tilbage

Land Rover Forum  

78490: TV2 nu på banen (07-03-2009 19:24:12)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.248.158)
Så kom afgiftsforhøjelsen på gulpladebiler med i TV2 Nyhederne hr, kl. 19.20, hvor også vore kloge skatteminister gjorde rede for, hvordan denne afgiftsforhøjelse kunne redde verden.

mvh
Knud
78497: sv: TV2 nu på banen (07-03-2009 19:32:42) (svar på 78490)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.160.87)
det lader til at får at blive minister skal man deponere halvdelen af hjernen, magen til gang sludder skal man da lede længe efter

Men det var da en rigtig flot Land Rover der var med i indslaget, det er gok nok synd for manden, at han ikke har råd til at bruge bilen mere
78500: sv: TV2 nu på banen (07-03-2009 19:55:09) (svar på 78490)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.167.48.190)

Jeg synes der manglede den oplysning at det er ALLE gulpladebiler der bliver ramt, biler før '98 bliver bare ramt 5.040 kr hårdere....

Mvh
Morten
78502: sv: sv: TV2 nu på banen (07-03-2009 20:09:41) (svar på 78500)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Øh den skal jeg lige ha' igen. Siger du at alle biler, gule som hvidpladede bliver 5.040,-kr dyrere? eller mener du at gulpladebiler fra før '98 kun bliver 5.040,- kr. dyrere?

Hilsen Niels
78505: sv: sv: sv: TV2 nu på banen (07-03-2009 20:18:38) (svar på 78502)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.167.48.190)

Som jeg har læst forslaget, så stiger vægtafgiften på alle gulpladebiler til niveau med ejerafgiften på hvidpladebiler, plus et tillæg for manglede partikelfilter på de fleste dieselbiler. Og for gulpladebiler fra før 3/6 1998 forsvinder fritagelsen for privatbenyttelseafgiften altså 5.040 kr oveni

Mvh Morten
78509: sv: sv: sv: sv: TV2 nu på banen (07-03-2009 20:24:54) (svar på 78505)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Morten,

Godt forklaret! det er nemlig essensen af forslaget!

betal, betal og betal!!! og betal så lige en ekstra gang!
78514: sv: sv: sv: sv: sv: TV2 nu på banen (07-03-2009 21:13:46) (svar på 78509)
Rasmus Hintze (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.106.209)
Der er vist ingen tvivl om at staten gerne ser at en stor del af den danske befolkning kaster sig ud i eventyret med el biler, inden for de nærmeste år. Altså i miljøets navn,- selvfølgelig.
Så er det jo belejligt at Dong energy i konkurrence med kineserne, vil langere elbiler på de danske veje i 2011.
(Er der ikke noget med at staten er hovedaktionær i Dong Energy?)

Dette passer jo perfekt sammen med at i det omtalte år, skal flere hundrede tusinde danskere ud og investere i et nyt køretøj, da det rent økonomisk ikke kan svare sig at fortsætte med at køre videre i den "gamle" gul(d)pladebil!
Man må jo håbe at politikerne har lavet undersøgelser på, hvilken miljømæssig belastning det vil være at skrotte alle disse køretøjer? For ikke at snakke om den miljømæssige belastning det vil have at producere så mange nye køretøjer?

Gu ve`hvad politikkerne vil gøre ved statens egne køretøjer? Tænker f.eks. på alle de gamle dieseldrevne køretøjer som forsvaret er i besiddelse af? Eller de gamle dieseltog som banedanmark er i besiddelse af? For ikke at snakke om den voldsomme CO2 udledning der er fra skib/lastvogn/flybranchen?

Måske skulle disse urimelige afgifter ramme importbiler efter 2010/2011? Og måske skulle politikkerne kigge mere mod syd og lærer af tyskerne som byder 10.000,- i skrotpræmie. Mon ikke der vil ryge en hel del gamle biler på den bekostning, altså nu hvor det drejer sig om miljø og ikke "den store økonomisk gevinst":o).
Dette er mine forslag til en bedre verden i miljøets navn. Istedet for noget der stinker langt væk af en gigantisk offentlig pengemaskine, som ikke har noget med miljø at gøre, men mere minder om Kejserens nye klæder....
78515: sv: sv: sv: sv: TV2 nu på banen (07-03-2009 21:38:49) (svar på 78505)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Aha. Det lyder for mig fuldstændig forrykt, men når nu alle, inkl. pressen og vores skatteminister udlægger det på den måde, så må det vel passe?

Det undrer mig blot at det ikke har skabt et størrer ramaskrig. At det kom i TV-2 Nyhederne kan vi vist takke vores klubkammerat Ole Pars for, ellers der utroligt stille. Prøv engang at se hvor langt nede nyheden har ligget på jp.dk og politikken.dk, og det er på trods af at det i over et døgn var det mest læste indlæg! Alligevel er det en størrer nyhed at de har sendt en raket ud for at lede efter E.T.!
jp.dk har dog en atikkel hvor FDM harselerer over skatteforliget. Men der hænger de sig mest i afgiften for manglende partikkelfilter på 1000,- Det er da vist det mindste problem.

Jeg forstår ikke den manglende interresse. Eller også er der mange der ligesom mig slet ikke kan tro på det uhyrlige i forligsoplæget. Måske kan vi påvirke politikkerne og den offentlige mening, men det kræver langt flere historier i stil med Poul og hans flotte brandbil. En bil der for øvrigt fik en fortjent pris ved sidste års Rover Nationals Concur de Elegance.

Hilsen Niels

78537: sv: sv: sv: sv: sv: TV2 nu på banen (08-03-2009 04:33:04) (svar på 78515)
mark byrne (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.172.129)
Jeg kan ikke forstår hvorfor de ikke 'bare' ligger en 50 øre på liter 'miljø-afgift', hvis nu hensigt sandelig er at beskytte miljøet.

Dem da kører meget og dermed (måske) skader miljø meste, betale mere end dem da kører ikke så mange km om året.

Og inden jeg er svinet til (!) må jeg sig at jeg kører 40.000km or år i min land rover så det vil koster mig dyrt på diesel regning...men jeg synes det er mere retfærdig end at alle folk betale oppe mod 16.000kr om år ligegyldig om man kører 4000 eller 40.000km...
78689: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TV2 nu på banen (09-03-2009 10:13:03) (svar på 78537)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Mark.

Nu ved jeg ikke om du har læst aftalens teksk, men der står faktisk i et andet afsnit end det, vi konstant snakker om (det der handler om varebiler), at man vil hæve brændstofafgiften på diesel med 1 krone.

Der rammes man så lige igen igen igen.

Med sørgelig hilsen,

Jakob E S
78694: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TV2 nu på banen (09-03-2009 12:10:18) (svar på 78689)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Jakob.

Hvor helt konkret i aftalen har du læst det? Jeg må have overset punktet under analysen af alt det øvrige.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
78703: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TV2 nu på banen (09-03-2009 13:38:10) (svar på 78694)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det står der ikke. Du har helt ret - heldigvis.

Jeg havde det fra en kladde til aftalen, som jeg læste efter aftalen var indgået, men før den var på de officielle hjemmesider.
Jeg har nu kigget i den der er på skatteministeriets side,og der står intet om det.

MVH Jakob E S
78543: sv: sv: sv: sv: sv: TV2 nu på banen (08-03-2009 09:37:09) (svar på 78515)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.29.7)
Citat:
Jeg forstår ikke den manglende interresse. Eller også er der mange der ligesom mig slet ikke kan tro på det uhyrlige i forligsoplæget. Måske kan vi påvirke politikkerne og den offentlige mening, men det kræver langt flere historier i stil med Poul og hans flotte brandbil
Citat slut.

KTM:
Ramaskriget kommer, den dag den første mammutopkrævning dukker op i postkassen, men da er det for længst for sent.

Desværre er der rigtig mange, der lukker helt af for realiteterne i form ønsketænkning. Man kan kalde det fortrængning, lyve for sig selv, ønsketænkning, dagdrømmeri eller meget andet, men ligesom jeg mener, at en løgn ikke bliver til sandhed, selv om den getages aldrig så mange gange, så fjerner dette forslag sig heller ikke af sig selv. Historien viser endog, at budbringeren med det dårlige budskab ligefrem bliver dræbt, fordi man ikke vil vide af disse dårlige efterretninger! :-(

Jeg kan godt forstå, at mange vægrer sig ved at tro skriften på væggen, fordi det får så store ubehagelige konsekvenser, og det kræver nok også årtiers kamp mod magtapparatet, på liv og død, for straks at opfatte faresignalerne, i blot ganske få ord fra dette kafkaske vælde, der på ingen måde er gearet eller har lyst til at tage menneskelige hensyn. Der er ikke noget, der er magtapparatet så inderligt ligegyldigt, som det enkelte menneske.

Det der tæller er magt/stemmer og dette her, mener man åbenbart ikke, der er stemmer i. Hvem vil huske en politiker for at han reddede os med de gamle gulpladebiler i forhold til ham der indviede et nyt, oggentligt, alt for dyrt, stort og overflødigt skandalebyggeri?

Alene det, at man mener en bil sviner mere, alene fordi farven på nummerpladen er gul og man ikke vil indregne det væsentlige faktum omkring CO2 belastning, at en bil med meget lang levetid, fra fabrik til skrot, totalt set belaster langt mindre end nye biler, viser at det her handler ikke om miljø, men alene om skattekroner.

Så Niels, jeg håber du kommer på banen og gør dit til at påvirke beslutningstagerne!! Tiden er ikke længere til at tale til besindighed. :-)

mvh
Knud
78548: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TV2 nu på banen (08-03-2009 10:46:24) (svar på 78543)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.171.99)
Har lige set indlægget på TV2.

Problemet for mig at se er, at det fortsat i den trykte presse og på nettet og nu også på TV kun er 4x4 biler der tales om.

Jeg tror rigtig mange er af den opfattelse at dette rammer kun de der rige nassere der kører 4x4. Det jeg godt kunne tænke mig var ham den private mand der kører i en golf fra 1997 på guleplader. For de bliver jo også ramt - tilsyneladende er det bare ikke gået op for mange endnu. Vi ved det jo kun fordi vi har netværket her.

Og så syntes jeg faktisk at journalisten fra TV2 (og i øvrigt andre) glemmer at spørge skatteministeren hvormeget han syntes, at tilsvarende biler på hvideplader sviner. Vi taler jo fortsat om primært ca. 100-115.000 biler ud af en samlet bestand på ca. 2.5 mill. biler under 3.500 kg.

Jeg talte med en kollega på arbejdet i torsdags, der har en opel et-eller-andet fra 2006(guleplader), han var ikke klar over at han blev ramt - det blev han så klar over.

Eddie
78546: sv: sv: TV2 nu på banen (08-03-2009 10:27:27) (svar på 78500)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Hej Morten

Super forklaring. Men da jeg er ved at importere en 110 V8 fra 1990 fra Tyskland går jeg og overvejer om jeg skulle ofre lidt mere reg. afgift og få hvide plader på.
Har du nogen ide om hvordan sådan et regnestykke ser ud?
Den er jo benzin (straffes ikke for manglende partikelfilter) men ejerafgift plus privatanvendelse skulle vel være omkring 10.000 kr. årligt?
Det skal vejes op mod at betale mindre i indreg. da det i princippet er en pick up model med 30 % afgift såvidt jeg har forstået.
På langt sigt er det jo under alle omstændigheder nok bedst at have hvide plader - det er jo den vej det går. Det er jo også kun i DK vi har en bilpark på gule plader til private. Og harmonisering og globalisering i ved!

Tak

LR hilsen
78550: sv: sv: sv: TV2 nu på banen (08-03-2009 11:09:09) (svar på 78546)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.167.48.190)

Hej Søren

Reelt er der ikke nogen der ved noget som helst endnu. Det er endnu kun et forslag, men jeg ville ikke købe en bil på gule plader før forslaget er endeligt vedtaget og man så kender de faktiske omkostninger ved at ha' plader på bilen.

Mvh
Morten
78556: sv: sv: sv: sv: TV2 nu på banen (08-03-2009 12:06:39) (svar på 78550)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Søren og andre...



Såfremt man betaler registreringsafgift til hvide plader skal man kun betale ejerafgift og eventuelt tillæg for manglende partikelfilter såfremt bilen kører på diesel og IKKE har partikelfilter.

Tillæg for privat anvendelse skal kun betales hvis der er tale om en varevogn på gule plader! - og dette er afhængigt af bilens totalvægt!

Op til 3 tons: Kr. 5.040,- helårligt
Over 3 tons: Kr. 15.000 Helårligt.

Så en Land Rover på hvide plader fortsætter uanfægtet hvad angår ejerafgift - kun partikelfiltertillæg kan komme på tale, hvis det er en dieselbil.

Gulpladebiler, der anvendes privat bliver fremover ALLE berørt af tillæg for privat anvendelse samt vægtafgiften erstattes af ejerafgift (hvad den så må være for det enkelte køretøj kan jeg ikke svare på lige her og nu i skrivende stund - Jeg ved at Søren Rasmussen har gang i et skema herom.....

Jeg skal mødes med nogle af vores gode medlemmer i eftermiddag hvor vi skal drøfte muligheder/handlingsplaner for hvad vi kan gøre... Mere herom senere!
78595: sv: sv: sv: sv: sv: TV2 nu på banen (08-03-2009 16:43:40) (svar på 78556)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.203)
Hej Thorstein.

De privatanvendelsestillæg, du nævner, er de nugældende for varebiler med 1. indregistrering fra og med 25/7-2007.

For varebiler med 1. indregistrering fra og med 3. juni 1998 til og med 24/7-2007 er de nugældende tillæg som følger:

Op til 2 tons: Kr. 900,- helårligt
Over 2 tons: kr. 5.040,- helårligt

Det er de sidst nævnte tillæg, der som det ser ud med den nye skattepakke, også vil komme til at gælde for biler med 1. indregistrering før 3. juni 1998. Med en 2-årig indfasning.

Der er i øvrigt intet belæg for at fremhæve ALLE, som du gør det her. Ordet alle er ikke brugt sådan i hverken Skattekommissionens udspil eller regeringens og DF's aftale om ny skattepakke. Det er bl.a. netop derfor, at det fortsat er uklart, hvordan de nu gældende regler for veteran-varebiler evt. påvirkes.

Iøvrig er det kun for nye biler efter 1/1-2010, at vægtafgiften erstattes af ejerafgift. For øvrige biler vil der ske en regulering til samme niveau som ejerafgiften. Men hvordan denne regulering helt konkret kommer til at foregå er endnu uklart jfr. mine kommentarer i det d.d. af Kenneth Poulsen postede indlæg.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT



78597: sv: sv: TV2 nu på banen (08-03-2009 16:46:58) (svar på 78500)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.203)
Hej Morten.

Der står faktisk ikke "alle" (og i øvrigt slet ikke "gulpladebiler", men varebiler). Det er netop derfor, det fortsat er uklart, hvordan reglerne for veteran-varebiler evt. påvirkes.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
78604: sv: sv: sv: TV2 nu på banen (08-03-2009 17:15:03) (svar på 78597)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Søren,

Ring lige til mig - har sendt dig en mail med tlf. nr.