tilbage

Land Rover Forum  

Index
80264: privatkøsel med lastbil under 7.5 ton (04-04-2009 08:49:11)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej.

Her i påsken skal vi til Leipzig og køre løb med vores Leight Weight evo III, et rent hastigheds løb,se mere på WWW.BAJASAXONIA.COM

Problemstillingen:

Vi har lånt en 6 ton lastbil som selvfølgelig er monteret med fartskriver, nu er det så sådan at jeg har fundet en pasus i lovgivningen der siger at ved privat kørsel (ikke erhvervsmæssig) med lastbiler under 7.5 ton er der ikke skive pligt og dette gælder internationalt.

Spørgsmål:

Når der er monteret skriver, skal den så bruges eller hyr?

Hvordan dokumentere man for myndigheder at der er tale om ikke erhvervsmæssig transport?

Sidste spørgsmål lyder måske dumt, men nu er der mange der driver deres racerteams som forrretning og så kan de vel ikke gå under "ikke-erhvervsmæssig varetransport"

Så en eller anden form for dokumentation må der vel skulle til.

Med venlige rover hilsner

Ole
#493
Index
80265: sv: privatkøsel med lastbil under 7.5 ton (04-04-2009 08:58:11) (svar på 80264)
Kim Sjørslev (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.100.38.165)
hvorfor ikke bare køre med fartskive? så gør du alle glade, i steden for at begynde at slås med tysk panserbasse om hvem der har ret og i værste fald misse dit løb.
Index
80267: sv: privatkøsel med lastbil under 7.5 ton (04-04-2009 09:25:24) (svar på 80264)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.54.179.191)
Hvis du ikke blot vil sætte et diagramark i fartskriveren, skal du blot overfor evt. politimyndigheder oplyse, at kørslen foregår ikke erhvervsmæssig og pege på LW på ladet. Du skal desuden medbringe erklæring fra ejeren, at du ikke er ansat i firmaet og ikke har kørt for dette indenfor de seneste 12 måneder.
Lastbiler på under 7,5 ton er ikke underlagt kørselsforbud på søn- og helligdage i Tyskland.
Hvordan de danske myndigheder specielt SKAT vil se på lånearrangementet, skal jeg ikke udfolde mig over, men det er nok ikke helt lovlig, hvad I har planlagt.
Men god tur og held og lykke...
Index
80287: sv: privatkøsel med lastbil under 7.5 ton (04-04-2009 19:07:37) (svar på 80264)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.173)
Hvis du låner lastbilen af en erhversdrivende, så skal han betale momsen på bilen. Man må IKKE som som erhversdrivende låne sine gulepladebiler ud til arrangementer, heller ikke som sponsorat. Jeg har undersøgt sagen ved SKAT, da vi gerne ville stille en bil til rådighed for vores lokale cykelklub, men den gik ikke.

Hvis du vel køre i bilen, så sørg for at leje den. Om du så kan køre uden skive når bilen er lejet, det ved jeg ikke, men hvis du brygger mit og Pauls svar sammen, mon så ikke det går