tilbage

Land Rover Forum  

Index
79480: Kobling larmer (19-03-2009 22:59:13)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.139.254)
Jeg har i et stykke tid haft problemer med larm ved motorbremsning i min 90" V8, men nu blev det for meget, så jeg undersøgte kardannerne, og ganske rigtigt var der gået kryds på bagerste kardan, og det er nu tage af.

Men så blev larmen bare værre. Det lyder som om det kommer fra koblingen.

Hvis jeg kobler langsomt ind uden at den kører (filer kobling) er der en mærkelig knasende / raslende lyd inde fra koblingshuset, samme lyd er der når der bakkes eller motorbremses.

Gearkassen (LT85) er skiftet for ca. 1 år siden sammen med kobling og udrykkerleje, men jeg har ikke brugt propper ved terræn kørsel (jeg ved godt det re min egen skyld).

Jeg har læst på diverse tråde, og det virker som om det kunne være noget udrykkerleje støj, eller er det fjedrene i koblingspladen. Men lige meget hvad, er det nok en udskiftning af alle koblingsdele? Og så huske de propper.

Jeg forstår ikke helt, kan man skifte koblingen uden at tage motoren eller gearkassen ud? Der er en der skriver at man kan rykke gearkassen 20 cm. baglæns og få adgang til at skifte kobling, men hvordan får man så placeret koblingspladen korrekt i forhold til akslen på gearkassen?

Med venlig hilsen
Asger Jørnow
Index
79491: sv: Kobling larmer (20-03-2009 07:34:23) (svar på 79480)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.74.221.2)
Hej Asger.

Mit gæt er udrykker leje eller tryk fod... Alternativt er det en fjeder på koblings pladen der er itu..

Det er nok lettest at fjerne gearkassen helt.

Mvh

Stephan
Index
79493: sv: Kobling larmer (20-03-2009 08:23:07) (svar på 79480)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Hej Asger

Det lyder som et færdigt udrykkerleje.
Koblingspladen fikseres med en dorn (en afsavet højgearsaksel) mens man spænder trykfoden. Gearkassen kan hvile på traversen, men det bedste er at montere den på en gearkasseløfter under operationen.
Dorn og gearkasseløfter med specialbeslag for LR gearkasser kan du låne af mig hvis det skulle være

mlrh
Claus
Index
79497: sv: sv: Kobling larmer (20-03-2009 10:21:40) (svar på 79493)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.63.99.158)
Sagen udviklede sig yderligere da jeg kørte hjemmefra i morges.

Efter en tur til bageren beslutte jeg mig til at køre gennem skoven til arbejde, og det var nok klogt, for på vej op af en bakke lød der en "sjov" larm, og jeg blev så overhalet af min håndbremse-tromle. Jeg fik fundet den i buskadset, og smidt i bilen, og kørte meget forsigtigt videre, men nu var alle mærkelige lyde forsvundet. Jeg tør ikke tænke på hvor den var havnet hvis jeg havde været på landevejen.

Jeg går derfor ud fra at det var håndbremsen der er synderen, og jeg skal ned og kikke på den i weekenden, og ikke mindst have fundet mig de manglende bolte til at holde tromlen fast.

Men jeg forstår stadig ikke helt hvordan en håndbremse kan larme som den gjorde.

Typisk med alle de mangelfulde reparationer man finder på en brugt Land-Rover.

Men tusind tak for tilbuddet, jeg vil huske det til næste gang jeg skal skifte kobling.

Med Oasehilsen
Asger
Index
79499: sv: sv: sv: Kobling larmer (20-03-2009 10:42:21) (svar på 79497)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Ups....
og du bemærkede ikke de manglende/løse møtrikker da du afmonterede kadanakslen ?? ;-)

...du er velkommen...har da også et topnøglesæt hvis du skal stramme møtrikker i week-enden... hæ-hæ-hæ

mvh Claus
Index
79501: sv: sv: sv: sv: Kobling larmer (20-03-2009 10:55:12) (svar på 79499)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.63.99.158)
Du kender alle undskyldningerne: klokken var omkring 22, jeg lå på ryggen under bilen på de toppede brosten med en lille arbejdslampe og kikkede ikke efter om der manglede noget der SKAL være der.

Ved du tilfældigvis hvilken størrelse boltene har, så jeg kan gå til den lokale skruepusher og finde noget det kan bruges til jeg får købt nogle originale?

MVH Asger
Index
79504: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling larmer (20-03-2009 11:17:32) (svar på 79501)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.74.221.2)
Det er 3/8 unf... Medmindre min er anderledes... Længden kan jeg ikke huske.



Mvh


Stephan
Index
79507: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling larmer (20-03-2009 11:29:11) (svar på 79504)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.63.99.158)
OK, når der er i tommer, kan de normalt ikke skaffes i Ringsted, med der ligger en i Køge. Så jeg bliver nok nød til at ringe til en ven eller leverandør.

MVH Asger
Index
79508: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling larmer (20-03-2009 11:42:32) (svar på 79507)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Undskyld men hvordan er det lige at håndbremsetromlen kan falde af når kardan'en sidder på? Så hut jeg visker sidder kardanboltene og og flanchen og klemmer på tromlen på en LT230.. Mig ikke forstå :)
Index
79509: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling larmer (20-03-2009 11:49:38) (svar på 79508)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.63.99.158)
Du har helt ret, men jeg skrev i mit første indlæg at jeg har taget bagerste kardan af, da der skal skiftes et kryds. Og da jeg afmonterede den lagde jeg ikke mærke til om boltene der holder tromlem på plads uden kardan var der, eller om de var løse.

Så derfor..
Index
79511: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling larmer (20-03-2009 11:52:04) (svar på 79509)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Aha nu mig forstå igen ;)
Okay men jeg mener at mindes at disse bolte der holder kardan'en også holder tromlen på plads. Ikke ligesom på en seriebil hvor der er bolte tromle og bolte til kardan. Så det er helt klart derfor du har tabt den.
Index
79512: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling larmer (20-03-2009 11:56:00) (svar på 79511)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.63.99.158)
Der er så vidt jeg ved 6 bolte i tromlen, 4 der holder kardanen, og 2 der holder tromlem til flangen.
Index
79514: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling larmer (20-03-2009 12:04:45) (svar på 79512)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hmm okay.. er som sagt heller ikke 100% sikker. Har bare en kammi der skulle køre uden bagerste kardan på hans TD5, og der blev vi nødt til at sætte boltene på for at holde tromlen på plads.. Men det kan jo være lavet om på TD5 selvom det er samme transferkasse.
Index
79533: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling larmer (20-03-2009 13:29:15) (svar på 79514)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.215.71.61)
Ja, nu ved jeg ikke hvordan jeres biler ser ud, meeen - på min defender er det møtrikkerne man fjerner når kardannen skal af. Boltene sidder i et sindrigt system inde bag håndbremsetrumlen på en form for 'drivflange', fikseret af ef en stor låsering. Hvis du kører for længe med boltene 'hængende løst' (dvs uden håndbremsetromlen og uden møtrikkerne på) risikere du at kværne det sekskantede hoved (som er gemt inde bag flangen), og en montering er så umulig uden at skifte boltene.

Hvis det kan berolige dig, er du ikke den eneste der har smidt en håndbremsetromle efter lidt perlegrus-service :)

Venligst Christian
Index
79534: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling larmer (20-03-2009 13:34:40) (svar på 79533)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.63.99.158)
Tak for oplysningen.

Den kommer på igen i aften når jeg har skiftet kardan kryds, og jeg håber at de 2 X 15 km ikke ødelægger det hele.

MVH Asger
Index
79720: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling larmer (24-03-2009 08:30:22) (svar på 79534)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.63.99.158)
Bare til info, skal der være 2 bolte der holder håndbremsetromlen på plads, de manger bare.

Og så var det heldigvis kun kardan krydset der larmede, og håndbremsen der raslede helt vildt da jeg havde taget kardannen af og den sad løst.

Så jeg slap nådigt igen. Men tak for de venlige råd og tilbud.

Med 90" V8 hilsen
Asger