jeg har lige monteret et nyt tændingsmodul, jeg fik hjem fra UK (Lucas til 250 kr). Det har foreløbigt løst problemet...har dog kun kørt 50 km!.... men tomgangen blev samtidig meget stabil... så hvem ved? Har mistanke om, at det var et varmeproblem, da problemerne var størst, når vognen havde stået med slukket motor og skulle genstartes.... eller en defekt i det to-polede stik ind i fordeleren....eller en kombination. Det kan forklarer, at jeg kunne få den til at tænde, når jeg manipolerede stikket kraftigt, så det måske bevægede modulet ganske lidt. Men endnu virker det hele!
Gemmer linket og flytter modulet ved gentagelser.
Endnu engang tak for de gode råd.

Hilsen Finn
Index
77365: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærker modul på strømfordeleren til V8 (16-02-2009 21:37:32) (svar på 77361)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 77.241.142.18)
Og du er sikker på at det ikke skyldes et sløjt bundstykke i tændingslåsen?
Har selv lige fået løst et tilsvarende, flerårigt problem med en 110". Det var bundstykket, der svigtede momentant.

Iflg. det viste billede minder systemet i uhyggelig grad om salig Opus/Lucas.
Hvis det er tilfældet, bør man søge et alternativt produkt.
(Jeg skal spare læserne for timevis af jammersminder omkring disse systemer.)

mvh
Knud
Index
77389: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærker modul på strømfordeleren til V8 (17-02-2009 14:55:45) (svar på 77365)
Finn Frederiksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.102.61)
Hej Knud

Har haft et tilsvarende problem på en tidligere RR. Et mareridt og helt uforudsigeligt, hvornår det skete. Var på samme spor nu, men ville først prøve modulet, da der var respons, når jeg rykkede det... det nye modul virker endnu..... ellers kender jeg turen! Kan du anbefale et alternativt bundstykke, hvis...?

mvh Finn