tilbage

Land Rover Forum  

Index
78385: Skift af O-ringe ved varmeapperat paa Range Rover (06-03-2009 09:38:53)
Jens Axboe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.32.3.83)
Hej

Min ellers fine Range Rover fra 1998 er begyndt at smide det meste af koelervaesken paa maatten i pasagersaedet. Jeg fik bestilt et par o-ringe hjem jvf denne side:

http://www.rangerovers.net/repairdetails/heateroring.html

og er gaaet i gang med at fikse problemet. Jeg har faaet handskerummet ud, men har lidt problemer med at faa klaret resten. Der skulle vel ikke vaere en LR haj i Kolding omraadet som skulle vaere villig til at give lidt bistand, evt en som har udfoert operationen foer? Jeg forhoerte mig hos GT Biler i Kolding (som er Land Rover forhandler) og de vil gerne goere det for mig for 11.000,-, hvilket jeg jo mener er HELT hen i vejret. Foroevrigt ikke meget positivt at sige om dette vaerksted LR maessigt.

Mvh Jens
Index
78389: sv: Skift af O-ringe ved varmeapperat paa Range Rover (06-03-2009 09:48:59) (svar på 78385)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Jens,

Se nu er du ved at blive rigtig P38-mand.... Når man er nået dertil, så er det rigtig sjovt... NOT!!!


Du skal åbne rummet mellem armlænene og fjerne de 2 skruer der sidder og holder kontaktpanelet. Dette trækker du væk og fjern de skruer der holder "træstykket omkring gearvælgeren.

Du kører højre forsæde helt tilbage og løsner de skruer, der holder sidebeklædningen på højre side af midterkonsollet - denne beklædning trækker du lidt nedad og bagud i en jævn fast bevægelse - og vupti, så kan du komme til skruen ved O-ringene... (lad være med at spænde den for hårdt!!!) Smør O-ringene inden isætning - evt. med lidt silikonefedt)

LAD være med at skille ventilationskanalerne ad - læs beskrivelsen på omtalte side igen langsomt - alt er beskrevet - det er "nemt nok" tager et par timer.

Få evt. fat i et par klemmer til slangerne i motorrummet, så du slipper fopr at tømme vandet ud i kabinen - husk at udlufte den godt!!!! og hav rigeligt med kølervæske til rådighed (den røde langtidsholdbare)

God fornøjelse!!
Index
78397: sv: sv: Skift af O-ringe ved varmeapperat paa Range Rover (06-03-2009 10:41:56) (svar på 78389)
Jens Axboe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.32.3.83)
Hej Alexander

Tak for din fine og uddybende forklaring! Det virker bestemt til at skulle kraeve ledloese kropsdele at komme derind, men jeg vil proeve at afmontere efter din beskrivelse og se om det saa ikke kan lade sig goere. Det maa blive et soendags job!

Saa maa vi se, om jeg vender tilbage med flere spoergsmaal i weekenden :-)

Mvh Jens
Index
78401: sv: sv: sv: Skift af O-ringe ved varmeapperat paa Range Rover (06-03-2009 11:03:28) (svar på 78397)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
løse krops dele - slet ikke!!! hvis du har en gummimåtte, du kan lægge op under slangerne inden du skiller dem er det en god idé!!!

Du havde altså fået fjernet handskerummet - så langt så godt... husk at samle alle stik, inden du samler igen...

Du skal forresten også afmontere temp-føler på det ene alurør til varmeapperatet.... bemærk hvordan det vender!!!

Du skal bruge en Laaang skruetrækker til at løsne skruen ved O-ringene - en Philips stjerneskruetrækker hvis jeg ikke husker helt galt...

Når du skal udlufte den, kan du med fordel løsne den lille slange, der sidder på motorkøleren øverst til venstre (set forfra) PAS PÅ IKKE AT KNÆKKE DEN STUDS, Slangen sidder på!!!!

der kommer sikkert først en masse damp ud, og når der kommer en tynd stråle sætter du slangen på igen...

Hvis du har afmonteret gearvælgergrebet (automatic) så vil den fejlmelde (gearbox fault) hvis du prøver at starte motoren uden dette på...
Index
78396: sv: Skift af O-ringe ved varmeapperat paa Range Rover (06-03-2009 10:33:34) (svar på 78385)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Varmeapperater i Land-Rovere kan være pain in the a**.
Den autoriserede oversigt over estimerede arbejdstimer ved reparationer, siger 40 timer for skift af varmeapperat i en Disco I serie 300.

mlrh Claus