tilbage

Land Rover Forum  

Index
79653: At male en SIII (22-03-2009 20:39:26)
johannes Jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.80.159.126)
Goddag Forum

Jeg overvejer at male min 109'' i Stornoway Grey(?).
Skal jeg prime metallet på en særlig måde og hvis ja, med hvilke materiale?
Er der nogen som har nogle erfaringer i den retning?

Mvh
Johs. Jakobsen
Index
79698: sv: At male en SIII (23-03-2009 19:51:40) (svar på 79653)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Se - det afhænger af dit udgangspunkt og ønsket om resultat.
Er du til rulle/pensel eller er du til sprøjtemaling?

Begge dele kan udføres af dig selv med godt resultat til følge.

Nu er din karosse jo, bortset fra torpedo og grillfront (stål), lavet af aluminium og derfor skal det bare metal primes med en egent primer beregnet til alu for at det kan holde. drejer det sig om en bil, hvor malingen ellers er intakt, så kan du nøjes med at affedte/rense og slibe den gamle maling let, så den bliver ru og derefter kan du blot male med "topcoating"/"enamel" eller på dansk - slutstrygning.

De steder, hvor der er afskalninger og du kommer ned til det bare metal (alu), der skal du slibe rent med en exentersliber (du vil på et eller andet tidspunkt mærke at sliberen "tager ved" - da har du brudt den OXYDHINDE, som alu har - og dermed er du nede i det rene metal. Denne åbning i hinden holder i ca en halv time før den gendanner sig selv, og i den mMELLEMLIGGENDE tid skal du påføre din primer (zink/alu-primer på dåse er fin til formålet) - ellers holder det ikke i længden og din bil vil skalle flager med tiden.

NB:
Drejer det sig f.eks. om en hel ny dør, som fra fabrikken er forsynet med et primerlag, så siger min erfaring, at du ikke skal lade dig snyde af det forhold. Jeg har haft bøvl med mine nye døre, hvor primeren løsnede sig efter noget tid efter maling af bilen (fordi alu-behandlingstiden ikke blev ob´verholdt - arbejderen har vel holdt en længere smøgpause vil jeg tro).
Tjek på indersinden af døren (evt. et slet set sted)ved at kradse med en skruetrækker elelr kniv. Skaller der en større flage af - så kan du lige så godt belave dig på at få renset det hel af (evt. kontakte forhandler og reklamere derom) - lader malingen sig vanskeligt fjerne og den nærmest skal slides væk - så er du heldig og fabriksprimeren er i top (jeg var desværre ikke så heldig).

Når du har været efter alle småhuller i den gamle maling, slebet og primet efter alle kunstens regler, så kan du enten rulle, pensle elelr sprøjtemale din bil.

Men - primeren du benytter skal altså være bregnet til alu. Dit temparamet afgør om du vil sprøjte elelr rulle/pensle din primer på - sidstnævnte skal derefter slibes mellem hver arbejdsgang/lag.

Hilsen - og god arbejdslyst
Stefan

Index
79701: sv: sv: At male en SIII (23-03-2009 21:36:36) (svar på 79698)
Johannes Jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.80.159.126)
Godaften Stefan

Jeg siger mange tak for det fyldestgørende svar.
Når jeg når til malearbejdet, så har jeg fået lidt mere fortrolighed. Det bliver nok hele bilen som får en omgang med sprøjten.

Mvh
Johs.
Index
79717: sv: sv: At male en SIII (24-03-2009 07:53:08) (svar på 79698)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.157.254)
hva så de steder man når helt ned til alu'en, man skal vel spartle før primer eller hva'.

hc5193
Index
79744: sv: sv: sv: At male en SIII (24-03-2009 14:07:17) (svar på 79717)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Se - det er jo op til den enkelte at afgøre om det er nødvendigt.
Hvis du ønsker en lakoverflade som på en FERRARI - så ville jeg nok spartle, slibe, spartle ++ og så give den primer (undercoating), slibe, primer, slibning, mellemstrygning, slibning, mellemstrygning, slibning, topcoating + polering.

Men jeg tror ikke det er så afgørende på en ældre sIII med flere aldersbetingede buler i karossen (hvilket den næsten ikke kan undgå at have fået) - men - igen -- det er et spørgsmål om temparament og perfektionisme og har du slebet dig et bombekrater til - så du har ret - skal det være helt ud i det ekstreme flot - så er en spartling forinden primning vel ikke at gå af vejen for.


Hilsen
Stefan
Index
79749: sv: sv: sv: sv: At male en SIII (24-03-2009 15:04:52) (svar på 79744)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hvis man spartler, skal det vel gøres med noget der kan hæfte på alu?

MVH Jakob E S
Index
79752: sv: sv: sv: sv: sv: At male en SIII (24-03-2009 15:58:50) (svar på 79749)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Igen - hemmeligheden bag foholdet - hæfter/hæfter ikke - ligger i den egenskab, som alu nu engang fra modernaturs side har - dannelsen af en beskyttende oxydhinde, som hindrer/minimerer tendens til tæring. Det er denne hinde, når den ved at slibe alupladen brydes/fjernes at egneskabet for vedhæftning opstår - såre simpelt. problemet med mangleden vedhæftning af primer/maling/spartelmasse/m.m. opstår dog igen når hinden har regenereret sig selv efter ca. en halv times tid.

En moderne lignelse:
Du kan anskue problematikken lidt som en sårskorpe på et sår -- du vil ikke med godt og varigt resultat kunne bodypainte den såroverstrøet krop - skorperne vil med tiden skalle/falde af - og således også med amaling af bar alu, hvor oxydhinden har nået at regenerere.

Altså: så længe hinden er brudt kan du praktisk taget spartle/male med hvadsomhelst - kort og groft sagt. (jeg har så eksperimenteret med disse påstande - og det passer sgu).
Men - Derfor findes der alligevel nogle alubaserede midler på markedet som på baggrund af folks uvidenhed på området kan sælges til en noget højere pris end alm. primer (se - det er jo såre smart) - på den anden side fungerer de så noget bedre, hvis man ikke har formået at få fjernet al hinden (fabrikantens dobbelsikring).

Hilsen
Stefan
Index
79759: sv: sv: sv: sv: sv: sv: At male en SIII (24-03-2009 18:53:25) (svar på 79752)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.157.254)
tak for fyldestgørende svar, så kan selv jeg forstå det.

hc5193