tilbage

Land Rover Forum  

Index
79949: Skift af hovedbremsecylinder på SIII til Defender type. (30-03-2009 14:29:59)
Jan Kjerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.15.66)
Hej!

Nu har jeg bøvlet vældigt meget med at lufte mine forbremser ud på 109" eren. Det er ved at være det sidste der mangler før jeg kan få mit Ladefund synet.. dælme træls..

Min SIII har de servo assisterede dobbelt kredsløbs bremser.

Jeg er kommet helt i tvivl om min hovedbremsecylinder evt. er utæt eller om det måske endda er en forkert type fra en 88" (når man lufter ud foran synker pedalen kun halvt ned når udlufterskruen åbnes) lyder det helt tosset??

Her: http://www.expeditionlandrover.info/dual_brake_conv.htm
(godtnok i forbindelse med skift til skiver)

Står der noget om en ventil der alligevel aldrig virker i cylinderen og at han (i forbindelse med skift til skiver) anbefaler at man bruger en Defender bremsecylinder.. Er det noget der vil gøre udluftning lettere på en SIII med ovennævnte bremsesystem? Eller er det ikke tilrådeligt?

Det næste der skal prøves er at sprøjte bremsevædske ind bagfra med en oliekande og spænde cylindrene helt ind med en skruetvinge evt. (men så skal hele lortet jo af igen *suk*)

mvh

Jan
Index
79950: sv: Skift af hovedbremsecylinder på SIII til Defender type. (30-03-2009 14:50:47) (svar på 79949)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.254.17)
Når der er 2-kreds bremser på, kan du ikke træde pedalen i bund, når den ene kreds er udluftet og lukket.
Den ventil du omtaler, er højst sansynligt den anordning, der skal tænde en advarselslampe, hvis den ene kreds svigter. Som altovervejende hovedregel er stemplet, der burde kunne køre frem og tilbage inde i systemet, tæret fast. I første omgang ville jeg ikke kere mig om det.
Var det ikke dig, jeg foreslog at udlufte med en lang slange fra udlufterskruen op i en beholder som du stiller oppe på forskærmen?
Har du prøvet det?

mvh
Knud
Index
79951: sv: Skift af hovedbremsecylinder på SIII til Defender type. (30-03-2009 14:57:23) (svar på 79949)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.163.116.94)
Hvis problemet er luft i systemet så prøv denne.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4432&Grp=&n=10

Der findes mange smarte tingester, men efter jeg købte sådan en er det slut med at amokløb over umulige luftlommer.

Mvh
Lars Svane


Index
79952: sv: sv: Skift af hovedbremsecylinder på SIII til Defender type. (30-03-2009 15:01:18) (svar på 79951)
Jan Kjerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.15.66)
Jeg har en udlufter fra Harald N. og den har været på.. det er ligesomom den suger en MASSE luft fra niplen .. det lader ikke til at virke..

Syltetøjsglas/lang klar slange med bremsevædske på skærmen er ikke testet da min makker ikke mente at det burde gøre nogen forskel, men vi må prøve det.

Den kan sagtens bremse, men pedalen synker laaangsomt til midt på pedalvandringen..


Bilen har stået stille i en lade i nogle år.. så jeg er måske nødt til at skifte cylindren.. 4wd danmark i Viborg siger 760kr.. kan det passe? Den koster 320 kr i England..


/Jan
Index
79953: sv: sv: sv: Skift af hovedbremsecylinder på SIII til Defender type. (30-03-2009 15:20:52) (svar på 79952)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Læs evt. lidt her:

http://serieslandrover.10.forumer.com/viewtopic.php?t=835&highlight=

Klem alle 3 bremseslanger af med passende værktøj. Så skal pedalen være stenhård! Ellers er den defekt.
320 kr må være for en Kineser. Køb en original!!!
Vh,
Ole
Index
79954: sv: sv: sv: Skift af hovedbremsecylinder på SIII til Defender type. (30-03-2009 16:27:42) (svar på 79952)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.254.17)
Hovsa, det var en interessant oplysning at pedalen synker langsomt.
Det er et godt tegn på at hovedcylinderen er defekt også sammenholdt med din oplysning om at HNudlufteren bliver ved med at suge luft frem.
Var jeg dig, ville jeg skifte hovedcylinderen, men ikke til den billige kinøjsertype. Det skal være lucas/Girling udgaven, IKKE noget andet.
Uanset alt vil det ikke være spild af Guds gode gaver at skifte en gammel sur hovedcyl., der oven i købet har stået uvirksom i en årrække.

mvh
Knud
Index
79956: sv: sv: sv: sv: Skift af hovedbremsecylinder på SIII til Defender type. (30-03-2009 17:15:59) (svar på 79954)
Jan Kjerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.121.194)
Den synker meget langsomt.. men kun halvt ned.. så holder den op??!? Cylinderen er ret pæn og ser ikke alt for gammel ud.

Ja... i har nok ret.. jeg må smide de skillinger en ny koster.. Cylinderen ser som sagt ret ny ud men den har stået stille i en lade længe.. Så det kan da være den kan renoveres og ligge på hylden..

Nøj jeg bliver træt i bolden hvis det ikke virker med en ny..

mvh

Jan
Index
79957: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af hovedbremsecylinder på SIII til Defender type. (30-03-2009 17:26:00) (svar på 79956)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.29)
Lige et tillægs spørgsmål! Her i Norge kan det være vanskelligere at skaffe Girling/Lucas cylindre. Passer et Defender cylinder lige på, eller skal der creativitet til?
Index
79960: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af hovedbremsecylinder på SIII til Defender type. (30-03-2009 18:13:21) (svar på 79957)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.254.17)
Det passer fint at den synker halvt ned. Så rammer den den anden kreds som åbenbart er i orden.
Et rep.sæt kan måske klare ærterne, hvis du er frisk på at risikere en ommer igen igen.
Jeg vil efter oplysninger du lader sive tro, at det er denne cyl:
http://www.paddockspares.com/pp/SERIES/Brakes/Brake_Master_Cylinder._Dual_Line_Servo._No._stamped_is_64676942_-_TRW_Lucas.html

mvh
Knud
Index
79962: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af hovedbremsecylinder på SIII til Defender type. (30-03-2009 19:04:12) (svar på 79960)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Den ville jeg også købe. Og så bestille et rep. sæt til den gamle med det samme. Igen originalt!
Index
80015: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af hovedbremsecylinder på SIII til Defender type. (31-03-2009 18:21:34) (svar på 79962)
Jan Kjerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.121.194)
Ok.. jeg kører op til 4wdDanmark i Viborg i morgen medbringende den gamle cylinder.

Hvad var jeres tanker her på falderebet m.h.t at benytte en cylinder fra en Defender?
Index
80047: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af hovedbremsecylinder på SIII til Defender type. (01-04-2009 15:01:19) (svar på 80015)
Jan Kjerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.121.194)
Nå.. too late.. Så er der købt ny hovedbremsecylinder af 109" to kreds m. servo typen i Viborg v 4WDDK og jeg fik rabat på trods af at jeg først lige for nyligt har meldt mig ind i DLRK og ikke har fået medlemsbeviset endnu. Fornem service og en hyggelig sludder med Søren der havde styr på alle 10.000 reservedelsnumre.. rigtigt fint lille lager.. Der kommer jeg nok igen.