tilbage

Land Rover Forum  

Index
79788: Mål på light weight ramme. (25-03-2009 11:05:29)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Forum.

Er der nogen der ligger inde med en målskitse af en light weight ramme?
Det kunne være rart at vide, hvad der er forskellen på sådan en og en standard serie 3 og en 90" ramme.

Index
79795: sv: Mål på light weight ramme. (25-03-2009 12:48:59) (svar på 79788)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.226.181)
Den er stort ser identisk med en civil 88". Udriggerne til torpedoen er muligvis lidt kortere. Gearkasse traversen er boltet på. På forhornene er der svejset en forstærkning trærs over. Den er for at forstærke den mindre kofanger. Bagvangen er kvardratisk og skråner ikke op i enderne som på civile.
Index
79801: sv: sv: Mål på light weight ramme. (25-03-2009 15:13:00) (svar på 79795)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg søger lidt mål, for at se hvad der skal til, for at sætte en Light weight karosse på en 90" ramme. Derfor er det i virkeligheden nok mest tegninger af disse to rammer jeg ønsker at sammenligne.
Jeg ved godt det er blasfemi at gøre det, men det kunne jo være sjovt, og når Mikael Friis kan lave en Range Rover med Minor karosse, så kan det vel også lade sig gøre at lave mit projekt.

MVH Jakob E S
Index
79802: sv: sv: sv: Mål på light weight ramme. (25-03-2009 16:31:20) (svar på 79801)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hvis du kan få fat i "Land Rover enthusiast" issue May 2007, så havde magasinet, et sådan project som main story. Eneste blad jeg selv gemte fra den årgang.

Bilen var en 80ér årgang - 90" softtop ombygget med skinpanels fra en LW - en 3,5 RV8 SU-carburator under låget, tilsat en R380 gearbox samt et ombygget center-dashboard i stil med den org. LW, men med moderne instrumenter.

Bilens stil mindet om Darth Vader på fire hjul (The dark side of the Force, goes 4X4), idet alt var holdt i sort på nær en sølvfarvet sIII kølergril.

Hayward 4x4 stod for ombygningen. http://www.hayward4x4.com ejeren havde først tænk sig at bygge på en RRC, men Hayward overtalte ham til at vælge en 90" i stedet, da det ville gøre projektet væsentlig mere økonomisk, letter og hurtigere for alle parter.

Mv. Ole
Index
79803: sv: sv: sv: sv: Mål på light weight ramme. (25-03-2009 16:36:03) (svar på 79802)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
ups - så sker det *%#!! igen ?? - glemte - sorry ;)

http://www.hayward4x4.com/downloads/LRELightweightFeature.pdf
Index
79805: sv: sv: sv: sv: sv: Mål på light weight ramme. (25-03-2009 16:55:09) (svar på 79803)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Bliver nok igen !! nød til at rette mig selv, kan godt se efter have gennem kigget artiklen igen, at det jo er stromberg carb. som er monteret !! jeg husket forkert, beklager meget.

Mv. Ole
Index
79807: sv: sv: sv: Mål på light weight ramme. (25-03-2009 18:45:37) (svar på 79801)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Kære Jacob

Blasfemi - ikke tale om. En mindre ombygning som at lægge en Light Weight-karosse på en 90" vil kun være blasfemisk, hvis du glemmer at lægge en V8 i den! Ring hvis du vil låne en hammer ....

Mvh
Mikael - som ser frem til Høvelte den 4/4 - og regn lige til den 3/4.
Index
79812: sv: Mål på light weight ramme. (25-03-2009 21:47:02) (svar på 79788)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.35.239)
Fedt projekt, men du får nok nogle problemer med syn/skat, da ID'en på en 90" ikke kun sidder i rammen, så derfor ændre bilen jo identitet og der skal nok betales afgift for dette.
Vejen frem kunne være en RR fra før 1976, her sidder ID'en kun i rammen.

En hage ved prjektet er også at du vil få nogle meget brede aksler i forhold til bilen. Antaget at du anvender akslerne fra 90". Har set en del dårlige løsninger på skærmforøgere for at løse dette problem og ganske få pæne.

Glæder mig til at læse mere om det.

Morten
Index
79816: sv: sv: Mål på light weight ramme. (26-03-2009 08:29:20) (svar på 79812)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ja lad os nu se om det nogensinde bliver til noget. Jeg skal jo nemlig lige kigge på reglerne først. Dem der kender mig (her fra forum) vil også vide at jeg ikke lader mig skræmme af at skulle en tur forbi Skat. Det er mere et spørgsmål hvad færdselsstyrelsen har at sige. Jeghar selv overvejet at bruge en RR-ramme, men 100" er rigtig langt. Det vil dog få baghjulene rigtig langt bagud. Det vil virke godt, men ikke være særlig kønt.
Det med skærmene kan jeg nok ikke komme udenom. Light weight aksler, er ikke så glade for permanent firhjulstræk. Desuden vil det jo i hvert fald være en konstruktiv ændring på det rullende chassis, som jeg vil holde så standard som muligt.

MVH Jakob E S - Fordi livet er for kort til kedelige biler - Og det behøver ikke være en V8.
Index
79850: sv: sv: sv: Mål på light weight ramme. (26-03-2009 13:09:43) (svar på 79816)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
-- eller: De danske regler er som skabt til kedelige biler!
Index
79860: sv: sv: sv: sv: Mål på light weight ramme. (26-03-2009 15:48:41) (svar på 79850)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg kan bare desværre ikke køre i en bil, der ikke overholder de danske regler:-(

Jeg kan meget bedre lide de engelske.

MVH Jakob E S
Index
79861: sv: sv: sv: Mål på light weight ramme. (26-03-2009 15:57:21) (svar på 79816)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
se mikael friis´ Morris 10hundrede projekt !
Index
79875: sv: sv: sv: sv: Mål på light weight ramme. (27-03-2009 07:45:41) (svar på 79861)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg synes bestemt også at jeg har henvist til det projekt længere oppe i tråden. Nu håber jeg han kommer den 4. april som han lover:-)

Vi ses derude.

Jakob E S