tilbage

Land Rover Forum  

Index
77745: Skattereform (24-02-2009 12:44:47)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 72.37.171.36)
Et par punkter at hæfte sig ved for os, der ejer LR'ere på gule plader:

"Vægtafgift for varebiler omlægges til en brændstofforbrugsafhængig grøn ejerafgift
og forhøjelse af vægtafgiften for ældre varebiler."

"Den grønne ejerafgift og vægtafgift forhøjes med 1.000 kr. årligt for dieselbiler
uden partikelfilter."

Citater fra Finansministeriets pressemeddelelse....

Mlrh,
Henrik
Med 88" 2,25D, på GULE plader
Index
77746: sv: Skattereform (24-02-2009 12:53:03) (svar på 77745)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hvad kan man sige?
Kør V8 og kør så lidt som muligt!
Spændende om det rammer os alle så vi kan mærke det.

Defender V8 hilsen
Index
77816: sv: sv: Skattereform (25-02-2009 18:07:32) (svar på 77746)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.165.103)
Tjaee, nogen skal jo betale Foghs "grand cru classe"
rødvinsreform og hvem ellers, ud over dagpengemodtagere
og SUstudenter? - ejere af ældre gulpladebiler naturligvis! Så er spørgsmålet- hvordan beregner man brændstofforbruget på eks.en seriebil?
Jeg har tidligere efterlyst reaktion fra HB men en sådan er pure afvist, ganske vist kun fra et husstandsmedlem
med samme adresse som et HBmedlem, men da intet HBmedlem i øvrigt har ytret sig må man vel tage afvisningen som endegyldig. Så er DLRK vel så også den eneste af de berørte parter der ikke har fundet det ulejligheden værd at gøre ingsigelse.
Måske bliver emnet vendt på det tilstundende landsråd,
men da er løbet sikkert kørt.
Index
77818: sv: sv: sv: Skattereform (25-02-2009 19:52:13) (svar på 77816)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.203)
Verner, hvád er det helt konkret, du mener, at HB på vegne af DLRK - en klub, hvis medlemmer er af meget bred sammensætning; ikke mindst også køretøjsmæssigt - skal gøre indsigelse mod .... i medlemmernes interesse ?

Jeg går ud fra, du mener, der må være en fællesnævner, som vi alle er enige om, eller?

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
- begge på hvide plader
Index
77821: sv: sv: sv: sv: Skattereform (25-02-2009 21:29:03) (svar på 77818)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.210)
Man skal ikke vække sovende hunde, Søren, men nu har du altså vækket mig og der er fare på færde for en lang tråd...

(Dem, som ikke gider, kan allerede nu slå over på et andet program eller skifte til anden tråd)

Verners letforståelige bemærkninger får mig til at blive nostalgisk og tankerne svæver tilbage til 1980, hvor regeringen fremlagde et finanslovsforslag, som bl.a. indebar opkrævning af passagerafgift på 50,- DKK pp, der krydsede landegrænsen i bus!

Forslaget var ment som et modtræk til den voksende grænsehandel og omfattede buspassagerer udelukkende.

Vedtagelsen ville have medført et væsentligt indhug i den turistkørsel, som sønderjydske busfirmaer havde og som ikke var grænsehandelsrelateret.

Vor brancheforenings kredsformand ville ikke gøre noget, fordi vi var så pæne og landskontoret var heller ikke stemt for en aktion.

Efter en drøftelse med nogle få kollegaer, besluttede jeg mig for, at anmode om fortræde for Udvalget for skatter og afgifter, hvilket blev imødekommet.

Grundig forberedt og medbringende nødvendigt talmateriale stod jeg foran udvalget og talte 20 sønderjydske busvognmænds sag.

Forslaget blev taget af bordet!

Eller for at modificeret et i den seneste tid meget brugt slagord: 'Yes, we can, if we want!'

For den, som stikker hovedet i sandet i dag, har sand på tænderne i morgen...
Index
77824: sv: sv: sv: sv: sv: Skattereform (25-02-2009 21:58:41) (svar på 77821)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.203)
Tak for nostalgisk anekdote, Paul - sådan nogle skal der selvfølgelig altid være plads til :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
77825: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skattereform (25-02-2009 22:02:09) (svar på 77824)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.203)
PS, anekdote må ikke forståes negativt. Jeg betvivler selvfølgelig ikke historien.
Index
77830: sv: Skattereform (25-02-2009 23:55:48) (svar på 77745)
anders poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.83.24.15)
Hej.

Er der nogen der ved, hvad det helt konkret har af betydning for vores land røvere i kroner og ører?
Index
77838: sv: sv: Skattereform (26-02-2009 06:50:57) (svar på 77830)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.203)
Hej Anders.

Der er endnu ikke vedtaget noget, men et godt sted at gøre sig klogere på regeringens forhandlingsudspil er følgende:

http://www.fm.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2009/02/20090224%20forarspakke%202.aspx

For biler på gule plader - som en vis andel af klubbens medlemmer er ejere af - kan det se ud som om, det kan blive dyrere end hidtil i ejer-/vægtafgift.

Men evt. ændringer i ejer-/vægtafgiften er imidlertid kun en del af den samlede pakke, og med hvilket beløb den enkelte skatteyder således samlet set bliver påvirket på bundlinien, er det ganske enkelt umuligt at sige noget generelt om. Det må i hvert enkelt tilfælde bero på et konkret regnestykke og kan ende både negativt og positivt ud - også for ejere af biler på gule plader. Foruden ejer-/vægtafgift afhænger resultatet jo også af alt muligt andet i din økonomi.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
- som bl.a. også er sparekassemand med sin sunde fornuft i forholdsvis god behold, og som derfor vil minde om, at når man går til købmand og fylder indkøbsvognen, så er det ikke nødvendigvis nogen katastrofe, at enkelte varer måtte være steget i pris, hvis bare et større antal er faldet. Alt afhængig naturligvis af, hvilke varer man køber flest af. Præcis som med skatten ;-)
Index
77897: sv: sv: sv: Skattereform (27-02-2009 20:18:42) (svar på 77838)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.156)
Jeg fornemmer et partipolitisk ærinde fra SR`s side;
hvordan de endelige tal på bundlinien ser ud for mig som
husejer og aktiv på arbejdsmarkedet med mellemindkomst, dog tæt på pensionsalderen, er sagen uvedkommende, hvad der tæller i denne sammenhænge er hvad det koster at eje og køre Landrover og det er her jeg ønsker action fra HB`s side. Vi skal alle værne om miljøet, men der er i sigselv intet miljøbeskyttende i at pålægge allerede solgte biler strafafgift, tværtimod stavnsbinder man ejerne og gør deres biler usælgelige; strafafgiften indføres udelukkende for at finansiere de påtænkte skattelettelser.
FDM, der nok har en større medlemspredning end DLRK, har allerede protesteret mod straffetogtet.
Det må siges at være en god del af DLRKs medlemmer der påvirkes af afgiften, når jeg tænker skaren af aktive medlemmer her i reg. SSJ igennem så er det omkring 80%
der rammes direkte, dem med nyere LR vil også blive ramt af "grøn" brændstofafgift, men der er åbentbart ikke noget der kan ophidse HB og får dem ud af hængekøjen.
Index
77899: sv: sv: sv: sv: Skattereform (27-02-2009 21:20:26) (svar på 77897)
Anne Munk Kallehauge #7603, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.213.233.167)
Hvis man kan abstrahere fra at jeg deler post adresse med postmesteren.
Så kan jeg dog læse og har en selvstændig mening.

Efter at have gennemlæst SR link, kan jeg se at ja grøn afgift med den ene hånd, men samtidig får man 1000 kr på personfradraget og en grøn check på 700,- ind af døren.

Hvis de så også sænker bundskatten, mon så ikke det hele går..
Index
77904: sv: sv: sv: sv: Skattereform (27-02-2009 23:18:06) (svar på 77897)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.203)
Kære Verner,

jeg kan forsikre dig, at lige meget hvilken vej diverse skatte- og afgiftsreguleringer måtte vende, og også uanset hvilken politisk fraktion, der på et givent tidspunkt måtte sidde ved roret, så ville mit synspunkt være det samme; nemlig at vi i DLRK er så forskellige både i køretøjsmæssig forstand og skattemæssig forstand, at det ikke vil være muligt at forfølge et mål i sag som denne, der ville være éntydigt i alle medlemmers fælles interesse. Og at den gentagne snak om, at HB skal på banen, derfor er noget gevaldigt, misforstået vrøvl.

Og undskyld mig, Verner, men alt det der med Foghs Grand Cru klasse, rødvinsreformer og straffetogter..... ja, hvad skal jeg sige? Hvad er det for et verdensbillede, du har? Det forekommer da om noget partipolitisk eller socialt indigneret. Det synes lidt som om, du vælger at være temmelig blind for, at uanset om vi har rød, grøn eller blå regering, så repræsenterer denne en demokratisk valgt majoritet, og samler efter sin bedste politiske overbevisning og ambition penge ind for siden igen at dele dem ud. Og indimellem så laver den - til stor fortrydelse for nogle, og til gavn for andre, men altid i det hele samfunds samlede, positive interesse ud fra et hav af analyser og hypoteser, efter det siddende flertals bedste tro herpå - lidt om i, hvordan det plejer at være, sådan at noget bliver dyrere og andet billigere.

At du i den forbindelse synes, at det er sagen uvedkommende, når jeg henviser til det større, hele billede af, hvordan skatte- og afgiftstrykket - både for den enkelte og generelt - er et puslespil af brikker, hvor man bliver nødt til at kende dem alle, før man kan forholde sig til resultatet, kan jeg næsten ikke finde anden forklaring på, end at det vidner om mangel på forståelse og overblik. Og så ved jeg ganske enkelt ikke, hvad jeg skal gøre så. Jo, give fortabt...

God weekend :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT