tilbage

Land Rover Forum  

Index
7898: Planing af topstykke (22-02-2003 13:17:15)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.84.221.237)
Hej med jer.
Jeg har nu pillet topstykket af min 2, 25 benzin motor fra 84. Den sidder i en 90er. Jeg får skifter samtlige ventiler. De ventiler der nu kommer i er af den slags der bliver brugt til seriebilernes konvertering til blyfri. Jeg skulle da kunne køre blyfri, eller hvad siger i ? Ventilsæderne bliver ikke skiftet, blot slebet.
Stempler og cylindre ser i øvrigt fine nok ud.
Mit spørgsmål går egentlig på om jeg kan og bør plane topstykket et par millimeter. Hvis jeg gør det, skal jeg så også skifte knastaksel(eller er det kardangen?) ? Kan det gøres uden at der skal gøres en hel masse "ekstra" ?
Formålet med at gøre det, skulle være at få en bedre benzinøkonomi, ikke så meget at hive heste ud af motoren(hvilket selvfølgelig også er fint nok).
Sidste kompressions test viste i øvrigt følgende(i bar) :
1 cyl. : knap 10,5
2 - : knap 10,5
3 - : 9,5
4 - : 10,5
Er det Ok eller mega skidt ?
Målingen er taget med de gamle ventiler, så det burde jo blive lidt bedre med de ny ikke sandt ?
Motoren har gået knap 275.000 og er slidt, men funktionel.

Jeg ser frem til jeres svar, da jeg jo kan se at der igennem tiden har været meget debat om disse emner(bly Vs.blyfri).....
Med venlig hilsen og på forhånd tak
Nikolai Norup
Index
7904: sv: Planing af topstykke (22-02-2003 20:58:51) (svar på 7898)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.124.233)
jeg ville nok plane topstykket , MEN ikke et par milemeter der er som regel ikke behov for mere end højst 1 tiendedel af en milimeter og det har ingen påvirkning af din knast men du skal justere dine ventiler (som du skal hver gang du har toppen af)
Index
7922: sv: Planing af topstykke (24-02-2003 01:33:55) (svar på 7898)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.50)
Hej Nikolai!
Hvis du vil konvertere til blyfri så er det sæderne der skal have en tur, ventilerne kan sagtens tåle blyfri.
Du kan med fordel plane toppen med 2,5 mm. og dermed øge motoren ydelse, udskiftning af knast er ikke nødvendig, det er blot endnu et trin blandt mange i tuning af motoren.
Inden du sender topstykket hen til en eller anden, så få en pris på arbejdet. Ole Pedersen siger at han kan lave et topstykke der er planet med sæder og ventiler, og øgede porte svarende til de stage II topstykker der sælges i England for ca 4.500 kr. og det er faktisk billigt.
2128 Hartley