tilbage

Land Rover Forum  

Index
77950: "Dik, dik, dik" lyd efter olie skift i 3,5l V8. (01-03-2009 14:47:25)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.113.49)
Har lige skiftet olie i min 101" V8.
Den gik fint og godt inden skiftet, dog var det olie jeg tappet af MEGET sort og snasket.
Nu fyldte jeg nyt på og i nyt oliefilter (Som osse fik olie i) og startede vognen.
Nu kommer der en "dik dik dik" lyd og det lyder som om det er en ventil eller et stemple der slår mod noget.
Det er kun ET stempel (Eller hvad det nu er) der slår, ikke højt, men hør bart.
Kan det være at jeg bare skal lade motoren få lov til at køre lidt og se om det er fordi den lige skal vende sig til ny olie, eller skal jeg så småt overveje at få en V8 "ekspert" ud og se på det.
Motoren har kun kørt 40K km, så det er jo ikke så slemt.

Mvh Henrik, der lige havde glædet sig til en køretur idag.
Index
77951: sv: "Dik, dik, dik" lyd efter olie skift i 3,5l V8. (01-03-2009 15:03:04) (svar på 77950)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Hej Henrik, jeg har ikke så meget forstand på V8 men ved dog at de kører med hydrauliske ventilløftere og det nok er en af dem du kan høre, men hvorfor - der skal du nok bruge dit eget forslag med at få hjælp af en der har god erfaring med V8.
Du kunne efterlyse hjælp her, skriv hvor du holder til så kan folk byde ind med hjælp, det er jo bedst at have problemet " i hånden" hvis man skal yde den bedste hjælp.

Det er jo en gammel bil der kun har kørt 40.000km når den ikke kører mere anbefales det at skifte olie mindst én gang om året, olie er ferskvarer der bliver for gammelt med tiden.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
77954: sv: "Dik, dik, dik" lyd efter olie skift i 3,5l V8. (01-03-2009 15:26:20) (svar på 77950)
Leif jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.63.30)
Prøv at ringe til mig på 40553120

Hilsen Leif
Index
77956: sv: sv: "Dik, dik, dik" lyd efter olie skift i 3,5l V8. (01-03-2009 15:29:26) (svar på 77954)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Og når i så har løst problemet er vi da døende for at vide hvad det var - ik´.
Husk at skrive tilbage med en løsning.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
77966: sv: "Dik, dik, dik" lyd efter olie skift i 3,5l V8. (01-03-2009 17:10:44) (svar på 77950)
Christian Carl Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.69.6)
Hej .
jeg ved fra tidliger lejligheder at den der olie-pind har det med at være forkort- ( læs manglende mængte olie)
Kontroler oliestand.
Hvilken type ex. 20-50 olie har du hældt på, er det en olie type som er for tynd
Vh
Chr
Index
77968: sv: "Dik, dik, dik" lyd efter olie skift i 3,5l V8. (01-03-2009 17:29:33) (svar på 77950)
Lars Peter Møller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.87.128)
Jeg havde samme problem i 3.5 rr 87. Da jeg købte den "dikkede" den, jeg skiftede olie & filter med 15w 40, den dikkede stadig med kold motor, men efter ca 500km var det væk og det er det stadig så jeg tror v8 bare skal ha de sidste rester af den gamle olie væk.

MVH lp som ikke har forstand på motore men synes det er sjovt at få de gamle til at køre.
Index
77971: sv: sv: "Dik, dik, dik" lyd efter olie skift i 3,5l V8. (01-03-2009 17:58:20) (svar på 77968)
leif jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.63.30)
det lyder som et defekt/dårligt plejstangsleje ( er ikke unormalt på rv8) som ikke bliver smurt ordentligt, eller forkert olie, 20w50 er for tyk når motoren er kold og for tynd når den er varm, dette kan løses med 15w40 der er rimelig når den er kold men stadig for tynd når den er varm (så den kan godt finde på at tikke når den bliver varm). en løsning jeg lærte af en gammel v8 mekaniker er at bruge 10w60 olie det er lidt dyrere men det fjerner tikke lyden næsten hver gang.
hilsen leif
Index
77970: sv: "Dik, dik, dik" lyd efter olie skift i 3,5l V8. (01-03-2009 17:55:01) (svar på 77950)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 193.162.89.1)
Workshop Manual for RRC giver nogle anbefalinger ved filterskift på V8'eren, som måske giver en årsag:

Det anbefales at fylde det nye filter op med ren olie inden det gamle skrues løs. Herefter byttes filterene hurtigt om. I modsat fald bliver pumpen drænet for olie, og den har vanskeligt ved at ansuge / prime sig igen.

Hvis pumpen har været 'tørlagt', har der sikkert sneget noget luft ind, som er blevet trukket op i ventilløfterne.


Venligst,

Peter Vinter / 6416
RRC LSE 1993
Index
77978: sv: "Dik, dik, dik" lyd efter olie skift i 3,5l V8. (01-03-2009 18:54:36) (svar på 77950)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.113.49)
Tak for de mange forslag.

Jeg gjorder som en af mine kammerater sagde, som selv har haft en 90" V8.
Jeg lod den stå og køre stille og roligt i tomgang en 8min tid og så forsvandt lyden.
Slukkede den og startede så 3timer senere og så tikkede det igen.
Gentog processen med at lade den stå og lyden forsvandt igen.
Kørte en tur uden problemer.
En del af skulle skyldes at olien skal ordenligt rundt, især fordi det er koldt.
Olien skal lige rundt i systemmet åbenbart.
Ser igen imorgen eftermiddag om den er ovenpå eller hvad hehe.
Skiftede olie både på gearkasse, transferkasse og overdrive.
Alt virker nu (7-9-13) som det skal hehe.

Jeg brugte 20W50 alle steder jvf anbefalinger fra 101" klubben i England som jeg er med i.
Olien købte jeg hos Lars fra region Fyn der står for olie på Fyns hjemmeside.

Igen, tak for de mange ideer til hvad man lige skal prøve og kontrollere inden man går i panik.

Hilsen Henrik.