tilbage

Land Rover Forum  

Index
80121: Vandpumpe S3'er (02-04-2009 13:59:34)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.63.174)
Hej Igen

Vandpumpen på min S3, benziner fra 1973 er nu skiftet og bilen samlet igen. (Et større projekt en jeg havde regnet med men lad det nu ligge).

Den starter perfekt og spinder som en forårskåd veteran 88'er bør gøre....men vandet vælter ud af pumpen.

Går det under betegnelsen en om'er? Altså af med det hele igen, ny flydende forsegling, efterspænd osv eller skal den bare lige...?

Og nok så vigtigt jeg skal have den kørt ca 25 min hjem. Kan jeg det og skal jeg fylde op undervejs og i givet fald hvor ofte?

Med Pumpende Veteran Hilsner

Mads
Index
80122: sv: Vandpumpe S3´er (02-04-2009 14:25:35) (svar på 80121)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.220.119)
Hvis du ikke sætter dækslet på køleren, eller kun sætter det i første hak, har du ikke tryk på anlæget og du vil så ikke miste så meget vand, men det er ikke til at sige noget om, hvor meget den evt. alligevel vil spilde.
Du må prøve dig frem. De første 2 liter den taber, kan den fint klare sig uden.

En mulig sidegevinst vil være, at den efter denne tur, ikke spilder helt så meget længere, idet historien har vist, at en renoveret vandpumpe skal have lidt tid til at slide sig tæt i kulskiven.

mvh
Knud
Index
80147: sv: sv: Vandpumpe S3´er (02-04-2009 19:25:57) (svar på 80122)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.231)
Hej Knud

Tak for dit svar. Jeg fandt ud at at det var spændbåndende der ikke var spændt hårdt nok så da de var efterspændt holdt den tæt.

Kørte den hjem og nu, 3-4 timer senere, er der stadig knas tørt under bilen, bortset fra den sædvanlige olieplet men det er jo en helt anden historie.

Er der noget jeg skal være særlige opmærksom på (som de spørger om til køreprøven) de kommende dage? Jeg tænker på skal den toppes op?

Og så lige et sidste spørgsmål, kan det være rigtigt at den faktisk går lidt bedre efter at vandpumpen er skiftet eller er det blot noget jeg (som chefmekaniker) bilder mig ind?

Med Veteran hilsner

Mads
Index
80149: sv: sv: sv: Vandpumpe S3´er (02-04-2009 19:59:08) (svar på 80147)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.220.119)
Herligt Mads.

Hvis pumpen kan holde tæt ved varm motor med dækslet spændt korrekt, kan du gratulere dig selv med et dygtigt resultat! :-)
Det skader jo sjældent lige at tjekke vandstanden de første par dage.
Har du ikke lagt mærke til at en bil kører bedre, blot den er nyvasket? Så hvorfor ikke også med en ny vandpumpe? En kat, en kvinde, en hund osv er jo også mere medgørlige, når de er strøget med og over hårene.
Hold du fast i det, og så er du endnu mere motiveret til den næste opgave! :-)

mvh
Knud
Index
80152: sv: sv: sv: sv: Vandpumpe S3´er (02-04-2009 20:03:02) (svar på 80149)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.231)
Kan jeg gratulere mig selv så meget at det udløser en kold øl?

Tak for fin assistance!

Med Serie hilsner

M.
Index
80161: sv: sv: sv: sv: sv: Vandpumpe S3´er (02-04-2009 21:25:22) (svar på 80152)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Ja - skål og ned i kloakken med det! - tillykke med dytten og velkommen til et hav af mekaniske mærkværdigheder og oplevelser - samt sort lys.

Hilsen
Stefan
Index
80150: sv: sv: sv: Vandpumpe S3´er (02-04-2009 20:00:10) (svar på 80147)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Inden for et par dage kontrollerer du vædskestanden i køleren, der skal lige mangle 1 cm før den er helt oppe.
Kontroller den når den er kold, så brænder du ikke fingerene :)

Jo den kan godt virke som om den kører bedre, mest fordi du nu har fjernet en del skramlen fra den gamle slidte vandpumpe, det får motoren til at lyde bedre.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
80153: sv: sv: sv: sv: Vandpumpe S3´er (02-04-2009 20:04:10) (svar på 80150)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.231)
Hej Kenneth

Det kan du tro jeg vil gøre, tak!

Med 88'er hilsner!

M.
Index
80181: sv: sv: sv: sv: sv: Vandpumpe S3´er (03-04-2009 08:31:08) (svar på 80153)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Mads.

Du må aldrig sidde med tanken: "kører den ikke lidt bedre nu?"
Din Land Rover kan læse sådanne tanker, og ligeså snart den opdager at du synes den er kører godt, så er der noget nyt der bryder sammen:-)

MVH Jakob E S
Index
80183: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vandpumpe S3´er (03-04-2009 08:57:04) (svar på 80181)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.227.92)
Efter princippet: "Hovmod står for fald"!

mvh
Knud
Index
80191: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vandpumpe S3´er (03-04-2009 09:58:51) (svar på 80183)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.63.174)
I har så evig ret!

Den (altså Land Roveren) har stået hele natten uden at smide en dråbe men nu hvor den står parkeret på arbejdet igen dannes der en fin lille vandpyt under den!

(Og nej det er ikke olie!)

Jeg har ikke mobiliseret energien endnu til at kigge nærmere på det, suk.

Med hovmodige og sørgmodige LR Hilsner

M.
Index
80192: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vandpumpe S3´er (03-04-2009 10:12:50) (svar på 80191)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.227.92)
Se efter om der ikke skulle være en slange, der stadig kan lække en smule, men kør så i nogle dage, før du lader mismodet få fuldstændig overtag af dit humør.

Som tidligere nævnt, er det ikke første gang i historien, at en vandpumpe skal slides til, før den er tæt.
Et kølertætningsmiddel kan undertiden være påkrævet, hvis kulskivens holder ikke slutter ordentlig til inde i vandpumpen.

Du kan jo køre uden tryk på anlægget i tilslidningsperioden og i begyndelsen med evt. kølertætningsmidlet. Det kan fremme healingen.

Så har du nu fået anskuelighedsundervisning i, hvordan man bør gå stille og ydmygt med sine hovmodige tanker!! :-)
Vær glad for at din erfaring ikke høstes ifm et langt større indgreb.

mvh
Knud, med vandpumpefobier!
Index
80197: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vandpumpe S3´er (03-04-2009 11:10:38) (svar på 80191)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.48)
Hej Mads det er i virkeligheden ret simpelt, at kontrollere om motoren er tæt for kølervæske.
kør motoren til den er driftsvarm, luk kølerhjelmen op og se efter utætheder.
Hvis der er utætheder ved spændebånd så spænd dem til utætheden stopper, men spænd ikke for hårdt da det ødelægger slangerne.
Hvis du fylder køleren op, må ekspansionsbeholderen kun være 2/3 fyldt, evt. overskydende kølervæske bliver lukket ud gennem overløbsslangen på ekspansionbeholderen, det kan være det der drypper lige nu.
Sørg for at slangen mellem ekspansionsbeholder og køler er helt tæt, ellers vil køleren ikke fylde sig selv op igen når motoren bliver kold igen.
Og der er overhovedet ikke tale om hovmod, din Land Rover elsker positive tanker, og hvis du kender signalerne vil den altid advare dig mindst tre uger før en alvorlig fejl.
Det gør andre biler ikke, derfor holder de tit langs vores motorveje.
Bevis. Fik du ikke at vide i god tid at nu var det tid at skifte vandpumpen, jo og se du slap for en lang gåtur hjem.

Venlig hilsen
Hartley
Index
80202: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vandpumpe S3´er (03-04-2009 12:43:13) (svar på 80197)
2749 Verner Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.52.134.138)
The use of gasketcement is the last resort of a hamfistet
worker! brug altid papirpakning, der skal være en bestemt
afstand mell. møllehjul og blok, det er der ikke når der bruges flydende pakning.
Index
80206: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vandpumpe S3´er (03-04-2009 13:27:30) (svar på 80202)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Hej Verner.

nu synes geg liige - host host - at du er hård nok i din dom. Flydende pakning er glimrende til mange ting vil jeg påstå - også uden at det går ud over kvaliteten af arbejdet. Når det så er sagt, så vil der i enkelte tilfælde være en god grund til at benytte den originale papirs/pappakning - men dog ikke nødvendigvis i det her tilfælde. Såfremt du kan bevise at den lille my til forskel (i forhold til papir og flydende pakning) der opstår skulle have så altafgørende betydning på en sIII så vil jeg gerne se beviset - da det ikke er min praktiske erfaring med din påstand.
No rocket-science involved in the creation of the Series Land Rover - just a hammer, a spanner and a lot of "please - come on now!!!" :-)

Hilsen
Stefan
Index
80207: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vandpumpe S3´er (03-04-2009 14:29:00) (svar på 80206)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Jeg håber såsandelig heller ikke det er noget skidt at bruge flydende pakning, for så har samtlige motor-konstruktører et problem ;) Alle nyere LR- motore har da flydende pakning ved bundkaret. Og hvis man skal samle to emner hvor tykkelsen på pakningen spiller ind, ja så ser jeg intet problem i at bruge den org. pap pakning med flydende på begge sider. Dog skal man IKKE bruge det hvor der er benzin.. Det bliver noget værre rod ;)
Index
80208: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vandpumpe S3´er (03-04-2009 14:52:24) (svar på 80207)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
øhhh- den sidste del skal jeg lige ha´ igen. Du skriver at du vil bruge papirspakning med flydende pakning påført på begge sider???
Det er enten eller - vil jeg påstå. Men du har ret i at man gerne i dag benytter flydende til bundkar og andre dele på motorblokken - det kan jeg da ved selvsyn se at det er gængs måde at gøre det på i dag, defor benytter jeg det også til pumpen.
Vi skal vel også tænke på at da motoren til SIII blev udviklet, da eksisterede flydende pakning vel knap nok. At afskrive flydende som "dovenlarsværk", som det er blevet gjort, vil svare til at påstå at fruen til stadighed skal ned på sine knæ for at skrubbe gulvet med en hård børste og en larmende metalspand med brun sæbe iført reglementerede brune uldstrømpesokker forklæde og lilla ble på hovedet. Nok kan jeg da lide at se hende i den stilling fra tid til anden - men dog ikke i den forbindelse og da helst gerne iført noget lettere påklædning. I dag bruger man i øvrigt gerne Moppe fremfor gulvklud og skrubbe. :-)

Hilsen
Stefan