tilbage

Land Rover Forum  

Index
79882: Afgifter igen -igen (27-03-2009 11:59:06)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.156.6)



Ja så må man op på hesten igen, det er dog ufatteligt, at gulpladebiler forurener mere en den samme bil på
hvid plader, og selv om nogle er på benzin, og ikke noget om hvor meget de køre pr. år!
Hvad med de ældre entreprenørmaskiner, gamle bådmotore mv.? Det ser ikke ud som om det er miljøet man helt går efter.

Nyheds brev fra Socialdemokraterne 25. 03.2009:


Regeringens hastebeslutning i sidste uge om at friholde de ældste og mest forurenende biler og varevogne på gule nummerplader for højere miljøafgifter i forbindelse med skattereformen møder hård kritik fra Socialdemokraterne: Regeringens skatteaftale er mere sort end grøn.
- Vi ved fra OECD, at en million danskere dagligt udsættes for uacceptabel dårlig luftkvalitet. En væsentlig årsag er den omfattende luftforurening fra trafikken. Derfor er det tåbeligt, at det økonomisk fortsat skal være meget fordelagtigt at køre i de ældste og mest forurenende biler og varevogne på gule nummerplader. Endda uden partikelfilter, siger miljøordfører Torben Hansen.
Ifølge Statens Institut for Folkesundhed medfører luftforureningen i Danmark årligt 3.400 for tidligt døde danskere samt 2 millioner sygedage som følge af luftvejssygdomme.
- Danmark er i forvejen Europas bilkirkegård, fordi vores bilpark er så gammel. Hvert år importerer vi tusindvis af gamle forurenende biler fra Tyskland, hvor de ikke længere må køre i flere af de største tyske byer. Regeringens beslutning om at frede de ældste og mest forurenende dieselbiler og varevogne på gule nummerplader vil kun betyde mere forurening frem for renere luft i vores byer, siger Torben Hansen.

Socialdemokraterne har kaldt miljøminister Troels Lund Poulsen (V) og finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) i samråd for at få regeringens svar på, hvilke konsekvenser beslutningen vil få for danskernes sundhed og miljøet.

MVH
Poul
Ærø





Index
79883: sv: Afgifter igen -igen (27-03-2009 12:31:13) (svar på 79882)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
dette snakkede man om allerede lige efter lovforslaget blev taget af bordet - jeg regnede heller ikke selv med, at det gik som vi ellers forventede... Men det er ganske rigtig gættet - det er IKKE i miljøets navn, der tænkes skattepolitisk... Det er bare "besluttet" at gulpladebiler er synderne - ingen nævner brændeovne, plæneklippere, knallerter, scootere, motorsave, hækklippere og andet motoriseret larmende udstyr...

Jeg har derfor forespurgt på afgift til hvidepladr tkil min bil - For så forurener bilen pludselig ikke så meget økonomisk.... logik for politikere... men ikke for os almindelige mennesker... Suuuk - vi må ganske rigtigt op på krikken igen!!!
Index
79884: sv: sv: Afgifter igen -igen (27-03-2009 12:49:15) (svar på 79883)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Nu du lige nævner brændeovne.
Tjahh - nu har mennesket fyret med knuder lige siden ilden blev opfundet - og pludselig i dette gode nye "miljøbevidste" millennium finder vi ud af at dette er årsag til en helvedes masse forurening. Jeg kan kun trække på smilebåndet, da jeg mistænker at denne "miljø-observation" udelukkende har haft til formål at se om man kunne hive yderligere nogle gode danske klejner ud af parcelhusfolket og andre ejere af slige apparater - altså helt og holdent økonomipolitikm indpakket i miljøet hellige indpakningspapir.
Til andre tider fremkommes med postulater om at at vores kreaturer er storsynder og senest at mikroskopiske biodimser i vores vandløb også er det. Kunne man smide en sådan påstand over på dræbersneglene og få folk til at hoppe på den også (spørgsmål om veltilrettelaft spin) - så gjorde man det nok også.
De her miljøpladderargumenter grebet ud af ingenting og maksimeret til kolosser må snart have en ende - blot ordet miljø nævnes, kan alt sælges - og jeg skriver ALT. Så bukker og nejer vi i flok for ikke at fornærme mængdernes mængder - kejserens nye klæder politik.

"gule plader forurener" - oh my Goooooooood! - kan man lige se violinorkesteret bagved miljøordfører Torben Hansen - eller hvad!
Hilsen
Stefan
Index
79887: sv: sv: Afgifter igen -igen (27-03-2009 13:48:22) (svar på 79883)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.8.154)
Jeg har ingen sympati for den gulplade-afgift, der heldigvis blev taget af bordet igen, Men jeg synes det er uklogt bevidst at fordreje politikernes argumenter. Fordi, så bliver det simpelthen for let for dem at feje vores indvendinger af banen.

Nu bliver det igen nævnt, at politikerne ikke mener, at det er et problem at bilen forurener, bare den er på hvide plader. Det er der vist ingen, der nogensinde har påstået. Argumentet er, at der er en økomisk fordel ved at køre i en ældre gulpladefordel, og det er vel ikke helt forkert set?

Hvis DLRK skulle spille en rolle i denne debat kunne man måske forestille sig, at klubben arbejdede lidt proaktivt med problematikken. F.eks pressede på for at få nedsat eller fjernet afgiften på partikelfiltre e.l.

Jeg synes bare ikke der er nogen grund til at gøre det for let for frelste politikere at forhindre os i at køre i vores biler

Mlrh

Niels Henrik
Index
79886: sv: Afgifter igen -igen (27-03-2009 13:24:14) (svar på 79882)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Tja er det miljøet eller folks sundhed man er bekymret over:

Her er det bare svovldioxiden, som er lidt af en dræber.
Hvorimod CO2 "bare, på sigt" hæver temperaturen.


Ingeniøren: http://ing.dk/artikel/85460-maersk-udleder-lige-saa-meget-svovldioxid-som-ni-milliarder-biler
fortæller:
"Fraværet af filtre i skorstenen på Mærsk-skibene betyder, at forureningen med det sundhedsskadelige stof svovldioxid er så massiv, at den svarer til udslippet fra ni milliarder biler. Det er det samme som udslippet fra 12 gange klodens samlede antal af biler.

En personbil udleder nemlig omkring 112 gram svovldioxid per år, hvis den kører 15.000 kilometer, mens skibene fra Mærsk udleder lidt over en million tons svovldioxid om året.

Alene verdens største containerskib Emma Mærsk udleder svovldioxid svarende til 50 millioner biler, viser beregninger foretaget af DK Group på baggrund af tal fra Mærsk selv og den internationale sammenslutning af tankskibsejere, Intertanko."

Med Landrover hilsen
Jens B. Pedersen
Index
79888: sv: sv: Afgifter igen -igen (27-03-2009 14:26:30) (svar på 79886)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
- for slet ikke at tale om de enorme mængder overskydende naturgas der DAGLIGT brændes af på samtlige af vores olieplatforme - 365 dage om året! Hertil kommer så alle de udenlandske felters produktionsplatforme. Det giver dagligt tonsvis af forurening lige lukt op i det åbne himmerrig - uden at det bekymrer vores miljøpolitikere end døjt. Og så har jeg slet ikke nævnt den forurening af havet under hver enkelt platform i form af oliefilm fra selve platformene. Ak ja - vores redningsdragter skulle ofte renses for dette skidt og skibssiden på vores vagtskib ligeså (ESVAGT - Esbjerg Vagtskibsselskab - dansk sektor - Nordsøen).
Men "Mølleren" er jo ikke sådan lige til at bide skeer med - så flytter han jo blot hele skidtet til den anden ende af kloden.

Hilsen
Stefan (som nok synes moral er godt - men dobbeltmoral lugter grimt)
Index
79893: sv: sv: sv: Afgifter igen -igen (27-03-2009 15:43:46) (svar på 79888)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
"3400 for tidligt døde af luftforurening" hmmm der er ca. 14.000 der direkte dør af rygning eller af rygerelaterde sygdomme!

Prøv at tænk på hvor meget opmærksomhed de 3-400 der dør i trafikken får? ( det er absolut 3-400 for mange der dør )

Hvor mange 1000 ton tobak brændes der af årligt med alle mulige forskellige hemmelige/ukendte kemikalier i?

Hvor mange tons kul fyrer man med i de danske antikke kulkraftværker?

Hvor mange partikkelfiltrer har Statsbanerne på deres antikke diesellokomotiver og IC3 tog?

Hvorfor skal man kunne købe flybrændstof uden afgift og flyve uden antiforurenings foranstaltninger?

Hvor mange af de danske færger har partikkelfrilter? ( det er vist nok kun 2 af Scandlines færger i Helsingør der har det)

Hvorfor kan vi ikke få lov til at køre på rapsolie, pueha nej, så skal man jo sætte afgiften lidt ned på rapsolie så den bliver det samme som diesel, "sætte afgiften ned - ikke tale om".

Og hvor meget fylder nogle gamle varevogne i det store CO2 billede.

Selvfølgelig skal vi være opmærksomme på vores miljø og der skal træffes de rigtige foranstaltninger for at bevare og beskytte det.
Og hvis man virkelig vil gøre noget så skal det gøres ordentligt, f.eks. forbyd alt kørsel uden partikkelfilter/katalysator og fritag partikkelfiltere/katalysatorer for afgift og moms og yd evt et tilskud til monteringen.
Så ville det flytte noget.

Hvad var den dybere meningen med "gulpladeafgiften" bortset fra de 150-200 milliarder der nu mangler i det store regnestykke, da man afblæste afgiften.
Det er bare endnu en malkeko.

Nå, men så'n er der jo så meget.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
79895: sv: sv: sv: sv: Afgifter igen -igen (27-03-2009 16:07:34) (svar på 79893)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
AKTION: "Montage af kæmpe gule plader på vores kraftvarmeværkers skorstene" - find selv på flere.

Hilsen
Stefan
Index
79896: sv: sv: sv: sv: Afgifter igen -igen (27-03-2009 17:36:13) (svar på 79893)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Kenneth

Det fradrag for partikelfilter du nævner er allerede indført i 2007 - se også indlæg 78832.

Politikerne/embedsmændene prøver alt det de kan at regulere bilkøberne i retning af mindre og mere brændstoføkonomiske biler via diverse fradrag i selve registreringsafgiften og beregningsgrundlaget for registreringsafgift, bl.a med et fradrag for partikelfilter.

mvh
Ib 0219
Index
79901: sv: sv: sv: sv: sv: Afgifter igen -igen (27-03-2009 18:22:34) (svar på 79896)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Jeg tror jeg mente, at når man skulle eftermontere partikkelfiltre/katalysatorer på alle de gamle biler, så skulle det være uden moms og med tilskud til monteringen.
Og selvfølgelig på de biler hvor det sidder ved importen skulle det være helt fri for afgifter og moms.
Mvh
Kenneth Poulsen - måske lidt uklar i mælet.
Index
79898: sv: sv: sv: sv: Afgifter igen -igen (27-03-2009 18:13:04) (svar på 79893)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.54.179.115)
DSB er i færd med at udstyre 100 MR-togsæt med partikelfilter og hvis de skulle vælge systemet fra scanturbo, vil udledningen svare til en Euro 4 til 5 fremover.
De nye og stærkt forsinkede IC4 dieseldrevne tog kommer sikkert aldrig i drift i Danmark.

Hvem der bærer skylden, skal jeg lade være usagt her, men de ville da også være fuldstændig tåbeligt, at tage dieseltog med kun EURO 3 maskiner i drift nu, hvor teknikken allerede tillader EURO 5 i busser og lastbiler.

Desuden tages nu en række af de gamle dieselmaskiner i brug, som skal trække dobbeldækkertogene på mest frekventerede strækninger...
Index
79900: sv: sv: sv: sv: sv: Afgifter igen -igen (27-03-2009 18:14:23) (svar på 79898)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
...lad os alle tage en dyb indånding - AMEN.
Index
79902: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afgifter igen -igen (27-03-2009 18:22:43) (svar på 79900)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Der kom brev fra Skat i dag.

90" TD 1988 pickup/softtop

Skat kræver 21.933 kr "i depositum" for skift til hvide plader

Jeg går ikke videre med projektet som sagerne står nu, så hvad en konkret vurdering af køretøjet ved fremvisning for en etats ansat vurderingsperson ville give af beløb får stå hen i det uvisse.

Index
79903: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afgifter igen -igen (27-03-2009 18:29:03) (svar på 79900)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.142)
Det er dog utroligt påfaldende at socialdemokraternes
formand i Metalbladet har kaldt den af hendes partifælle,
Carsten Koch, sammenstrikkede skattereform for "Den værste gang makværk i nyere tid" for så at beklage at en central del af denne er taget af bordet samt at melde ud at denne del vil gennemføres dersom SD får får regeringsmagten!
Index
79922: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afgifter igen -igen (28-03-2009 13:50:30) (svar på 79903)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.191.238.123)
Der er jo ikke første gang socialdemokrater har talt med dobbelt tungemål.... det har de gjort rigtig mange gange...

- min sammenligning til de hvide plader er ment på den måde, at fordi man har betalt meget i reg.afgift, så er man "mere acceptabel" i forhold til en gulplade-bil... what a load of crap! Alle biler forurener de samme uanset nummerpladefarve, men har man en gang tilladt en afgiftstype, kan man ikke med sund fornuft pludselig ændre de grundlæggende forudsætninger for brugerne af ordningen. For mig at se er der mere fornuft i at ændre det for kommende registrede biler - og måske endda for biler, der allerede har været registreret - altså i tilfælde af ejerskifte/omregistrering...

Men det lader til, at vi måske skal geropstarte vores udvalg.... wrum wrum...

Thorstein
der også venter på svar fra SKAT til skift fra gule til hvide plader - har nu fået fat i et nyt bagsæde... jubiiii!
Index
79924: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afgifter igen -igen (29-03-2009 10:36:13) (svar på 79922)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.142)
Jojo ATJ, det var jo også den hedengangne SD statsminister
J.O. Krag der opfandt begrebet: Man har et standpunkt indtil man tager et nyt; mht. afgifter for nye biler, så er det jo meget demokratisk, man kan selv bestemme hvordan
man ønsker at betale som for spidsen af en jetjager; ved hvide plader betaler du straks; ved gule plader betaler du hen ad vejen. Vi må nok se i øjnene at nye Landrovere på danske plader bliver "Rare speciments" og LandroverDanmark
nok bliver degraderet til en telefonsvarer.
Det glæder at du er tændt.
Index
79925: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afgifter igen -igen (29-03-2009 11:55:01) (svar på 79922)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.107.217)
Ja hvorfor ikke bare indføre forbud mod at indregistrere biler uden Partikelfilter?
Så ville man stille og roligt udfase dem. Samtidig ville man ikke ramme sådan nogle tosser som os, der elsker vores biler så højt at vi ikke vil skaffe os af med dem. Så er alle glade.

MVH Jakob E S
Index
79997: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afgifter igen -igen (31-03-2009 12:53:12) (svar på 79925)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.134.138)
Jojo JES, det er en nær tanke at lade partikelfiltermontering være det kødben der kastes til hundene for at neutralisere, men der er bare det at nu er der gået politik og galluptal i den og somme politikerne har det med galluptal som alkohol, når den går ind går forstanden ud, der handles irationelt, uvidenskabeligt og
uden perspektiv, det har i mange år været kendt at røgen
og partikler fra de høje skorstene i Ruhrområdet, grundet vindforhold, har en forkærlighed for Danmark, men det snakkes der ikke højt om, det kan man jo ikke ændre på,
men de fæle gulplade, og kun gulpladebiler forurener,