tilbage

Land Rover Forum  

79246: DLRK ARR. i fremtiden (16-03-2009 21:33:57)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.115.213)
Er der nogen der har tænkt på , hvordan det forholder sig med arrangementer ud i den sorte fremtid hvis, og det gør det sgu nok, bliver gennemført med de nye afgifter ?
Jeg tænker her på fremmøde af biler.
De fleste fremmødte til arr. her i regionen er jo gulplade og vil det fortsætte i fremtiden eller ?
Er fremtiden måske at troppe op med bilen på trailer uden nr. plader !
Det kræver vel at der bliver foretaget visse ændringer af vedtægterne.
Nå men nu vil jeg igang med at lave mine nye christiania plader he he.

V8 Hilsner
Finn Otto
79248: sv: DLRK ARR. i fremtiden (16-03-2009 21:44:10) (svar på 79246)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Ja - bliver det vedtaget, så kommer du nok ikke til at skulle stå i kø!
79250: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (16-03-2009 22:15:14) (svar på 79248)
Tove Bahn - Sanger + #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.134.48)
hvordan kører rallybiler egentlig - der er nedsat registreringsafgift og vægt/ejerafgift er også anderledes.

Så måske ses vi med Wildcats derude....

Hilsner

Svend
79251: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (16-03-2009 22:17:03) (svar på 79248)
Niels Mikkelsen #4782, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.81.74.218)
Ellers må man klaske nogle prøve plader på Landyen.
Med venlig 101 FC ambulance hilsen Niels
79253: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (16-03-2009 22:21:48) (svar på 79251)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
- mig bekendt IKKE til et DLRK arrangement, da bilen ifølge vedtægterne SKAL være indregistreret - medmindre jeg læser forkert.
79257: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (16-03-2009 22:29:43) (svar på 79253)
Niels Mikkelsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.74.218)
Finn Otto snakke om at køre til DLRK arangement uden plader.Så vil han heller ikke kunne deltage.Det bliver vel sådan at vi skal køre på lukkede baner uden plader da mange ikke vil have råd til at have Land Roveren på gule skilte.
Med venlig 101er hilsen Niels
79258: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (16-03-2009 22:41:37) (svar på 79257)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
J a - havde jeg pladsen, så var I (der fremover ikke vil ha´ råd) velkomne. Lad os håbe at loven ikke får sådanne mørke konsekvenser.

Hvor står vi forresten i dag med vores sag - er der fremkommet noget brugbart nyt i sagen - eller kæmper vi stadig med bind forøjnene og hver for sig i alle retninger?

Hilsen
Stefan
79259: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (16-03-2009 22:42:03) (svar på 79257)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.103.131)
Tja Niels, nu mente jeg jo netop at det er umuligt at komme uden plader til arr. i dlrk og deltage. meni fremtiden er du jo så næsten sikker på at vinde hvis du møder frem med hvide plader på ! der bliver jo nok ikke den store konkurence ude i landet, derfor måske ændringer i vedtægter, men nu må vi jo se.
Svend jeg ved ikke hvordan det forholder sig med rally biler, der er jo stadig plader på og de må køre på vejen, om der så er andre regler med vægtafgift for dem må jo undersøges.
Med nysynede V8 Hilsner
79261: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (16-03-2009 23:08:38) (svar på 79259)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Jeg griber lige den her i luften: "meni fremtiden er du jo så næsten sikker på at vinde hvis du møder frem med hvide plader på ! der bliver jo nok ikke den store konkurence ude i landet, derfor måske ændringer i vedtægter"

- med hensyn til konkurrencer og muligheden for at vinde, så har vi da indtil nu i DLRK-regi fint klaret os med helt at udelukke standart seriebilerne for at kunne vinde så meget som opvarmet luft til hjulene, da konkurrencerne mig bekendt ikke har været opdelt efter udstyr og anden klassementsopdeling af betydning (motorydelse, ascessories, dæk, spil, krog m.m. De toptunede vinder jo hver gang (de samme hold år ind og ud render med de store fine sponsorerede præmier) - så medmindre der kommer vedtægtsændringer, så har du helt ret i din betragtning.

Seriehilsen
Stefan
79270: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 07:25:37) (svar på 79261)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.52.179)
Jo jeg mente at der jo nok i fremtiden ikke dukker så mange gulplade biler op til arr. hvis man så kommer i en rally reg.bil er der jo nr.plader på og man er med igen.
men reglerne skal nærstuderes lidt mere.

V8 Hilsner og smil på læben når jeg starter

Finn Otto
79262: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (16-03-2009 23:30:55) (svar på 79259)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
Rally vejen kan være en mulighed, men der er meget strenge regler for at køre på "prøveplader" til et rally.

Her er link til information om Afgiftsfri rallybil:
http://www.dasu.dk/regado.jsp?type=page&id=345&menuid=1

Hilsen
Struntze
79284: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 10:19:25) (svar på 79262)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Tja og det er næppe en mulighed, ihvert fald ikke efter de nuværende vedtægter, med mindre at stemningen ændre sig her i klubben og de ændres, vi ( bla undertegnede) har jo tidligere ( midt firsener) arbejdet på at få det lavet som fx i england, men det modsatte diverse "klogeåger" og "pædagotyper i op adbakke sko" sig meget kraftigt og formåede faktisk at opstille et kæmpe skræmme billede af hvad der ville ske hvis vi fik dette indført, så os der gider/gad skubbe på det, har fundet andre veje, fx toyota klubben hvor man kan køre organiseret uden numre og sådan er der så meget, men det kan jo være at den nuværende situation kan få folkemængden til at tænke lidt længere end egen næsetip......

Nød lærer jo nøgen kvinde at spinde.....det ville jo være dejligt om nogen orkede at tage tråden op der hvor vi andre slap i sin tid, jeg havde faktisk lige her ved jule tid fat i alle de gamle papire fra dengang.

Med meget tænksomme hilsner

Ole

#493

#493
79285: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 10:35:19) (svar på 79284)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Hvad skyldes baggrunden for at DLRK ikke har valgt den mulighed og ligefrem udelukket denne i vedtægterne? Det fortager sig vist i fortidens tåger og vi, der dog trods alt ikke har været med fra start af (for en mem´nneskealder siden), kender jo ikke noget til datidens tankegang på området. Skyldes det spørgsmål om hvem ansvar kan lægges på, såfremt der forårsages et uheld ude på en af banerne og der ikke er plader på bilen - eller noget andet vigtigt. Hvad er den reele grund til at ikke indregistrerede køretøjer blev forment adgang til arrangementer - og fortsat er det?

Hilsen
Stefan
79287: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 10:49:31) (svar på 79285)
Keld Gunnar Harder Andersen #1582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.156.162)
Jamen, det er jo vor formålsparagraf.
DLRK er en bilmærke-klub og ikke en terænbils-klub.
og ja, der har flere gange været forsøg på at lave en teræn-afdeling under DLRK, lidt som vetarran-afdelingen.
Men der har ikke været den fornødne opbakning.

Rover Hilsen Keld 1582
79290: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 11:07:12) (svar på 79285)
Tove Bahn - Sanger + #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 91.198.168.8)
jeg syntes, at man ikke skal kikke bagud men frem og se på hvilke muligheder der reelt eksisterer. De af medlemmerne som kører tropy har stort set alle ombygget bilerne til dette formål.

Så måske skal klubben satse på en veteranafdeling og en rallyafdeling samt en svindende del standard køretøjer midt i mellem som ender på hvide plader.

Gulpladebiler til privat brug vil i bedste fald få en længere overgangsordning, men de er jaget vildt. Såvidt jeg kan se vil man udrydde dem nu og i 2015 bilver det hele ændret til hvide plader på roadpricing sådan som pårindeligt planlagt. Hvorfor studerer adskillige medarbejdere i trafikministeriet i øjeblikket Hollands overgangsordning til roadpricing?

Hilsner

Svend
4,6 HSE på gule plader.... i 2009

79294: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 11:27:31) (svar på 79290)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
det er jo netop fremadrettet der stilles spørgsmål. HVAD skal vi stille op med vores biler og brugen af dem i klubregi, såfremt lovforslaget bliver vedtaget og konsekvensen dermed uundgåeligt bliver, at bilerne skal af med deres medaljer.
Husk på, at mange IKKE vil få råd til at konvertere til f.eks. hvide, da deres økonomi simpelthen ikke tollader det. Disse medlemmer vil derfor måtte skille sig af med en bil, der så i øvrigt jo bliver usælgelig som sådan, og så ryger behovsgrundlaget for at være med i DLRK jo også - medmindre man er så anglofil anlagt, at man da gerne er med på sidelinien i evighedernes evighed og hepper på de få heldige, der er inde i varmen med hvide medaljer og det hele.

Hele lovpakken er i sidste ende et økonomisk afgørende - de der har råd fordi de tjener godt, har jo i forvejen ingen bekymringer i det henseende, og for dem er et dybt greb i lommen jo hurtigt glemt og tjent hjem igen.

Med venlig Rover hilsen
Stefan
79295: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 11:34:02) (svar på 79285)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det skyldes jo sikkert også, man har et ønske om at færdselsloven gælder til vores arrangementer.
Der er også et forsikringsspørsmål i det. Rallykliubber og lignende er medlemmer af DASU og medlemmerne skal have licens for at være dækket af DASU's forsikring.

Så længe vi har så svært ved at finde steder at køre terræn til en fornuftig pris, så tror jeg ikke det vil være en fordel at kræve at vi kun kan køre steder hvor færdselsloven ikke gælder.
Jeg tror i øvrigt ikke, det vil være billigere for deltagerne i altiviteterne, hvis man begynder at kræve at man skal have licenser og rally forsikringer bur og ildslukningsanlæg i bilerne for at leve op til kravene fra alle mulige eksterne organisationer.

Jeg synes personligt det er fedt at vi kan mødes på klubbens egne betingelser og kun skal tage hensyn til vores egne regler. Dem har vi jo en chance for at ændre på i modsætning til DASU's. Der er jo ikke noget, der forhindrer folk i at have en bil uden plader og melde sig ind i en DASU klub ved siden af DLRK.

MVH Jakob E S
79297: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 11:41:53) (svar på 79295)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Tak - Jakob - så fik vi da lige opfrisket glemte og gemte vedtægters indhold. Jeg kan sagtens følge dig og er i øvrigt da heller ikke uenig.
Nu må vi se hvad fremtiden bringer og hvor mange medlemmer (med egen bil) klubben vil kunne stille op med til de fremtidige arrangementer.
Seriekareter fra 1948 til og med øvre grænse for veteranstatus -- hul -- LR fra 1999 og frem.

- måske, måske ikke

Hilsen
Stefan
79303: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 12:08:29) (svar på 79297)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Stefan.

Jeg vil slå fast at jeg er så ny i klubben at jeg aldrig har haft indflydelse på udformningen af vedtægterne (eller reglerne for den sags skyld).
Mit forrige indlæg er udelukkende underbygget af mit eget syn på sagen. Jeg kender en, der har forbindelse til bestyrelsen af DASU, og hende havde jeg engang en lang snak om hvor uforsvarlige vi er i DLRK, ved ikke at betale til DASU's forsikring med mere. Hun sagde at vores forsikringer overhovedet ikke dækker når vi kører løb.
Derfor synes jeg at det er rigtig godt at vores vedtægter (eller er det reglerne???) er sådan at biler skal være indregistret og færdselsloven altid gælder når vi kører.

MVH Jakob E S
79307: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 12:56:04) (svar på 79303)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.200.169)
Blot lige et indspark – Ifølge to forskellige forsikringsselskabers jurister som jeg har drøftet dette med i gennem de sidst år, så gælder færdselsloven faktisk ikke der hvor vi typisk har arrangementer og forsikringsmæssig afgøres evt. erstatningsansvar derfor culpa.

Mvh,
Henning
79308: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 13:10:14) (svar på 79307)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Det lyder umiddelbart rigtigt, Henning.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
79310: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 13:29:19) (svar på 79307)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Hvis det er gældende sandhed - hvorfor er der så et vedtægtskrav om plader til arrangementerne? Objektivt undrende spørgsmål. Er det for at sikre sig at bilerne lever op til de mindstelovkrav som en synshal ville stille - eller noget andet? Hvad er begvæggrunden/tanken/ideen herfor?

For umiddelbart er jeg da tilhænger af at have en offroadslæde holdende i carporten uden medaljer, men som samtidig kan deltage i events i plutten ved at den ankommer på en trailer eller lad trukket af vores indregistrerede LR.

Stefan
79311: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 13:36:19) (svar på 79310)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
- men -- hvis det hele har noget at gøre med TEKRONER aftalen, som klubben har lavet for menneskealdre siden, og som jeg lige kom til at tænke på - hvor de jo påstår at være de eneste der dækker skader udenfor alfarvej - så findes der vel muligheder udenom den "hurdle".
For vores (fruen og ego) vedkommende viste det sig at et forsikringsabonnement hos TREKRONER ikke kunne betale sig samt at de derudover slet ikke forsikrer veteraner (så så - bilen altså). Så skulle en veteran LR have lyst til at deltage i løjerne - så er de pr. definitionaltså "selvhjulpne".

Stefan
79318: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 14:37:16) (svar på 79311)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Mig bekendt hævder Trekroner ikke at de er de eneste der dækker i terræn. De hævder blot AT de gør det. Jeg har Trekroner og er tilfreds, men jeg kender også til andre forsikringsselskaber, der gerne vil lave en forsikring, der dækker i terræn.

Med hensyn til om vi er omfattet af færdselsloven, så ved jeg at den i hvert fald gælder i Forsvarets terræner. Der er jo offentlig adgang - OGSÅ når vi er der.

Husk i øvrigt i regnestykket at medregne udgift til forsikring til motorsport (også ulykkesforsikringen), autotrailer (incl. trailerafgift), trailerkørekort og en bil til at trække traileren.
Hvis man alligevel skal have en bil der må trække 2 ton og en bil til at stå på traileren, så tror jeg stadig det for de fleste vil være billigere at beholde den bil de har nu. Dermed siger jeg ikke, at det er fedt at det bliver dyrere, men derimod at jeg tror ikke det bliver billigere at deltage i klubarrangementer ved at tillade uindregistrerede biler at deltage.

MVH Jakob E S

MVH Jakob E S
79319: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 14:50:01) (svar på 79318)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.46.178)
Jeg tror grundlæggende ikke at formulereing af vores nuværende regler har noget som helst med klubbens forsikringsordning at gøre. Derimod er de et udtryk for ønsket om at det vi foretager os netop IKKE har noget som helst med motorløb eller motorsport at gøre ligesom de områder vi anvender jo netop ikke er afspæret til løbsformål.
Denne måde at arrangere vores aktiviteter på er foretaget for netop at sikre at det vi foretager os og der hvor vi færdes altid er underlagt færdselslovens regler.
Det er netop her der opstår misforståelser, men det må som udgangspunkt være sådan at bilens forsikring gælder der hvor færdselsloven gælder, så det springende punkt er – gælder færdselsloven også for vores aktiviteter?
Svaret på det er – at hvis der er offentlig adgang til det område vi er i og vi ikke selv har foretaget en form for afspæring – ja så gælder færdselsloven, fordi der ikke er nogen der har bestemt noget andet.

§1 i færdselsloven siger netop:
Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.

Det næste spørgsmål der rejser sig er nu, hvis færdselsloven gælder for færdsel på vej – hvad er så en vej?
Så skal man læse videre i §2 som i punkt 26 definerer en vej således:
vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.

Så uanset om vi befinder os på offentlig eller privat område, så længe flere færdselsarter fælles har adgang til at benytte et område, så længe gælder færdselsloven og dermed kravet om nummerplader. Den ophører først med at gælde hvis vi begynder at afspære og det er jo netop det vi ikke gør. Alle kan jo komme frit og være sammen med os og se på hvad vi laver, uanset om de bare kommer forbi med deres hund, kommer på cykel, eller bare er ude at gå en tur.

Der er i færdselsloven også beskrevet regler for motorsport, det er f.eks dem der anvendes hos Dansk Offroad Sport som også er underlagt reglerne fra DASU (Dansk Automobil Sports Union), så der vil det sikkert med den rigtige licens og vognbog, være muligt at deltage med en rally-synet afgiftfri bil på prøveplader fordi de delvis kører under rally reglementet fra DASU. Men det vil være en beslutning der skal tages af DOS og DASU. Under alle omstændigheder må bilen ikke selv køre til og fra løb, men skal transporteres.

Mvh. Benny #2711
79354: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: DLRK ARR. i fremtiden (17-03-2009 19:17:46) (svar på 79319)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.103.131)
Jubii , ser jo ud til at denne tråd er blevet overflødig.
Stor tak til Henrik SSj

Med lettede hilsner
Finn Otto