tilbage

Land Rover Forum  

Index
80043: LT230 med 1.22 ratio i 300tdi - Erfaringer? (01-04-2009 14:02:42)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.88.71.2)
Jeg er liiige på nippet til at bestille hoved og transferkasse hos ashcroft, til min defender 90 med 300tdi.

Jeg er temmelig fristet af at købe LT230 transferkassen med en højere gearing 1.22 mod de normale 1.44 for at sænke omdrejningerne lidt ved hovedvej/motorvejskørsel.

Jeg efterlyser erfaringer med denne løsning i en 300tdi.
Hvad betyder det for bilens egenskaber i den lave accelleration? (den bliver selvfølgelig dårligere..) - men føles det rigtigt i bilen, eller er det alene en løsning til langturspendlere med hundredevis af motorvejskilometer hver dag?

Jeg kører selv meget blandet kørsel, og vil helst ikke ende med en totalt bovlam og uharmonisk defender bare for at sænke omdrejningerne på toppen en smule..

mvh
Christian
- på vej til at lægge en del helt store check for at få styr på drivlinen..
Index
80048: sv: LT230 med 1.22 ratio i 300tdi - Erfaringer? (01-04-2009 15:36:39) (svar på 80043)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Christian.

Jeg har noteret mig, at du nu har efterlyst hjælp til dette spørgsmål et par gange, uden måske endnu at være helt tryg ved projektet. Tænker så, at selv om jeg ikke nødvendigvis kan være til meget hjælp, så har jeg dog følgende to praktiske kommentarer/erfaringer:

1. Jeg er selv lige gået den modsatte vej med min nuværende 90" V8. Altså en nedgearing fra 1,211 til 1,410. Årsagerne hertil er flere, men den korte historie er, at det i hvert fald fører til en væsentlig mærkbar forandring, hvilket det må formodes at ville gøre, uanset hvilken vej det er. På regnestokket giver det i omegnen af 15-16% afhængig af, om det er op eller ned.

2. På en tidligere 90" 300tdi skiftede jeg dæk fra 750x16 til 285/75/16. Altså en opgearing med knap 4%. Det var også mærkbart i den forstand, at bilen føltes en anelse sløvere, men gik kanon v/ marchhastighed på landevej.

Fra min ca. 4% til dine 15-16% lyder der i mine øjne til at være temmelig langt. Jeg kunne derfor godt frygte, at du ikke blev så glad for det, som du havde håbet. Har du læst nogle steder om nogle, der har konkrete erfaringer med det til denne motor?

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
80049: sv: sv: LT230 med 1.22 ratio i 300tdi - Erfaringer? (01-04-2009 16:00:31) (svar på 80048)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.88.71.2)
Hej Søren,

Ja, har forsøgt mig med en mere generel tråd, og fik som du måske har set, en enkelt positiv tilbagemelding.

Det var "desværre" i forbindelse med den noget kraftigere 2.8L Int. motor og jeg er derfor bange for at overføre de erfaringer til en motor med 30-35% lavere moment.

Jeg har haft meget svært ved at læse konkrete 300tdi erfaringer på diverse LR-forums, men din erfaring med en opgearing med 4% kunne være det, der overbeviser mig om at jeg hellere må holde mig til den normale gearing.

Jeg kører som sagt ikke specielt meget "højhastighedskørsel" (kan man i det hele tale om højhastighed i en LR..:-)
.. så det lyder ikke som om en 15-16% forøgelse vil være det rigtige for mig.

Christian
Index
80067: sv: sv: sv: LT230 med 1.22 ratio i 300tdi - Erfaringer? (01-04-2009 20:32:49) (svar på 80049)
Anders Boisen #4246, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.161.123.116)
Hej Christian,

jeg har den samme erfaring som Søren. På en 90" 300Tdi har jeg skiftet hjul fra 235/85-16 til 255/85-16 og fået en mærkbar opgearing. Det er en kvik 300 Tdi, men jeg synes ikke den skal have "mere at slæbe på".

Modsat har jeg på en 110" Td5 gennemført opgearingen i transfer'en, således som du overvejer. Dette er jeg meget tilfreds med, men Td5'eren har også en anden karateristik end 300Tdi - bl.a. trækker Td5 med færre vibrationer ved lave omdrejninger. Td5'eren bruges meget på landevejen og ulemperne opleveres mest som et højt 1. gear og bakgear f.eks. i forbindelse med at trække hestetrailer.

Der må være nogen, der har en opgearet 90" 300Tdi, så det er muligt at prøve en tur før investering!?

Mvh
Anders
Index
80050: sv: LT230 med 1.22 ratio i 300tdi - Erfaringer? (01-04-2009 16:08:46) (svar på 80043)
torkild sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.54.189)
jeg har en 200 tdi defender med disco 230 transfer, er ikke helt klar over udveksling, har også en 300 tdi defender med 230 defender transfer. Disco boxen er helt sikkert højere grearet men det er ingen problem for motoren og jeg vil helt sikkert, hvis jeg skal skifte, vælge disco transferbox.

med venlig hilsen Torkild

serie 2a
defender 200 tdi (konverteret 2,5 turbo)
defender 300 tdi
RRC


Index
80066: sv: sv: LT230 med 1.22 ratio i 300tdi - Erfaringer? (01-04-2009 20:23:18) (svar på 80050)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.115.183)
Hej Torkild,

pokkers osse... det skal ikke være nemt.. :-)

Hvordan vil du karakterisere forskellen på at køre med hhv. disco og den normale defender transferboks?

Jeg er klar over at det må give fordele i form af lavere omdrejninger ved motorvejskørsel i 4-5 gear, men hvordan påvirker det trækkraften i de nedre gear, ved i gangsætning og acceleration?

christian
Index
80070: sv: sv: sv: LT230 med 1.22 ratio i 300tdi - Erfaringer? (01-04-2009 20:54:17) (svar på 80066)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.61.101)
Hej Christian
Der er jo også den mulighed at montere et overdrive som du selv kan bestemme hvornår skal være aktivt. Så bevare du trækkraften ved terrænkørsel og kan chruise på motorvejen.
Skulle give en opgearing på omkring 22 - 25 % i 5 gear.Har selv købt og glæder mig til at få det afprøvet.

mvh Leif Andersen one ten 2,5TD
Index
80100: sv: sv: sv: LT230 med 1.22 ratio i 300tdi - Erfaringer? (02-04-2009 12:13:36) (svar på 80066)
torkild sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.54.189)
hejsa,

syntes ikke det gir problemer med igangsættelse eller de øgede spring mellem gearene. Jeg kan uden problemer starte i 2 gear hvis det bare går lige ud. Og det er virkelig rart med den høje gearing ved landevej/motorvejs kørsel.

vh Torkild