tilbage

Land Rover Forum  

Index
77340: range rover 4 trinsgearkasse, manuel (16-02-2009 11:52:22)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.27.16.26)
kan jeg bruge min motorolie 20w-50 til gearkassen?
Index
77344: sv: range rover 4 trinsgearkasse, manuel (16-02-2009 12:36:46) (svar på 77340)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.134.138)
Det kan du godt; transferdelen skal dog have GL4 gearolie.
Index
77346: sv: sv: range rover 4 trinsgearkasse, manuel (16-02-2009 13:05:58) (svar på 77344)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.27.16.26)
transfredelen er det den som sidder under låget inde i førerhuset?? kender ikk rigtig noget til gearkasser..
GL4 er der et bestemt mærke man skal gå efter ??

mvh john
Index
77353: sv: sv: sv: range rover 4 trinsgearkasse, manuel (16-02-2009 16:48:14) (svar på 77346)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.228)
Hej John

Den 4 trins RR gearkasse Hedder LT95 og er sammen bygget med transferkassen. Der SKAL motorolie 20/50 på begge dele. Transferkassen har påfyldningsprop bagi ved håndbremse. Og gearkassen har påfyldningsprop i venstre side. Der er et filter i bundproppen på gearkassen. Evt. Køb en Rep. Håndbog.

Mvh

Mads
Index
77362: sv: sv: sv: sv: range rover 4 trinsgearkasse, manuel (16-02-2009 20:56:15) (svar på 77353)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.142)
Undskyld undskyld undskyld- Mads har ret, der skal motorolie i begge kasser, jeg har dog altid foretrukket
gearolie i transen da der er det smøringskrævende diff. men til gengæld ingen oliepumpe som i hovedgearkassen;
det er af hensyn til pumpbarheden at der skal motorolie
(ell. ATF) i hovedkassen.
Index
77364: sv: sv: sv: sv: sv: range rover 4 trinsgearkasse, manuel (16-02-2009 21:28:19) (svar på 77362)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.231.62)
tak for svarene, der er nu ny olie i kasserne :-)
det er så fedt at folk er så venlige med at dele ud af sin viden og hjælpe fortvivlede sjæle, tak :-)
Index
77372: sv: sv: sv: sv: sv: sv: range rover 4 trinsgearkasse, manuel (16-02-2009 23:31:18) (svar på 77364)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Mads har delvis ret. på de først udgaver af LT95 var anbefalingen i første omgang gearoil SAE 80EP / API GL4 i gearboxen og gearoil SAE 90EP / API GL4 i transferboxen. Det blev ændret på de senere udgaver af LT95 til en nye anbefaling der hed engineoil SAE 20W/50 på begge.

Se i øvrigt workshop manualen for temperatur korrigering. 20W/50 er minder brugbar når der er rigtigt forbandet hundeslædekoldt.

En sjov sammenligning fra gammel tid. M.A.N. anbefalede en engineoil singelgrade SAE 30 oil på nogle af deres gearkasser. i samme periode anbefalet ZF en gearoil singelgrade 80EP på nogle af deres gearkasser, begge var tryksmørt ! - hvor er det sjovt - jo, en 80EP svare i viskositet til SAE 30 eller omvendt, hvem har mest ret ? (måske den der fremstiller den bedste synchromesh ?)

Mv. Ole
Index
77387: sv: sv: sv: sv: sv: sv: range rover 4 trinsgearkasse, manuel (17-02-2009 13:17:15) (svar på 77364)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej John,
det er nok ikke mere end 3-4000 km siden jeg skiftede gearkasseolien sidst (udover de km. du har kørt siden du overtog bilen). Jeg fyldte Shell X-100 motorolie 20W50 på.
På for- og bagdiff. samt kromkuglerne er der Shell TranAx 80W90 på.

Hilsen
Bo Helsted
Index
77388: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: range rover 4 trinsgearkasse, manuel (17-02-2009 13:56:03) (svar på 77387)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.234.195)
hej Bo..

fandt ud af den havde tabt proppen til kassen så, nu skulle olien gerne bliv hvor den høre til..
jeg tror snart den får den helt store smørretur.

mvh john
Index
77392: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: range rover 4 trinsgearkasse, manuel (17-02-2009 15:23:53) (svar på 77388)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej John,
ikke for at reklamere for noget bestemt fabrikat, men Shells 1 liter flasker har et dejligt langt "sugerør" som gør det muligt at få olien ind de besværlige steder, såsom gearkasser og kromkugler. Husk at dreje forhjulene helt til siden, så du får "hul igennem" til kromkuglerne. Ellers løber det bare ud ved siden af, så man tror at der er fyldt op...
Hilsen Bo.