tilbage

Land Rover Forum  

Index
7935: Sløv LR 90" D (24-02-2003 18:11:18)
Michael Malmquist (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.243.78)
Hej kloge hoveder!
Jeg har gennem lang tid nydt godt af alle de rigtige gode råd der er her på siden.
Nu har jeg selv en ting jeg vil lægge ud til "de vise mænd".
Min LR 90" D fra 85 bliver bare sløvere og sløvere, topfarten bliver mindre og mindre, og alt dette uden synderligt forbrug af vædsker. Alle services er overholdt og iøvrigt er der kælet mht. lækker olie, tilsætning af dysserens, o. andet der kunne have indflydelse på ydelsen.
Har andre haft samme oplevelse, eller bare en idé om hvad det kan være, modtages svar med stor tak.

Mvh. Michael Malmquist DLRK 5138
Index
7939: sv: Sløv LR 90" D (24-02-2003 21:22:40) (svar på 7935)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.244.214)
Hej Michael,

Ikke for at betegne mig selv som klog, men jeg har da et par bud på problemet.

Hvis den er sløv kan det være mange ting: Forkert indstillet pumpe, defekte dyser, slidte/knækkende stempelringe, revnende stempler, defekt toppakning, blokeret luftfilter mv. - det er meget svært at sige uden at have hørt/set motoren.

Hvis du hiver oliepinden op, når motoren går i tomgang, står olien så op i kaskader?

Hvis du letter på oliepåfyldningsproppen, siger det "fump" el. lign. der indikerer overtryk?

Prøv at få checket kompressionen - resultatet kan fortælle meget om motorens sundhedstilstand.

Ellers skriv tilbage her i Forum mht. hvad by du bor i - så kommer der sikkert en behjertet sjæl (læs LR-nørd) forbi og lytter...

Mvh
Ib - 3662 - Odder
Index
7971: sv: sv: Sløv LR 90" D (26-02-2003 10:28:11) (svar på 7939)
Hans Kristian Erbs (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.193.167)
En lav kilometerstand er desværre ikke nogen garanti for hvordan motoren har det. Jeg har også en 2,5 D, der ved 140.000 er blevet hovedrenoveret. Stempelringene, især de nederste var meget slidte.
Den har tilbragt sin ungdom fra 85 til 98 ved Naturgas Syd og ingen ved, hvordan den er blevet behandlet der.. Jeg blev opmærksom på miseren fordi den blev ved med at "skyde" pakninger (især ventildæksel pakningen) ud på grund af overkompression - viste det sig. Så oliespild kan altså også være en indikation.
Jeg håber du slipper for at gå så grundigt til værks!!
De bedste hilsner
Hans Kristian -4975 - Solbjerg
Index
7940: sv: Sløv LR 90" D (24-02-2003 21:51:18) (svar på 7935)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.100)
Hej Michael

Du kan starte med de to billige løsninger:

1: Skift luftfilter. Hvis motoren ikke får luft nok, vil den blive sløv.
2: Skift brændstoffilter/filtre (nogle modeller har vist nok flere filtre).
Et stoppet filter = mindre brændstof = sløv motor.

/JEsper
Index
7941: sv: sv: Sløv LR 90" D (24-02-2003 22:25:18) (svar på 7940)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.100)
hej igen..

Jeg glemte et af de mere sjældne problemer, nemlig mere eller mindre tilstoppet udstødning (en lydpotte kan godt falde sammen og stoppe systemet).
Hvis motoren ikke kan/har svært ved at komme af med udstødningsgasserne, vil den miste kræfter (eller rettere bruge kræfter på dette frem for at flytte bilen).

/JEsper
Index
7942: sv: Sløv LR 90" D (24-02-2003 22:58:41) (svar på 7935)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.97)
Sandsynligvis får Din LR ikke fuld gas. Check speederforbindelserne. Speederkablet kan være flosset eller der er kommet vand i, som fryser her i den kolde tid.Ryger den meget, kan det være luftfilteret. Har Du startbesvær, kan motoren være slidt eller pumpen står ikke rigtigt. Hvornår er tandremmen skiftet ? Men da Du skriver, at alle service er overholdt, forstår jeg det som virkelig alle. Hvilken type motor har Du og hvormange km har motoren kørt. Hvorledes er Dit kørselmønster ? Prøv at komme med lidt flere facts.
Index
7951: sv: Sløv LR 90" D (25-02-2003 21:26:38) (svar på 7935)
Michael Malmquist (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.243.78)
Tak for alle de meget konstruktive og gode råd, det viser at vores forum fungerer som det skal...
Til Poul vil jeg sige at vores LR fik tandrem for 20.000 km siden og har ialt kørt kun 120.000 km, og er en 2,5L diesel, og MIN KONE SOM KØRER VORES LR, kører ca. 20 km pr. tur.
Til Jesper vil jeg sige at mht. udstødning, så er den bagerste del netop blevet skiftet, uden nogen mærkbar virkning.
Ib, jeg går en af dagene i flæsket på oliepinden, og giver svar tilbage, og iø. bor vi i nordsjælland ( Ålsgårde), og alle er velkommen, jeg skal nok sørge for vædske og brød til mand og bil, og skulle nogen komme langvejsfra ( eks. Odder) finder vi nok husly, hvis nødvendigt.
Mvh. Michael DLRK 5138
Index
7952: sv: sv: Sløv LR 90" D (25-02-2003 21:57:44) (svar på 7951)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.127)
Så vidt jeg husker, sidder der under speederen en justerbar bolt. Fjern den og se, om det giver mere fart i dytten. Gør den det, ligger fejlen i speedersystemet. Få konen til at trykke speederen i bund og kig ud på pumpen, om den får fuldt udslag. 120.000 km er ingen alder for en 2,5 l - den er bare lige tilkørt. Motoren kan lide en frisk kørestil, dvs, blive kørt ud i gearene så den lyder 'fornøjelig' men ikke anstrengt. Giv venligst en melding tilbage, hvad årsagen var. Jeg er altid lidt spændt på resultatet.
Index
7966: sv: sv: Sløv LR 90" D (26-02-2003 08:08:50) (svar på 7951)
Claus Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Michael

Hvad med lidt lokal hjælp, så behøver du ikke rede op på sofaen.....

Jeg går og skruer på lidt Land-Rover mindre end 7 km fra hvor du bor, nemlig i Horserød. Du er velkommen til at kikke forbi så vi kan sætte stetoskopet på blokken. Jeg er der i week-ends og de fleste hverdagsaftener.

Send en mail eller ring 2671 5060 hvis det skulle have din interesse.

P.S.
Der er garanteret mindst 2-3 andre "eksperter" til stede på matriklen uanset hvornår du kommer forbi, så det vil ikke skorte på diagnoser ;-)

mlrh

Claus Kjøller