tilbage

Land Rover Forum  

Index
77300: alu dørkplade på forskærmen (15-02-2009 20:02:34)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.23.144)
Kære Alle

en gang imellem støder jeg på smukke serie biler æstetisk skæmmet da ejeren har lagt alu-dørkplader på feks forskærmene. (Det er ikke ment som en provokation men blot som et udtryk for min personlige smag!) Man tør snart ikke skrive noget i dette forum af frygt for at få på puklen men her kunne godt være sat en smiley!

Spørgsmålet her skal ikke gå på hvorfor men blot på hvor lette de er at fjerne igen uden at lakken lider skade og om der opstår en misfarvning grundet vind og vejr?

Med serie hilsner

Mads
Index
77305: sv: alu dørkplade på forskærmen (15-02-2009 20:22:08) (svar på 77300)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Det med lakken vil da være det mindste, skruehullerne er ikke sådan lige at dække, hvis du da ikke vil have 10-12 kromknapper på skærmen :)

Men det kunne være du var så lyksaglig, at den kun var "limet" med silcone/fugemasse/byggelim/fliseklæber eller?
Så er det bare at prøve med et afmonteringsprodukt der svarer til det der er brugt på skærmen, evt. kontaktes byggemarkedet for at høre hvad der kan tage det, uden også at "blege" lakken.

Om der er farveforskel, det kommer jo nok an på hvor længe de har siddet, originallakken er rimelig modstandsdygtig.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
77306: sv: alu dørkplade på forskærmen (15-02-2009 20:23:59) (svar på 77300)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Jeg kan godt se hvad du mener, men det er vel et spørgsmål om hvordan det i første omgang er blevet monteret. Er det med nitter, skruer eller er det med lim at det er blevet monteret - det giver jo hver for sig nogle karakteristiske "eftermærker" - mere eller mindre synlige.
Med hensyn til hvor synd det er, så afgøres det spørgsmål jo i sidste ende omganget af bilens brug. Er det en velholdt klassiker, som ud over disse plader ellers ikke er "modificeret" og bilen i øvrigt ikke bruges som hardcore offroader, så kan jeg ikke rigtig se fornuften i at have dem monteret, da det vel er sjældent at man som bruger så klatrer op og rundt på den.
Er det en decideret til offroad modificeret sag, så er disse plader jo med til at beskytte bilen mod unødige skrammer og buler forårsaget af en tung gut, der bruger den som klatrestativ.

Om lakken tager skade har vel også noget at gøre med montringsomfanget og om lakken er bleget uden om pladen har vel noget at gøre med laktypen - er den original eller er det noget "hjemmebiks". En bleget/falmet lak burde kunne polishes op igen uden det store besvær.

Hilsen
Stefan
Index
77308: sv: alu dørkplade på forskærmen (15-02-2009 20:30:58) (svar på 77300)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.255.74)
Det vil helt sikkert føre til en ændring på lakken under ift den omgivende lak over nogen tid. Det værste er vel, at der kommer huller i skærmen, hvor disse dørkplader er sat fast med popnitter eller små undersænkede skruer.

Jeg kunne godt formaste mig til at montere disse ikke specielt prydelige plader på min 109", specielt fordi jeg bruger vognen som rullestillads når jeg skal op og skære lidt grene af mine forbistrede popler, eller skal male udhæng på værkstedet, rense tagrender osv osv. Med disse dørkplader monteret, undgår jeg at træde alt for dybe buler i skærmene når jeg kravler op på taget, med mit ikke ubetydelige korpus.
Jeg går, som du måske kan ane, ikke så voldsomt op den fine finish, men ser vognen som en nyttig brugsgenstand i mange henseender!! :-)
I mine øjne er en godt brugt Land Rover, der udstråler hårdt brug, en særlig smuk vogn!! :-)
Hele mit bilaktive liv har stort set drejet sig om "finbiler" hvor alt går ud på at pudse og polere, og det er jeg træt af. Selv min Mustang står møget ind i aftryk af mudrede kattepoter!! :-)

mvh
Knud, som nu nok skal vaske Mustang før forårssæsonen.
Index
77318: sv: sv: alu dørkplade på forskærmen (15-02-2009 21:35:45) (svar på 77308)
Kim Thomsen #7909, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.3.149)
Jeg har lige -i forgårs faktisk, monteret en dørkplade på min ene skærm -trods det det er en gammel SIII fra -72.
Jeg kan sagtens følge dig i dit spørgsmål. Men der mange måde at havde LR'er på. Min er lidt som Torps. Den skal kunne bruges så praktisk som muligt
Index
77321: sv: sv: alu dørkplade på forskærmen (15-02-2009 21:39:41) (svar på 77308)
Regin Nolsøe Stenberg #7565, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.50.91)
Jeg skal have dem monteret af samme grund som Knud. Forskærmen buer faretruende, når jeg er oppe at rode med tagtelt og andet gods på taget,så der synes jeg de kan være gode at have på.
Af uforklarlige årsager bruger jeg også meget af min fritid liggende henover forskærmene på bilen og det bærer den efterhånden præg af. Glæder mig til at få dem monteret,så er der heller ikke bekymringer om ridset lak under værktøjsbunken.

SIII bus hilsen
Regin
(Der venter på ny vandpumpe)
Index
77337: sv: sv: sv: alu dørkplade på forskærmen (16-02-2009 11:21:50) (svar på 77321)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.63.174)
Tak for alle jeres fine indput.

Min konklusion må være at der skal nye skærme på hvis bilen skal tilbage til at være så original som muligt!

Med S3-Veteran hilsner

Mads
Index
77339: sv: sv: sv: alu dørkplade på forskærmen (16-02-2009 11:47:35) (svar på 77321)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.55.134)
Skærme er til at lægge værktøj på og dørkplade har den klare fordel, at værktøjet ikke ruller....

Serie 1, 2A og Defender hilsen
HAns Kristian

Index
77343: sv: sv: sv: sv: alu dørkplade på forskærmen (16-02-2009 12:05:39) (svar på 77339)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
...eller så kunne man jo med fordel benytte et beskyttelsesklæde til at lægge over skærmen når man nu roder dernede i hullet - og så ruller værktøjet heller ikke og bilen forbliver original i udseende.
Men - selvfølgelig, så opnår man ikke den fordel at skærmen kan tåle en velvoksen klepperts fodaftryk ved hækkeklipning eller hvad det nu ellers er af alternativer man benytter slæden til.

Heldigivis er skærme forholdsvis billige i anskaffelse, som brugt - jeg gav vistnok 300kr for H og V til sammen kan jeg huske.

Hilsen
Stefan