tilbage

Land Rover Forum  

Index
79144: Ombygning af førerplads i defender (15-03-2009 18:13:59)
Allan Malmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.30.174.6)
Hej

Jeg har før skrevet for at få gode råd til køb af en Defender. De var mange, og tak for dem. Derfor begav jeg mig glad og fro afsted for at tjekke de valgte biler ud, men ak og ve - hvordan i hede hule he.... kan I være i den bil, ikke mindst i førersædet :-)

Mine ben måtte krølles ind under rattet for at komme til pedalerne, for sædet kunne ikke køres langt nok tilbage, og jeg måtte på det nærmeste lukke førerdøren med højre hånd - der var ikke plads til at trække den til mig med venstre. Til gengæld måtte jeg næsten råbe til kæresten, der sad 2 meter til højre i passagersædet.

Uden en mindre trappestige gik det jo ikke at komme på bagsædet, hvorfra man næsten kiggede ned, når det kom en bus forbi.

Men - bortset fra det, så var det en bil så fuld af karakter, at nabobilen, en Volvo XC90 jo næsten forsvandt i ligegyldighedens tåger.

Men - og nu kommer endnu et Defender-spørgsmål:

Er der nogen herinde, der har ombygget førerpladsen, så den rent faktisk kan siddes i. Altså rykket sæderne tættere sammen og længere tilbage (i hvert fald førersædet), så man ikke får krampe af at tage en tur i den. Er det eventuelt til at gøre selv, uden at det koster en en halv ny bil.

Jeg håber der kan lade sig gøre uden for meget besvær, for det er fristende, når man nu bor i Sverige, og har fået øje på en Defender 06, med bare 17.000 km. på klokken til 143.000 dkr. - med bagsæder :-)

Ja, undskyld, den var måske under bæltestedet :-)
Håber jeg er tilgivet.

vh

Allan
Index
79146: sv: Ombygning af førerplads i defender (15-03-2009 18:47:10) (svar på 79144)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Tilgivet??? - du kan tro nej, og måtte dine tær krumme i al evighed og give dig ligtorne på størrelse med Fyn! ;-)

Jamen dog du milde - du figurerer vel ikke i Guinnes Book of Records med din aseelige højde - vel?

Coca Cola - skulle efter sigende være skyld i at ungdommen er vokset unaturligt meget, da skidtet er fyldt med vækstfremmer og andet sjovt. Så løsningen for disse har jeg ladet mig bilde ind er at at skifte sædet ud med et endet - hæve sædet en anelse og trække det så langt tilbage som muligt. Hvordan folk så gør det i praksis er vist meget forskelligt -alt afhængig af sædets konstruktion og ryglænet udformning.

175cmHilsen

Stefan

Index
79151: sv: Ombygning af førerplads i defender (15-03-2009 19:08:14) (svar på 79144)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Allan

Jeg var inde i en spritny 90" da jeg tilfældigvis var i Knuthenborg Safaripark samtidig med "Land-Rover karavanen" sidste efterår. Jeg er 187 cm og lidt godt i stand. Jeg sad præcis som du beskriver det. Jeg var ganske overrasket, for der er faktisk en del mere plads i min gamle 88" fra ´65.

Mener at have hørt at der findes kits, til at erstatte noget af al den aptering og polstrin, der fylder. Men helt ærligt: at begynde at skære i en helt ny bil? Det kræver vist engelsk syge. :-)

Hilsen Niels
Index
79154: sv: sv: Ombygning af førerplads i defender (15-03-2009 19:54:13) (svar på 79151)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 84.49.80.195)
ingen problemer å få setet lenger inn i bilen og heller ikke problemer med å få det bakover.. det finnes ferdige kit til å heve setet med eller du kan gjøre det selv.. hvis du skal ha det høyere og lenger bakover så er det bare 2 stk firkant profiler på min 40 x 40 mm så du kommer over kanten bak setet og montere sete skinnene på så langt bak du lyster.. er det i en 90 så er det ett kit som du kan montere i stedet for b torpedoveggen.. se hvordan de har gjort det her.. http://www.eastcoastrover.com/152.html
Index
79180: sv: sv: Ombygning af førerplads i defender (16-03-2009 07:54:08) (svar på 79151)
Allan Malmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.184.110.26)
Hej Niels

Engelsk syge, måske :-)

Men når der blandt ens tidligere biler er en disco 3, der har en helt fantastisk førerplads, så havde jeg måske ventet en lidt bedre en af slagsen.

Jeg kan ikke forstå, hvorfor der skal være så langt over til paasageren, mens man næsten sidder med armen ud af vinduet - ufrivilligt.

Og det kan godt være, at det er en del af charmen, men så charmerende behøver den nu heller ikke at være :-)

Nå, jeg vil kigge lidt mere rundt efter en ombygningsmulighed, for bliver pladsen ikke bedre, så kommer desværre ikke en Defender i min garage.

PS: Hej Stefan - med 188 cm er jeg nok ret almindelig, men man skal da være bygget lidt "skævt" for at syntes at Defender-førerpladsen er perfekt.
Ups - glemte lige, at med 44 år siden klasket bagi, så er cola ikke mit foretrukne mærke :-)
Index
79193: sv: sv: sv: Ombygning af førerplads i defender (16-03-2009 11:18:05) (svar på 79180)
Frederik Busk-Clausen #6066, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.158.167)
Mud Rails er også en løsning. Selvfølgelig kan man lave noget selv i samme stil. Men det fede ved dem er at vinklen bliver ændret en lille smule plus at der er et hak i dem så de går over den lille lodrette kant på sædekassen.
http://mudstuff.co.uk/MUD_Seat_Rails.shtml

Jeg shoppede et sæt til Billing til en lidt anden pris en den på hjemmesiden og de virker fantastisk.

Har ikke prøvet at rykke mit sæde til ventre endnu men har tanker om at prøve det en dag.

Et mindre rat har også gjort at jeg kan sætte foden på koblingen uden at dreje til højre.......

Mlrh
Flop ( 196 cm og sidder fantastisk fast i sædet)
Index
79291: sv: sv: sv: sv: Ombygning af førerplads i defender (17-03-2009 11:11:32) (svar på 79193)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.74.137)
Bulkhead removal kit. Så kan sædet rykkes længere tilbage. Nye skinner der hæver sædet en smule.
Eller hvis du er meget høj ! et hul i taget måske ?
Hilsen Kenn
Index
79626: sv: sv: sv: sv: Ombygning af førerplads i defender (22-03-2009 12:22:59) (svar på 79193)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.54.179.42)
Jeg har monteret to aluprofiler under slæden og det hjalp både mht højden og længden. Bulkhead kittet er det næste, so står på programmet... fåes hos Britparts
Index
82939: sv: Ombygning af førerplads i defender (12-06-2009 07:47:40) (svar på 79144)
Lars Rindom Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.136.92.76)
Hvad siger told/skat/Syn til at man skærer i Bulkhead bag sæderne - er det ok?

Jeg er 196cm og netop ved at købe min første LR - en 90'er. Jeg har tidligere kørt et par stykker og pladsmanglen ved jeg på forhånd bliver et tema :o)

Der er én herover som nævner en udstyrsleverandør 'Billing'.. det firma har jeg ikke kunnet finde. Er der nogen som kan hjælpe? (Eller er det bare en tyrkfejl for 'billig' :o)

Lars
Index
82950: sv: sv: Ombygning af førerplads i defender (12-06-2009 10:25:45) (svar på 82939)
Flop #6066 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.62.66.150)
Det er så mig der har været i Billing.
Billing eller Billing Aquadrome er en by hvor der afholdes et stort Land Rover show hvert år. Det er ikke en butik.

Bulkhead removelbar kan fås flere steder.
Ved at Paddock og Mudstuff har dem.
Ved faktisk ikke hvad Skat siger til det men tror ikke der skulle være noget galt i det. Jeg gør det da når jeg har sparet den store pose penge sammen de skal have for sådan en jernstang!

Mlrh
Flop #6066
Index
82959: sv: Ombygning af førerplads i defender (12-06-2009 14:32:28) (svar på 82950)
Lars Rindom Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.136.92.76)
Aha :o) man bliver jo klogere ..

Hvad er grunden til at man ikke bare selv kan lave en løsning? Hermed mener jeg skære ud, montere skinne etc. Skal rumdeleren forstærkes specielt for at opretholde noget stivhed i chasiet? Eller er der en anden grund til at man skal have et specielt kit?

Mvh, Lars
Index
82961: sv: sv: Ombygning af førerplads i defender (12-06-2009 15:13:31) (svar på 82959)
Frederik Busk-Clausen #6066, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.158.167)
Som Mudstuff selv skriver

"The replacement U-shaped Bulkhead Removal Bar is manufactured in box-section steel to ensure the bodywork's structural strength is retained. A finishing strip conceals the cut edge while adding additional rigidity.

Jeg er tømrer og har ikke meget forstand på "jarn". Så om du kan lave noget selv ved jeg ikke.

Var lige inde og kigge og 110pund er da ikke meget? Det er ikke mange mande timer du kan bruge for at det skal være billigere.
Hmm..... mente bare de var noget dyrere sidst jeg var der.

Mlrh
Flop #6066